Master of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (audiologie)
In de masteropleiding gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke vorming en doorgedreven klinische training via de stages binnen het domein van de logopedie (stem-, spraak-, taalstoornissen) of de audiologie (gehoor- en evenwichtsstoornissen). De stage is een belangrijk onderdeel van de master. Je zet de gekozen afstudeerrichting uit de bachelor (logopedie of audiologie) voort in de master.
Inhoud
De opleiding tot Master in de logopedische en audiologische wetenschappen heeft twee afstudeerrichtingen. De afstudeerrichting Audiologie biedt een wetenschappelijke vorming voor de preventie, diagnostiek en behandeling van gehoor- en evenwichtsstoornissen bij alle leeftijdsgroepen. De opleiding tot Master in de logopedische en audiologische wetenschappen heeft twee afstudeerrichtingen: Master of Science in de logopedische of audiologische wetenschappen.
De master is gericht op een wetenschappelijke verdieping in de logopedische of audiologische stoornissen. In de logopedische wetenschappen kies je daarbij voor twee klinische specialisaties. In de audiologische wetenschappen strekt de klinische specialisatie zich in graduele opbouw uit over beide masterjaren.
Met een bijkomende verbreding in het onderwijs, onderzoek of management vervolmaak je je in je profiel van master waarmee je in diverse sectoren op de arbeidsmarkt terecht kan. De keuze van deze verbreding biedt je ook rechtstreekse toegang tot vervolgopleidingen via een verkort traject en met diplomafinaliteit.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De masteropleiding omvat 120 studiepunten gespreid over twee masterjaren. De afstudeerrichting die je gekozen hebt in de bacheloropleiding zet je verder in de masteropleiding. Binnen de logopedie kies je voor twee van vijf klinische specialisaties met aansluitende masterstage. De audiologie richt zich op de auditieve en vestibulaire neurowetenschappen waarbij het eerste masterjaar zich richt op assessment en preventie van gehoor- en evenwichtsstoornissen, het tweede jaar op de revalidatie. Ook hier volg je tijdens je beide masterjaren een uitgebreide masterstage.
Naast de klinische leerlijn kies je voor één van drie minors die jou een verbreding geeft in het onderzoek, onderwijs of leiderschap. Daarnaast werk je in de masteropleiding aan een masterproef en krijg je de mogelijkheid om je internationale en interculturele vaardigheden te ontplooien.
Naast de Master of Science in de logopedische of audiologische wetenschappen kun je na het behalen van je academische bachelor in de logopedie of audiologie ook kiezen voor een afstudeerrichting educatieve master. Je volgt dan de educatieve masteropleiding in de plaats van de masteropleiding logopedische en audiologische wetenschappen. Deze bevat zowel een component leraar als een component domein (logopedie of audiologie). Je leert niet alleen lesgeven, maar je krijgt ook de vakinhoudelijke expertise op masterniveau. Hou er rekening mee dat je in dit geval het beroep van logopedist of audioloog niet kan uitoefenen.
Als je pas na het behalen van je masterdiploma in de logopedie of audiologie beslist om leraar te worden, dan volg je het verkorte traject van één jaar van de educatieve masteropleiding. Bij het volgen van beide trajecten heb je twee diploma’s op zak en kan je als logopedist of audioloog aan de slag of als leraar in het onderwijs. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Als master in de logopedische of audiologische wetenschappen kan je naast een klinisch beroep ook een onderwijskundige, managements- of onderzoeksloopbaan bewandelen.
Concrete jobs waarin afgestudeerde logopedisten terecht komen zijn bv. diensthoofd in een revalidatiecentrum of in een ziekenhuis of medisch-pedagogisch instituut, docent in een opleiding logopedie, stafmedewerker meertaligheid, onderzoeker in een onderzoeksinstelling, coördinator van een zelfstandige logopedische groepspraktijk, departementshoofd in de gezondheidszorg, radiopresentatrice of logopedist bij radio en televisie.
Concrete jobs waar afgestudeerde audiologen terecht komen zijn bv. diensthoofd in een revalidatiecentrum, een ziekenhuis of medisch-pedagogisch instituut, docent in een opleiding audiologie, onderzoeker in een onderzoeksinstelling, HR business partner/sales manager, klinisch audioloog, preventieaudioloog of prothetisch audioloog.
Wil je meer informatie over de tewerkstellingsmogelijkheden? GALA, een netwerk van afgestudeerde logopedisten en audiologen aan de UGent, stelt voor jou een carrièregids ter beschikking.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Logopedische / audiologische professional: Het gespecialiseerd opleidingsteam leidt studenten op tot maatschappelijk gedreven experten in alle domeinen van de logopedische en audiologische wetenschap en zorg.
- Wetenschapper in de logopedie / audiologie : Studenten ontwikkelen tijdens de opleiding de wetenschappelijke kritische vaardigheid tot het creatief genereren en toepassen van logopedische /audiologische kennis.
- Sterke integratie logopedische / audiologische theorie en praktijk: Het opleidingsprogramma bestaat uit een groot aantal werkcolleges, practica en stages waarin de theoretische kennis uit de interactieve colleges wordt ingeoefend. De opleiding beschikt over gespecialiseerde practica lokalen waarbij de nieuwste technologische ontwikkelingen in de logopedie en audiologie gebruikt worden.
- Creatieve communicator: De opleiding begeleidt de student tot de ontwikkeling van een professionele en academische communicator in de logopedie en audiologie met aandacht voor kritisch denken en de nodige vaardigheden om creatief en probleemoplossend te werken.
- Talentontwikkeling: De studenten krijgen keuzemogelijkheden in het samenstellen van hun studieprogramma in functie van de ontwikkeling van hun eigen talenten. Op basis van individuele interesses en talenten kan een student bepaalde opleidingsonderdelen (m.b.t. logopedie en audiologie, onderzoek, management of onderwijs) kiezen of een welbepaalde topic uitwerken via de masterproef. Er zijn ook verschillende mogelijkheden op gebied van stage en internationale uitwisseling beschikbaar.
Sterke punten
- Gespecialiseerde afstudeerrichtingen: De opleiding heeft sinds haar ontstaan twee sterk uitgebouwde afstudeerrichtingen (logopedie en audiologie) die onderzoeksmatig onderbouwd zijn wat zich vertaalt in algemene en logopedische / audiologische opleidingsonderdelen, stages, masterproef en internationaliseringstrajecten.
- Maatschappelijk relevant programma: De opleiding heeft een heldere visie die zich weerspiegelt in de leerresultaten en het programma. Het beoogde eindniveau is afgestemd op de (inter)nationale eisen binnen de logopedische / audiologische sector met aandacht voor recente academische en maatschappelijke evoluties.
- Enthousiast betrokken opleidingsteam: De opleiding wordt gedragen door sterk gemotiveerde lesgevers uit verschillende disciplines. De lesgevers combineren hun deskundige onderzoeksexpertise met een passie voor onderwijs en blijven zich voortdurend inzetten om aantrekkelijke interactieve en motiverende lessen aan te bieden.
- Betrokkenheid en inspraak van studenten: De studenten worden actief betrokken in het bewaken van de kwaliteit van de opleiding door te zetelen in diverse raden en commissies. Het persoonlijk contact tussen de studenten en het opleidingsteam zit in het DNA van de opleiding..
- Persoonlijke ruimte en diversiteit: Studenten krijgen de kans om zich maximaal te ontplooien. Studenten die er nood aan hebben kunnen extra begeleiding krijgen (monitoraat, zorgtraject,…) en studenten die een uitdaging willen aangaan, kunnen instappen in een honours programma. Daarnaast heeft de opleiding een groot aanbod aan internationaliseringsactiviteiten (buitenlandse stage, semesteruitwisseling, buitenlandse gastsprekers…).
Werkpunten
- Interprofessionaal werken: De opleiding bouwt het interprofessioneel werken met andere gezondheidswerkers zoals artsen, psychologen, tandartsen, kinesisten, ergotherapeuten, verpleegkundigen, enz. in de toekomst verder uit.
- Realistische verwachtingen van de student: De opleiding zet sterk in op het informeren en sensibiliseren van toekomstige studenten opdat ze met het juiste verwachtingspatroon de academische opleiding starten. De opleiding blijft hier verder aandacht aan besteden in nauw overleg met het werkveld.
- Een waaier van stagemogelijkheden: De opleiding verkent bijkomende mogelijkheden in het kader van stages waarbij elke fase van het stageproces blijvend kritisch geanalyseerd wordt en een optimale communicatie met studenten nagestreefd wordt.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 09/07/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.