Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen
De toepassingen in de computerwetenschappen gaan van de alomtegenwoordige computer- en telecommunicatiesystemen, tot de onzichtbare ingebedde systemen die bijdragen tot een hogere productiviteit en een betere levenskwaliteit. Net zoals alle andere ingenieurs heb je ook een brede, niet-specialistische kennis en ben je inzetbaar in een ruime economische en maatschappelijke context.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Aandachtspunten
De hier beschreven opleiding is een equivalente (maar niet identieke) volledig Nederlandstalige masteropleiding waarvan je de Engelstalige variant terug vindt onder 'Computer Science Engineering'.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Gebalanceerd inhoudelijk aanbod: De opleiding besteedt veel zorg aan enerzijds de fundamenten van het vakdomein, en aan anderzijds de toepassingen, praktische vaardigheden en soft skills die essentieel zijn voor een professionele IT'er. Het inoefenen van praktische vaardigheden en soft skills gebeurt in de projectleerlijn.
- Flexibel en actueel programma: De opleiding bevat 63 studiepunten aan profileringsruimte die de student toelaat om zich te specialiseren en/of om te verbreden. De keuzevakken worden elk jaar aangepast aan recente tendensen en evoluties, en zijn zonder uitzondering gebaseerd op lopend internationaal onderzoek aan de UGent.
- Ruime aandacht voor onderzoek en academische vorming: De studenten moeten niet enkel hun vakkennis beheersen, maar worden ook opgeleid tot bekwame onderzoekers en tot professionals met een academisch denk- en waardenkader: constructief-kritisch, ethisch handelend, appreciatie opbrengend voor de complexiteit van de realiteit, genuanceerd, durvend, zorgvuldig, respectvol, ...
- lngenieursvorming: De studenten worden expliciet voorbereid op het opnemen van belangrijke leidende technische functies in het werkveld, hetzij als werknemer, hetzij als ondernemer. Naast technische vaardigheden, oefenen ze ook managementvaardigheden en zakelijke vaardigheden.
- Ondernemende opleiding: De opleiding stimuleert expliciet ondernemingszin en ondernemerschap. De studenten worden aangemoedigd om in de projectvakken eigen projectvoorstellen voor te stellen. Durf Ondernemen en The Foundry zijn ontstaan in de opleiding computerwetenschappen. Een toenemend aantal afgestudeerden creëert zijn eigen job. De bedrijven die de laatste 10 jaar door de afgestudeerden opgericht werden, verschaffen nu werk aan ongeveer 500 werknemers.
Sterke punten
- Structuur: De opleiding is eenvoudig van structuur: 80% plichtvakken + 20% keuzevakken. Het strak georganiseerde plichtcurriculum van de eerste vier jaar zorgt ervoor dat alle studenten op efficiënte en gestructureerde wijze alle internationaal vereiste basiscompetenties verwerven. In het laatste jaar is er volop ruimte om zich te verdiepen en/of te verbreden.
- Lesgeversteam: De lesgevers zijn allen actief in internationaal toponderzoek, wat garanties biedt op de actualiteitswaarde van het onderwijs. De lesgevers van het kerncurriculum zijn samen auteur of coauteur van 250 wetenschappelijke publicaties per jaar. Drie lesgevers zijn houders van een prestigieuze onderzoeksfinanciering van de European Research Council.
- Topniveau: De studenten en alumni zijn het eens over het feit dat de opleiding uitstekend voorbereidt op een verdere studie of op een eerste job. Regelmatig worden studenten uit de computerwetenschappen toegelaten tot vervolgstudies aan de meest prestigieuze universiteiten ter wereld. Elf percent van de alumni werkt in het buitenland, waarvan de helft in grote mondiale IT-bedrijven buiten Europa.
- Communicatie: De studenten worden nauwgezet op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen van hun opleiding, van voor hen relevante events, van stages en vakantiejobs in de IT-sector. De masterstudenten krijgen ook wekelijkse jobaanbiedingen doorgestuurd om hen vertrouwd te maken met het aanbod op de arbeidsmarkt. Het academiejaar begint met een gemeenschappelijk openingscollege voor alle studiejaren.
- Alumni: De opleiding monitort via Linkedln het carrièreverloop van alle afgestudeerden sinds haar ontstaan in 1992 en volgt hun verwezenlijkingen op in de gespecialiseerde pers. Belangrijk alumninieuws wordt gedeeld met de lesgevers en de studenten. Alumni worden via de adviesgroep betrokken bij de kwaliteitszorg van de opleiding.
Werkpunten
- Diversiteit: De opleiding zou gebaat zijn bij een meer diverse instroom, maar beseft dat ze daarvoor afhankelijk is van de instroom in de opleidingsjaren waaruit ze rekruteert. De opleiding draagt hiervoor actief bij tot de implementatie van het actieplan diversiteit van de faculteit ingenieurswetenschappen en architectuur.
- lnternationalisering: De masteropleiding wordt in het Engels aangeboden maar trekt in de praktijk nauwelijks goede buitenlandse studenten aan. Anderzijds zijn er ook maar een beperkt aantal lokale studenten die een deel van hun opleidingstraject in het buitenland volbrengen.
- Campus: De studenten geven terecht aan dat ze frequent moeten pendelen tussen de Plateaustraat en de Campus in Zwijnaarde. De opleiding betreurt dit ook en is actief op zoek om alle onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk te laten doorgaan op één campus.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd het laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.