Master of Science in de ingenieurswetenschappen: toegepaste natuurkunde
De opleiding toegepaste natuurkunde van de UGent is uniek in Vlaanderen. De opleiding is gericht op de studie van de technische toepassingen van de natuurkunde. Er is een evenwichtige combinatie van de basisconcepten van een burgerlijk ingenieursopleiding met de essentie van een opleiding tot natuurkundige.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert Verdoolaege
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dick Botteldooren
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Matthieu Boone
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Benoit Bakeroot
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
6
|
|
- 12 studiepunten in jaar 1,
- 36 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Rino Morent
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Kuyken
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wout Joseph
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Filip Strubbe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
- 12 studiepunten in jaar 1,
- 36 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Rino Morent
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Kuyken
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wout Joseph
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Filip Strubbe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert Verdoolaege
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dick Botteldooren
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Matthieu Boone
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Benoit Bakeroot
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
6
|
|
- 12 studiepunten in jaar 1,
- 36 studiepunten in jaar 2.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Rino Morent
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Kuyken
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wout Joseph
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Filip Strubbe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sofie Verbrugge
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Wille
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Pollefliet
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde, theoretisch diepgaande, kennis bezitten van de eigen ingenieursdiscipline en deze creatief en kritisch kunnen toepassen op nieuwe, complexe probleemstellingen.
- Innovatieve producten of processen kunnen ontwerpen met passende of zelfstandig ontwikkelde en gevalideerde modellen en technieken, gebruik makend van recente digitale technologieën.
- Integrerend en systeemgericht probleemoplossend denken onder onzekere en conflicterende randvoorwaarden, met aandacht voor het juiste abstractieniveau.
- Een onderzoeksvraag kunnen formuleren, vertrekkend van een complex wetenschappelijk probleem en na diepgaande studie van de relevante en actuele wetenschappelijke literatuur.
- Eigen resultaten kritisch kunnen interpreteren en communiceren in het Engels naar zowel experten als leken en hierbij gemaakte beslissingen kunnen verdedigen.
- Zich kunnen positioneren in, en functioneren binnen een internationaal team, met inzicht in goed leiderschap en aandacht voor cultuursensitiviteit.
- Blijk geven van een attitude tot levenslang leren om de evoluties en de ontwikkeling van het wetenschappelijk onderzoek in het eigen vakgebied op te volgen en de eigen competenties verder te ontwikkelen.
- Wetenschappelijk integer, professioneel deontologisch en ethisch handelen.
- Blijk geven van duurzaamheidsdenken en ondernemend handelen, en aandacht hebben voor de rol van wetenschap, technologie en innovatie in maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken en in een internationale context.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen, en op een bewuste en verantwoordelijke manier omspringen met de grenzen van de eigen competenties.
- Beschikken over brede wetenschappelijke kennis, inzicht en vaardigheden om systemen te analyseren, analytisch en numeriek te modelleren, te specificeren, te ontwerpen en experimenteel te testen, die een directe toepassing zijn van de fundamenten van de fysica.
- Gebruik maken van de kennis die is verkregen over fysische theorieën om bestaande en nieuwe technische toepassingen te begrijpen en te ontwerpen. Ontwikkelen van vaardigheden die toelaten toepassingsgericht te reflecteren over natuurkundige theorieën om nieuwe processen en materialen te bedenken.
- Beschikken over diepgaande, grondige wetenschappelijke kennis, inzicht en vaardigheden in ten minste één van de volgende gebieden van de fysica of toepassingsgebieden: fundamentele fysica, plasmafysica, nanotechnologie, kernfysica, fysica van elektronische apparaten, fotonica, biomedische fysica, materiaalfysica.