Master of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (audiologie)
In de masteropleiding gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke vorming en doorgedreven klinische training via de stages binnen het domein van de logopedie (stem-, spraak-, taalstoornissen) of de audiologie (gehoor- en evenwichtsstoornissen). De stage is een belangrijk onderdeel van de master. Je zet de gekozen afstudeerrichting uit de bachelor (logopedie of audiologie) voort in de master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Geert Villeirs
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
Op te nemen:
Neem je de minor Leiderschap of de minor Onderzoek op: 6 studiepunten aan keuzeruimte over de 2 masterjaren heen.
Neem je de minor Onderwijs op: 4 studiepunten aan keuzeruimte over de 2 masterjaren heen.
Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met zowel een bijkomend(e) vak(ken) uit een andere major, een opleidingsonderdeel uit een andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hannah Keppler
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
|
Leen Maes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eva Derous
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen:
Neem je de minor Leiderschap of de minor Onderzoek op: 6 studiepunten aan keuzeruimte over de 2 masterjaren heen.
Neem je de minor Onderwijs op: 4 studiepunten aan keuzeruimte over de 2 masterjaren heen.
Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met zowel een bijkomend(e) vak(ken) uit een andere major, een opleidingsonderdeel uit een andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Geert Villeirs
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hannah Keppler
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
|
Leen Maes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
9
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eva Derous
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
|
Hannah Keppler
|
7
|
|
UKV
|
2
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Op te nemen:
Neem je de minor Leiderschap of de minor Onderzoek op: 6 studiepunten aan keuzeruimte over de 2 masterjaren heen.
Neem je de minor Onderwijs op: 4 studiepunten aan keuzeruimte over de 2 masterjaren heen.
Deze vrije keuzeruimte kan ingevuld worden met zowel een bijkomend(e) vak(ken) uit een andere major, een opleidingsonderdeel uit een andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de UGent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Huvenne
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Nick Verhaeghe
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Van Renterghem
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hannah Keppler
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leen Maes
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
6
|
|
De student volgt de module overeenstemmend met zijn vooropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Paul Coucke
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
SOPHIE VANHAESEBROUCK
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
10
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Hannah Keppler
|
16
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 27 studiepunten bestaande uit 24 studiepunten uit de onderstaande lijst én 3 studiepunten uit 3.1.1. keuzeopleidingsonderdelen.
Met betrekking tot de keuzeopleidingsonderdelen (zie 3.1.1): deze keuze kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit de andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa De Regge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eveline Schollaert
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Pascal Coorevits
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kenneth Chambaere
|
5
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten zodat in totaal de minor een omvang van (min.) 27 studiepunten heeft. Dit keuzevak kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit de andere minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van de UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 27 studiepunten bestaande uit enerzijds 23 of 24 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst én resp. 4 of 3 studiepunten uit 3.2.1. keuzeopleidingsonderdelen.
Met betrekking tot de onderstaande lijst: de opleidingsonderdelen met referentie a en minstens één opleidingsonderdeel met referentie b vormen de ideale voorbereiding op het opnemen van de vakdidactiek Nederlands als niet-thuistaal (NT2) in de educatieve masteropleiding.
Met betrekking tot de keuzeopleidingsonderdelen (zie 3.2.1): deze keuze kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit een minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
6
|
|
a
|
|
|
|
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
a
|
|
|
|
|
5
|
|
b
|
|
|
|
|
5
|
|
b
|
|
|
|
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
b
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
Op te nemen: 3 of 4 studiepunten zodat in totaal de minor een omvang van (min.) 27 studiepunten heeft. Dit keuzevak kan bestaan uit zowel een afstudeerrichtingsopleidingsonderdeel, een bijkomend opleidingsonderdeel uit een minor, of een opleidingsonderdeel uit het studieaanbod van de UGent (inclusief universiteitsbrede keuzevakken) van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
- Autonoom en met een kritische ingesteldheid gespecialiseerde logopedische of audiologische diagnostiek, preventie en behandeling in complexe casussen toepassen, rekening houdend met digitale technieken
- Op kritische en wetenschappelijk onderbouwde wijze de kernbegrippen, processen en toepassingen van de vakdidactieken verwerven, rekening houdend met de actuele digitale technieken die in de onderwijsorganisatie en - vormen gehanteerd worden (enkel voor de minor onderwijs)
- Kernbegrippen, processen en toepassingen van inzichten rond de structuur, werking, het management en beleid in de gezondheidszorg op kritische en wetenschappelijk onderbouwde wijze verwerven(enkel voor de minor leiderschap)
- Rekening houdend met de geldende privacy wetgeving en wetenschappelijke integriteit methodes en statistische technieken voor (toegepast en fundamenteel) wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief) zelfstandig uitvoeren en de resultaten interpreteren binnen een academische en interprofessionele context
- Rekening houdend met de geldende privacy wetgeving en wetenschappelijke integriteit zelfstandig een onderzoeksproject uitwerken en aan de hand van geavanceerde methodes en statistische technieken een onderzoek uitvoeren binnen een interprofessioneel onderzoeksteam (enkel voor de minor onderzoek)
- Op een integere wijze resultaten van complex wetenschappelijk onderzoek integreren in de logopedische en/of audiologische en interprofessionele praktijkvoering.
- Op een ethisch, deontologisch en juridisch verantwoorde wijze autonoom (professioneel) handelen binnen een (inter)professionele setting.
- Zelfstandig verbaal, schriftelijk of visueel op een logisch opgebouwde, kritisch onderbouwde én respectvolle manier communiceren binnen een diverse groep van klinische professionals, patiënten en andere stakeholders.
- Wetenschappelijke (logopedisch/audiologische) theorieën en modellen kritisch aan mekaar aftoetsen en verbaal, schriftelijk of visueel vertalen naar een nationaal/internationaal academisch en breed maatschappelijk publiek.
- Met een multiperspectivistische, mondiale, diversiteitsvriendelijke, creatieve, probleemoplossende en ondernemende ingesteldheid (zelfstandig en in groep) complexe sociale en maatschappelijke vraagstellingen vanuit de eigen discipline beantwoorden.
- Als academische logopedische en/of audiologische professional een impactvolle bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat/gezondheidsbeleid.
- Zowel binnen de eigen discipline als interprofessioneel en met andere stakeholders flexibel en constructief samenwerken om tot een kwaliteitsvolle beroepsuitoefening te komen.