Master of Science in de pedagogische wetenschappen (pedagogiek en onderwijskunde)

De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit twee afstudeerrichtingen:
In de afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde verdiep je je in diverse contexten waarin leren en ontwikkeling centraal staan. Denk daarbij niet alleen aan het leerplichtonderwijs. Afgestudeerden zijn expert in het uitbouwen en optimaliseren van leer- en ontwikkelingsomgevingen voor kinderen, jongeren en volwassenen en worden voorbereid op tal van carrièremogelijkheden.
In de afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies ligt het accent op de studie van het pedagogisch handelen in maatschappelijk ‘verbijzonderde’ situaties. Dit zijn leef- en opvoedingssituaties die zich kenmerken door een verhoogde complexiteit en maatschappelijke kwetsbaarheid.

master-na-bacheloropleiding
2 jaar 120 studiepunten
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Nederlands
Brochure downloaden  
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies

Inhoud

De masteropleiding Pedagogiek & Onderwijskunde rust je uit om onderbouwd, kritisch, met aandacht voor de verschillende actoren en op een pedagogisch/didactisch-verantwoorde manier een educatief aanbod te ontwerpen en uit te rollen. Je leert vanuit een maatschappelijke reflex en op basis van wetenschappelijk onderbouwde inzichten, de complexe praktijk van pedagogische en onderwijscontexten kritisch en ontwerpgericht te benaderen. Met deze expertise ben je van grote meerwaarde voor zowel praktijk, beleid als onderzoeksinstanties.

Doorheen de opleiding wordt jouw pedagogisch en onderwijskundig inzicht en handelen aangescherpt vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken. Je wordt betrokken in het onderzoek van lesgevers waardoor theoretische inzichten vertaald worden naar en onderzocht worden in de praktijk (bijvoorbeeld rond de kracht van interactief voorlezen, digitale leermiddelen in het onderwijs of leerervaringen van kinderen, jongeren en volwassenen in musea). Daarbovenop is het een prioriteit om nauw verbonden te blijven met het actuele maatschappelijke debat. Opdrachten worden dan ook vaak ingevuld vanuit praktijkvraagstukken (bijvoorbeeld wat is de impact van artificiële intelligentie op leren en evalueren?). Actuele maatschappelijke ontwikkelingen worden systematisch geïntegreerd in de hoor- en werkcolleges.

Voor wie

De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.

Structuur

De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit 120 studiepunten. Je kan deze masteropleiding afwerken op twee voltijdse jaren of spreiden over een termijn naar keuze.

De afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde hanteert een activerende onderwijsaanpak, met onder meer interactieve hoorcolleges, workshops, online leerpaden en voorgestructureerde opdrachten. Hierbij wordt actief samengewerkt met het onderwijsveld: je neemt bijvoorbeeld de rol op als tutor bij leerlingen in het vijfde en zesde leerjaar over het thema ‘leren leren’, je voert interviews met directies over hun aanpak in personeelsbeleid, je kiest zelf het thema over hoger onderwijs waarin je je wil verdiepen, je geeft samen met anderen een workshop over onderwijstechnologische toepassingen, je brengt een bezoek aan het AI-huis, je onderzoekt de impact en het gebruik van VR-brillen in het beroepsonderwijs, enzovoort.

Daarnaast krijg je de mogelijkheid om gedurende 60 dagen stage te lopen, zowel in het binnen- als buitenland, waarin zowel een meedraai- als een onderzoekscomponent zijn opgenomen. Tijdens die stageperiode word je persoonlijk begeleid door een stagebegeleider vanuit de vakgroep Onderwijskunde.

De masterproef wordt gespreid over de twee masterjaren. Hierbij verdiep je je in een onderwijsvraagstuk naar keuze, of sluit je aan bij een van de vele onderwerpen die de docenten aanreiken op basis van hun onderzoeksexpertise.

Het is mogelijk vanuit diverse academische en professionele bacheloropleidingen in te stromen in de master Pedagogiek & Onderwijskunde, na het volgen van een voorbereidingsprogramma (voor studenten met een academische bachelor) of een schakelprogramma (voor studenten met een professionele bachelor).

Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.

Arbeidsmarkt

Vanuit de afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde kan je terecht in veel pedagogische en educatieve contexten. Meestal neem je hierbij een coördinerende, strategische, ondersteunende of onderzoekende rol in. Veel afgestudeerden combineren dit ook met directe praktijkervaring op de werkvloer.

Coördinatie en beleid

In educatieve settings kan je de rol opnemen van pedagogisch coördinator in de kinderopvang, stafmedewerker in een centrum voor volwassenonderwijs, opleidingscoördinator aan een hogeschool, beleidsontwikkelaar binnen pedagogische begeleidingsdiensten of gemeente- en stadsdiensten, coördinator binnen vzw’s of social non-profitorganisaties met een educatieve missie ...

Onderzoek, ontwerp en ontwikkeling

Door de sterke basis die je doorheen de opleiding krijgt in ontwerp- en onderzoekscompetenties kan je ook terecht als onderwijsontwikkelaar of onderwijsonderzoeker bij instellingen op alle onderwijsniveaus, bij educatieve uitgeverijen en curriculumontwikkelaars. Je zet leertrajecten uit, ontwerpt leermaterialen, implementeert, volgt de impact op en stuurt gericht bij.

Vorming en professionalisering

Door jouw ontwikkelde competenties in coaching en begeleiding ben je voorbereid op een carrière waarin je binnen multidisciplinaire ondersteuningsteams een onderwijskundige, ontwerpgerichte blik binnenbrengt (bijvoorbeeld in centra voor leerlingbegeleiding, centra voor leerstoornissen, VDAB en Syntra). Ook binnen learning and developmentafdelingen in bedrijven word je gezocht om bijvoorbeeld (online) professionaliseringstrajecten voor werknemers te ontwikkelen.