Master of Science in de ingenieurswetenschappen: architectuur (stadsontwerp en architectuur)
De masteropleiding architectuur concentreert zich rond atelierwerk. Daarin staat architectuurontwerpen centraal. Studenten kiezen één van beide afstudeerrichtingen: Stadsontwerp en architectuur, waar het architectuurontwerp eerder in de ruimtelijke omgeving en de stedenbouwkundige context gekaderd wordt, of Architectuurontwerp en bouwtechniek, waar binnen het architectuurontwerp, de materialisatie en bouwtechnische aspecten bijzondere aandacht krijgen.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Boelaert
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
10
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johan Lagae
|
6
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 22 studiepunten in jaar 1
- 15 studiepunten in jaar 2
- minstens 16 studiepunten in jaar 1,
- minstens 6 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
Jan Moens
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Declerck
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vanden Abeele
|
12
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Marcelo Blasco Enbrie
|
4
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kim Van Tittelboom
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Boydens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lionel Devlieger
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Callebaut
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Herman Peiffer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Alain De Wulf
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Van Tittelboom
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Raphaël Steenbergen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Robby Caspeele
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Belis
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Filip Strubbe
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Sergeant
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jan Belis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Renaat De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ben Derudder
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maite Dewinter
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
|
|
|
|
Steven Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
3
|
|
|
|
|
|
Maarten Liefooghe
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Paulus Present
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
6
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dick Botteldooren
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Bart Merci
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Moens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ann Pisman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 22 studiepunten in jaar 1
- 15 studiepunten in jaar 2
- minstens 16 studiepunten in jaar 1,
- minstens 6 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
Jan Moens
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Declerck
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vanden Abeele
|
12
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Marcelo Blasco Enbrie
|
4
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kim Van Tittelboom
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Boydens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lionel Devlieger
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Callebaut
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Herman Peiffer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Alain De Wulf
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Van Tittelboom
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Raphaël Steenbergen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Robby Caspeele
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Belis
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Filip Strubbe
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Sergeant
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jan Belis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Renaat De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ben Derudder
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maite Dewinter
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
|
|
|
|
Steven Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
3
|
|
|
|
|
|
Maarten Liefooghe
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Paulus Present
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
6
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dick Botteldooren
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Bart Merci
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Moens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Boelaert
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
10
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johan Lagae
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ann Pisman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 22 studiepunten in jaar 1
- 15 studiepunten in jaar 2
- minstens 16 studiepunten in jaar 1,
- minstens 6 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
Jan Moens
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Declerck
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vanden Abeele
|
12
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Marcelo Blasco Enbrie
|
4
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kim Van Tittelboom
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Boydens
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lionel Devlieger
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Callebaut
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Herman Peiffer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Nico Van de Weghe
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Alain De Wulf
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans De Backer
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Van Tittelboom
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Roman Wan-Wendner
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Raphaël Steenbergen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stijn Matthys
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Robby Caspeele
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Belis
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Nele De Belie
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Van Acker
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Filip Strubbe
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Peter Sergeant
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jan Belis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Renaat De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ben Derudder
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maite Dewinter
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
|
|
|
|
Steven Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
3
|
|
|
|
|
|
Maarten Liefooghe
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Paulus Present
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
6
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dick Botteldooren
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen discipline beheersen en toepassen bij complexe problemen en ontwerp.
- Een grondige kennis en kritisch inzicht hebben in de aanwending van materialen, structuren, constructies en technische installaties in gebouwen.
- Een grondige kennis en kritisch inzicht hebben in het architectuur- en stedenbouwkundig ontwerp met betrekking tot ruimtelijke analyse, architectuurtypologie, programmadefinitie, vormgevingsprincipes, ontwerpmethodiek en representatietechnieken.
- Geïnitieerd zijn in onderzoeksmethodes op het gebied van de geschiedenis en de theorie van de architectuur en de stedenbouw.
- De procedurele, juridische en deontologische aspecten van architectuur en stedenbouw kennen.
- Kritisch inzicht hebben in klassieke bouwkundige problemen en standaard bouwkundige berekeningsmethodes.
- Een grondige kennis en kritisch inzicht hebben in de thematiek en methodes van het stadsontwerp, de stedenbouw en ruimtelijke planning.
- Complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling.
- Een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren.
- De best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen.
- Resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren.
- Zelfstandig oplossingen ontwikkelen voor complexe ontwerpproblemen in diverse toepassingsdomeinen en schaalniveaus op basis van ontwerpend onderzoek.
- Complexe ontwerpprocessen organiseren en verworven kennis en geavanceerde ontwerpmiddelen efficiënt en inventief inzetten in de diverse ontwerpfases.
- Zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en hierover op een academische wijze schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren.
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie.
- Kritisch en zelfstandig reflecteren over eigen ontwerpvoorstellen op basis van de verworven wetenschappelijke, historische en maatschappelijke kennis.
- Binnen de inherente complexiteit en onzekerheid van het architectuurontwerpen komen tot precieze en verantwoorde ontwerpkeuzes en deze tijdens het ganse ontwerpproces blijvend evalueren.
- Binnen het opleidingsaanbod een coherent studietraject ontwikkelen met de bedoeling individuele interesses en competenties verder te verbreden en/of verdiepen.
- Projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Functioneren als lid van een (ontwerp)team in een multidisciplinaire omgeving.
- Eigen onderzoeks- en ontwerpresultaten coherent en helder publiek voorstellen en verdedigen.
- De maatschappelijke aspecten van architectuur, stedenbouw en het bouwen betrekken op het eigen werk.
- Aspecten van de levenscyclus en milieu-impact van de gebouwde omgeving betrekken op het eigen werk.
- Aspecten van veiligheid en toegankelijkheid in de gebouwde omgeving betrekken op het eigen werk.
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
- Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad van Europa van 7 september 2005 (2005/36 EG) betreffende de erkenning van beroepskwalificaties