Master of Science in de ingenieurswetenschappen: bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek
De masteropleiding biedt twee majors aan die meteen ook de specialisaties duiden. Er is Industrial Engineering, gericht op het analyseren, ontwerpen en optimaliseren van complexe operationele systemen met als doel: productiviteit te verbeteren. Daarnaast is er het Operationeel Onderzoek, dat verwijst naar de wiskundige modellen die aan de grondslag liggen van operationele systemen.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Leyman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Vlaminck
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sidharta Gautama
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
De student volgt ofwel 15 studiepunten uit module 2.1 (verdiepende keuzeopleidingsonderdelen) ofwel de Minor Artificiële intelligentie van 18 studiepunten. Aan te vullen met studiepunten uit de andere modules.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Clara Ionescu
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sidharta Gautama
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jefrey Lijffijt
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter De Witte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Michaël Verdonck
|
4
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Koen De Turck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
De student volgt ofwel 15 studiepunten uit module 2.1 (verdiepende keuzeopleidingsonderdelen) ofwel de Minor Artificiële intelligentie van 18 studiepunten. Aan te vullen met studiepunten uit de andere modules.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Clara Ionescu
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sidharta Gautama
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jefrey Lijffijt
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter De Witte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Michaël Verdonck
|
4
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Koen De Turck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Leyman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
El-Houssaine Aghezzaf
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michiel Vlaminck
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sidharta Gautama
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn De Vuyst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Claeys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
6
|
|
De student volgt ofwel 15 studiepunten uit module 2.1 (verdiepende keuzeopleidingsonderdelen) ofwel de Minor Artificiële intelligentie van 18 studiepunten. Aan te vullen met studiepunten uit de andere modules.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Clara Ionescu
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sidharta Gautama
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Toon De Pessemier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jefrey Lijffijt
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dieter De Witte
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dieter De Witte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Maes
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Virginie Mataigne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Michaël Verdonck
|
4
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bernard Mazijn
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Koen De Turck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde, theoretisch diepgaande, kennis bezitten van de eigen ingenieursdiscipline en deze creatief en kritisch kunnen toepassen op nieuwe, complexe probleemstellingen.
- Innovatieve producten of processen kunnen ontwerpen met passende of zelfstandig ontwikkelde en gevalideerde modellen en technieken, gebruik makend van recente digitale technologieën.
- Integrerend en systeemgericht probleemoplossend denken onder onzekere en conflicterende randvoorwaarden, met aandacht voor het juiste abstractieniveau.
- Een onderzoeksvraag kunnen formuleren, vertrekkend van een complex wetenschappelijk probleem en na diepgaande studie van de relevante en actuele wetenschappelijke literatuur.
- Eigen resultaten kritisch kunnen interpreteren en communiceren in het Engels naar zowel experten als leken en hierbij gemaakte beslissingen kunnen verdedigen.
- Zich kunnen positioneren in, en functioneren binnen een internationaal team, met inzicht in goed leiderschap en aandacht voor cultuursensitiviteit.
- Blijk geven van een attitude tot levenslang leren om de evoluties en de ontwikkeling van het wetenschappelijk onderzoek in het eigen vakgebied op te volgen en de eigen competenties verder te ontwikkelen.
- Wetenschappelijk integer, professioneel deontologisch en ethisch handelen.
- Blijk geven van duurzaamheidsdenken en ondernemend handelen, en aandacht hebben voor de rol van wetenschap, technologie en innovatie in maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken en in een internationale context.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen, en op een bewuste en verantwoordelijke manier omspringen met de grenzen van de eigen competenties.
- Een grondige kennis hebben van Operations Research-modellen en -methoden en deze kennis toepassen bij het ontwikkelen van optimalisatie- en simulatiemodellen voor het ontwerp en de prestatieverbetering van complexe operationele systemen in mobiliteits- en toeleveringsketens, rekening houdend met onzekerheid, onvolledige gegevens en de onnauwkeurigheid van modelaannames.
- Voortdurend en kritisch de verschillende stadia in het creëren en leveren van een product of dienst analyseren en optimaliseren om de efficiëntie van operationele processen te verbeteren.
- Kritisch nadenken over de praktische relevantie en haalbaarheid van ontwerp- en verbeteringsvoorstellen door rekening te houden met economische en financiële omstandigheden, de rol van menselijke factoren en technologische ontwikkelingen, en de gevolgen voor andere actoren in het bedrijfsecosysteem en de bredere samenleving en het milieu.
- Een grondige kennis hebben van tijdstudie en methoden engineering, kwaliteitstechniek, productie en supply chain planning en controle.
- Op creatieve wijze IE-technieken toepassen om productie- en supply chain systemen te analyseren, optimaliseren en (her)ontwerpen.
- Een grondige kennis hebben van verkeersstroommodellen, spatiotemporele gegevensverwerking, routeringsalgoritmen en transport- en mobiliteitssystemen.
- Creatieve toepassing van IE-technieken om systemen en vervoersdiensten, verkeer en stedelijke mobiliteit te analyseren, optimaliseren en (her)ontwerpen.