Master of Science in de ingenieurswetenschappen: schepen en mariene technologie
Deze unieke (in België) tweejarige masteropleiding richt zich op studenten met een werktuigkundige achtergrond en biedt zowel een verdieping waarbij het gedrag en bouw van drijvende structuren zoals schepen, windturbines of aquacultuursystemen wordt bestudeerd als een verbreding binnen de werktuigkunde.
master-na-bacheloropleiding
2 jaar 120 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Degroote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Kortenhaus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Philippe Rigo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
6
|
|
Op te nemen: 18 studiepunten uit 3 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Troch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Troch
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ward De Paepe
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim De Waele
|
3
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Robin Vandevoordt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ines Keygnaert
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Eva Brems
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Stuyts
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Michel De Paepe
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Michel De Paepe
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
6
|
|
Op te nemen: 18 studiepunten uit 3 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Troch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Troch
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ward De Paepe
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim De Waele
|
3
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Robin Vandevoordt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ines Keygnaert
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Eva Brems
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Degroote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sebastian Verhelst
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Degroote
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Evert Lataire
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Kortenhaus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Philippe Rigo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Stuyts
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Michel De Paepe
|
3
|
|
|
2
|
|
|
Michel De Paepe
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Guillaume Delefortrie
|
6
|
|
Op te nemen: 18 studiepunten uit 3 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Troch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Troch
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sebastian Verhelst
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Ward De Paepe
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Mertens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim De Waele
|
3
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Op te nemen: 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Katrien Verleye
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Robin Vandevoordt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ines Keygnaert
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Eva Brems
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Geavanceerde, theoretisch diepgaande, kennis bezitten van de eigen ingenieursdiscipline en deze creatief en kritisch kunnen toepassen op nieuwe, complexe probleemstellingen.
- Innovatieve producten of processen kunnen ontwerpen met passende of zelfstandig ontwikkelde en gevalideerde modellen en technieken, gebruik makend van recente digitale technologieën.
- Integrerend en systeemgericht probleemoplossend denken onder onzekere en conflicterende randvoorwaarden, met aandacht voor het juiste abstractieniveau.
- Een onderzoeksvraag kunnen formuleren, vertrekkend van een complex wetenschappelijk probleem en na diepgaande studie van de relevante en actuele wetenschappelijke literatuur.
- Eigen resultaten kritisch kunnen interpreteren en communiceren in het Engels naar zowel experten als leken en hierbij gemaakte beslissingen kunnen verdedigen.
- Zich kunnen positioneren in, en functioneren binnen een internationaal team, met inzicht in goed leiderschap en aandacht voor cultuursensitiviteit.
- Blijk geven van een attitude tot levenslang leren om de evoluties en de ontwikkeling van het wetenschappelijk onderzoek in het eigen vakgebied op te volgen en de eigen competenties verder te ontwikkelen.
- Wetenschappelijk integer, professioneel deontologisch en ethisch handelen.
- Blijk geven van duurzaamheidsdenken en ondernemend handelen, en aandacht hebben voor de rol van wetenschap, technologie en innovatie in maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken en in een internationale context.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen, en op een bewuste en verantwoordelijke manier omspringen met de grenzen van de eigen competenties.
- Het gedrag van stroming en warmte in machines kritisch analyseren om deze machines nauwkeurig te kunnen onderscheiden en selecteren.
- Kennis van materialen, constructie- en verbindingstechnieken toepassen om het gedrag van mechanische constructies te kunnen berekenen.
- Het gedrag van drijvende constructies analytisch kunnen berekenen, ontwerpen en optimaliseren.
- De hydrostatica en hydrodynamica interpreteren om het gedrag van drijvende constructies in verschillende omgevingen te kunnen voorspellen en valideren.