Master of Science in de pedagogische wetenschappen (pedagogiek en onderwijskunde)
De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit twee afstudeerrichtingen:
In de afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde verdiep je je in diverse contexten waarin leren en ontwikkeling centraal staan. Denk daarbij niet alleen aan het leerplichtonderwijs. Afgestudeerden zijn expert in het uitbouwen en optimaliseren van leer- en ontwikkelingsomgevingen voor kinderen, jongeren en volwassenen en worden voorbereid op tal van carrièremogelijkheden.
In de afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies ligt het accent op de studie van het pedagogisch handelen in maatschappelijk ‘verbijzonderde’ situaties. Dit zijn leef- en opvoedingssituaties die zich kenmerken door een verhoogde complexiteit en maatschappelijke kwetsbaarheid.
Inhoud
De masteropleiding Pedagogiek & Onderwijskunde rust je uit om onderbouwd, kritisch, met aandacht voor de verschillende actoren en op een pedagogisch/didactisch-verantwoorde manier een educatief aanbod te ontwerpen en uit te rollen. Je leert vanuit een maatschappelijke reflex en op basis van wetenschappelijk onderbouwde inzichten, de complexe praktijk van pedagogische en onderwijscontexten kritisch en ontwerpgericht te benaderen. Met deze expertise ben je van grote meerwaarde voor zowel praktijk, beleid als onderzoeksinstanties.
Doorheen de opleiding wordt jouw pedagogisch en onderwijskundig inzicht en handelen aangescherpt vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken. Je wordt betrokken in het onderzoek van lesgevers waardoor theoretische inzichten vertaald worden naar en onderzocht worden in de praktijk (bijvoorbeeld rond de kracht van interactief voorlezen, digitale leermiddelen in het onderwijs of leerervaringen van kinderen, jongeren en volwassenen in musea). Daarbovenop is het een prioriteit om nauw verbonden te blijven met het actuele maatschappelijke debat. Opdrachten worden dan ook vaak ingevuld vanuit praktijkvraagstukken (bijvoorbeeld wat is de impact van artificiële intelligentie op leren en evalueren?). Actuele maatschappelijke ontwikkelingen worden systematisch geïntegreerd in de hoor- en werkcolleges.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit 120 studiepunten. Je kan deze masteropleiding afwerken op twee voltijdse jaren of spreiden over een termijn naar keuze.
De afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde hanteert een activerende onderwijsaanpak, met onder meer interactieve hoorcolleges, workshops, online leerpaden en voorgestructureerde opdrachten. Hierbij wordt actief samengewerkt met het onderwijsveld: je neemt bijvoorbeeld de rol op als tutor bij leerlingen in het vijfde en zesde leerjaar over het thema ‘leren leren’, je voert interviews met directies over hun aanpak in personeelsbeleid, je kiest zelf het thema over hoger onderwijs waarin je je wil verdiepen, je geeft samen met anderen een workshop over onderwijstechnologische toepassingen, je brengt een bezoek aan het AI-huis, je onderzoekt de impact en het gebruik van VR-brillen in het beroepsonderwijs, enzovoort.
Daarnaast krijg je de mogelijkheid om gedurende 60 dagen stage te lopen, zowel in het binnen- als buitenland, waarin zowel een meedraai- als een onderzoekscomponent zijn opgenomen. Tijdens die stageperiode word je persoonlijk begeleid door een stagebegeleider vanuit de vakgroep Onderwijskunde.
De masterproef wordt gespreid over de twee masterjaren. Hierbij verdiep je je in een onderwijsvraagstuk naar keuze, of sluit je aan bij een van de vele onderwerpen die de docenten aanreiken op basis van hun onderzoeksexpertise.
Het is mogelijk vanuit diverse academische en professionele bacheloropleidingen in te stromen in de master Pedagogiek & Onderwijskunde, na het volgen van een voorbereidingsprogramma (voor studenten met een academische bachelor) of een schakelprogramma (voor studenten met een professionele bachelor).
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Vanuit de afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde kan je terecht in veel pedagogische en educatieve contexten. Meestal neem je hierbij een coördinerende, strategische, ondersteunende of onderzoekende rol in. Veel afgestudeerden combineren dit ook met directe praktijkervaring op de werkvloer.
Coördinatie en beleid
In educatieve settings kan je de rol opnemen van pedagogisch coördinator in de kinderopvang, stafmedewerker in een centrum voor volwassenonderwijs, opleidingscoördinator aan een hogeschool, beleidsontwikkelaar binnen pedagogische begeleidingsdiensten of gemeente- en stadsdiensten, coördinator binnen vzw’s of social non-profitorganisaties met een educatieve missie ...
Onderzoek, ontwerp en ontwikkeling
Door de sterke basis die je doorheen de opleiding krijgt in ontwerp- en onderzoekscompetenties kan je ook terecht als onderwijsontwikkelaar of onderwijsonderzoeker bij instellingen op alle onderwijsniveaus, bij educatieve uitgeverijen en curriculumontwikkelaars. Je zet leertrajecten uit, ontwerpt leermaterialen, implementeert, volgt de impact op en stuurt gericht bij.
Vorming en professionalisering
Door jouw ontwikkelde competenties in coaching en begeleiding ben je voorbereid op een carrière waarin je binnen multidisciplinaire ondersteuningsteams een onderwijskundige, ontwerpgerichte blik binnenbrengt (bijvoorbeeld in centra voor leerlingbegeleiding, centra voor leerstoornissen, VDAB en Syntra). Ook binnen learning and developmentafdelingen in bedrijven word je gezocht om bijvoorbeeld (online) professionaliseringstrajecten voor werknemers te ontwikkelen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Het bestuderen van menselijk handelen in domeinen zoals opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening vanuit meerdere wetenschappelijke invalshoeken staat centraal in het DNA van de pedagogische wetenschappen.
- Talentontwikkeling: Alumni en studenten zijn tevreden over de opleiding en benadrukken de ontwikkeling van een open blik en kritische houding, het flexibele statuut van werkstudenten en de bijhorende faciliteiten, evenals een uitstekende voorbereiding op de arbeidsmarkt.
- Kenniscreatie: De opleiding blijft voortdurend op de hoogte van maatschappelijke en onderzoeksmatige ontwikkelingen binnen het vakgebied. Dit blijkt onder andere uit de herstructurering van de afstudeerrichting Orthopedagogiek naar Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies, en het faciliteren van stagemogelijkheden in zowel binnen- als buitenland.
- Programma:Het opleidingsprogramma van de opleiding Pedagogische Wetenschappen weerspiegelt helder de visie: een brede benadering met geleidelijke specialisatie, gekenmerkt door een sterke verticale en horizontale samenhang. Deze visie wordt gerealiseerd via competentiegericht onderwijs, waarbij de nadruk ligt op leren in context, coaching en feedback en activerende werkvormen die (zelf-)reflectie en samenwerking bevorderen.
- Integratie van theorie en praktijk: De ontwikkeling van kennis in relatie tot praktijkverbetering staat centraal, waarbij toegepast onderzoek wordt verricht om actief bij te dragen tot veranderingen in het werkveld en de maatschappij. Met andere woorden opgeleid, studenten worden opgeleid tot multifunctionele, reflectieve praktijkwerkers én onderzoekers.
Sterke punten
- Geleidelijke specialisatie:De verschillende werkvelden binnen de pedagogische wetenschappen worden initieel breed benaderd, met geleidelijk meer mogelijkheden tot specialisatie naarmate de opleiding vordert.
- Kwaliteitscultuur: De opleiding cultiveert een kwaliteitscultuur waarbij voortdurend aandacht wordt besteed aan onderwijs en onderwijsinnovatie, en waar actie ondernomen wordt wanneer nodig.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door enthousiaste en betrokken docenten uit verschillende vakgroepen en disciplines. Uit evaluaties van het onderwijs blijkt steevast hoge tevredenheid van de studenten over de toegankelijkheid, motivatie, inzet en kwaliteit van de betrokken docenten.
- Vertrouwen:De opleiding hecht groot belang aan vertrouwen in de professionaliteit van de docenten en in de groeimogelijkheden van de studenten.
- Professionele ontwikkeling: De faculteit neemt verschillende initiatieven om de professionele ontwikkeling van de lesgevers te ondersteunen, zoals de recent ingevoerde onderwijsdagen en het bevorderen van het delen van goede praktijken over de opleidingen heen.
Werkpunten
- Het ruime gebied van de pedagogische wetenschappen: Veel studiekiezers zijn bij het verlaten van het secundair onderwijs niet bekend met het brede vakgebied van de pedagogische wetenschappen. De opleidingscommissie zet zich actief in om manieren te vinden om de interesse en kennis over de opleiding bij studiekiezers te vergroten.
- De infrastructuur: Over het algemeen, zijn de studenten tevreden over de infrastructuur, maar ze wijzen erop dat er op de campus niet voldoende lokalen zijn voor groepswerk. Ook geven ze aan dat de opstelling en inrichting van lokalen vaak (nog) niet geschikt zijn voor het gebruik van alternatieve werkvormen.
- Samenwerking met andere faculteiten: Samenwerking met andere opleidingen buiten de eigen faculteit blijft een uitdaging. De opleiding zet zich actief in om een samenwerkingsmodel te ontwikkelen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.