Master of Science in de psychologie (klinische psychologie)
Psychologie is de wetenschap die de gevolgen en oorzaken van menselijk gedrag bestudeert en hoe die kennis inzichten oplevert voor hulpverlening en begeleiding. De masteropleiding leidt tot de beroepsuitoefening als psycholoog. De afstudeerrichtingen hebben elk een eigen opbouw en finaliteit en in elke afstudeerrichting is er ruim plaats gemaakt voor de stage.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Barbara De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kimberly Van Nieuwenhove
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Buysse
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Brenning
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Van den Berge
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lien Peters
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ruth Krebs
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Brenning
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Van den Berge
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
5
|
|
Studenten houden rekening met onderstaande voorschriften:
Vakken te kiezen uit één of beide modules.
Vakken waarvoor reeds een credit behaald werd in de bacheloropleiding of in de module "Keuzevak medische psychologie" mogen niet gekozen worden.
- Studenten uit de major klinische psychologie: minstens 6 studiepunten, waarvan minstens 3 in elk modeltrajectjaar.
- Studenten uit de major klinische neuropsychologie: minstens 7 studiepunten, waarvan
- minstens 4 in het 1e modeltrajectjaar
- minstens 3 in het 2e modeltrajectjaar
Studenten houden rekening met onderstaande voorschriften:
Referenties a en b
- Vakken met de referentie a kunnen gekozen worden in het 1e en het 2e modeltrajectjaar
- Vakken met de referentie b kunnen enkel gekozen worden in het 2e modeltrajectjaar
Referenties KP en KNP
- Vakken met de referentie KP zijn voorbehouden aan studenten uit de major klinische psychologie
- Vakken met de referentie KNP zijn voorbehouden aan studenten uit de major klinische neuropsychologie
De studenten houden er rekening mee dat het door het aantal keuzevakken mogelijk is dat in een bepaald semester een aantal keuzevakken met algemene en afstudeerrichtingsvakken zullen samenvallen.
zullen samenvallen
.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Reitske Meganck
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Evi Verbeke
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
5
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
a KP
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Roeljan Wiersema
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Warreyn
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Wim De Mey
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
4
|
|
a KNP
|
|
sem 2
|
nl
|
SOPHIE VANHAESEBROUCK
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
4
|
|
a KNP
|
|
jaar
|
nl
|
Miet De Letter
|
4
|
|
a KNP
|
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
a (UKV)
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
De student kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Abe Geldhof
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Laura Wante
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Buysse
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
- De stagevakken met referentie KP zijn voorbehouden voor studenten uit de major Klinische psychologie.
- De stagevakken met referentie KNP zijn voorbehouden voor studenten uit de major Klinische neuropsychologie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
KP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
29
|
|
KP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lien Goossens
|
29
|
|
KP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Rudi De Raedt
|
29
|
|
KNP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
29
|
|
KNP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
29
|
|
Studenten houden rekening met onderstaande voorschriften:
Vakken te kiezen uit één of beide modules.
Vakken waarvoor reeds een credit behaald werd in de bacheloropleiding of in de module "Keuzevak medische psychologie" mogen niet gekozen worden.
- Studenten uit de major klinische psychologie: minstens 6 studiepunten, waarvan minstens 3 in elk modeltrajectjaar.
- Studenten uit de major klinische neuropsychologie: minstens 7 studiepunten, waarvan
- minstens 4 in het 1e modeltrajectjaar
- minstens 3 in het 2e modeltrajectjaar
Studenten houden rekening met onderstaande voorschriften:
Referenties a en b
- Vakken met de referentie a kunnen gekozen worden in het 1e en het 2e modeltrajectjaar
- Vakken met de referentie b kunnen enkel gekozen worden in het 2e modeltrajectjaar
Referenties KP en KNP
- Vakken met de referentie KP zijn voorbehouden aan studenten uit de major klinische psychologie
- Vakken met de referentie KNP zijn voorbehouden aan studenten uit de major klinische neuropsychologie
De studenten houden er rekening mee dat het door het aantal keuzevakken mogelijk is dat in een bepaald semester een aantal keuzevakken met algemene en afstudeerrichtingsvakken zullen samenvallen.
zullen samenvallen
.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Reitske Meganck
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Evi Verbeke
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
5
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
a KP
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Roeljan Wiersema
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Warreyn
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Wim De Mey
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
4
|
|
a KNP
|
|
sem 2
|
nl
|
SOPHIE VANHAESEBROUCK
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
4
|
|
a KNP
|
|
jaar
|
nl
|
Miet De Letter
|
4
|
|
a KNP
|
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
a (UKV)
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
De student kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Barbara De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kimberly Van Nieuwenhove
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ann Buysse
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Brenning
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Van den Berge
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Abe Geldhof
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Laura Wante
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Buysse
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lien Peters
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ruth Krebs
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kristof Hoorelbeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Brenning
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lesley Verhofstadt
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Van den Berge
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Desmet
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
- De stagevakken met referentie KP zijn voorbehouden voor studenten uit de major Klinische psychologie.
- De stagevakken met referentie KNP zijn voorbehouden voor studenten uit de major Klinische neuropsychologie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
KP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stijn Vanheule
|
29
|
|
KP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Lien Goossens
|
29
|
|
KP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Rudi De Raedt
|
29
|
|
KNP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Sandra Verbeken
|
29
|
|
KNP
|
2
|
jaar
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
29
|
|
Studenten houden rekening met onderstaande voorschriften:
Vakken te kiezen uit één of beide modules.
Vakken waarvoor reeds een credit behaald werd in de bacheloropleiding of in de module "Keuzevak medische psychologie" mogen niet gekozen worden.
- Studenten uit de major klinische psychologie: minstens 6 studiepunten, waarvan minstens 3 in elk modeltrajectjaar.
- Studenten uit de major klinische neuropsychologie: minstens 7 studiepunten, waarvan
- minstens 4 in het 1e modeltrajectjaar
- minstens 3 in het 2e modeltrajectjaar
Studenten houden rekening met onderstaande voorschriften:
Referenties a en b
- Vakken met de referentie a kunnen gekozen worden in het 1e en het 2e modeltrajectjaar
- Vakken met de referentie b kunnen enkel gekozen worden in het 2e modeltrajectjaar
Referenties KP en KNP
- Vakken met de referentie KP zijn voorbehouden aan studenten uit de major klinische psychologie
- Vakken met de referentie KNP zijn voorbehouden aan studenten uit de major klinische neuropsychologie
De studenten houden er rekening mee dat het door het aantal keuzevakken mogelijk is dat in een bepaald semester een aantal keuzevakken met algemene en afstudeerrichtingsvakken zullen samenvallen.
zullen samenvallen
.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Reitske Meganck
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Evi Verbeke
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Liesbet Goubert
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
5
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
a KP
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy Vingerhoets
|
5
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Roeljan Wiersema
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Warreyn
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Wim De Mey
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
4
|
|
a KNP
|
|
sem 2
|
nl
|
SOPHIE VANHAESEBROUCK
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
4
|
|
a KNP
|
|
jaar
|
nl
|
Miet De Letter
|
4
|
|
a KNP
|
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
a (UKV)
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
De student kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
- Gevorderd inzicht hebben in de begrippen en benaderingswijzen gehanteerd binnen de deelgebieden van de klinische psychologie.
- Grondig inzicht hebben in en kunnen toepassen van contextuele-, ontwikkelings- en levensloopperspectieven.
- Beschikken over gespecialiseerde en gevorderdere inzichten met betrekking tot zowel kortdurende als meer gespecialiseerde klinisch-psychologische diagnostiek en interventies.
- Inzicht hebben in het bio-psychosociale model als multidisciplinair kader voor de integratie van theorieën, methoden en praktijken.
- Zelfstandig psychologische diagnostiek en interventies kunnen ontwerpen en evalueren.
- Evidence-based handelen hanteren als basisuitgangspunt binnen het klinisch-psychologisch handelen.
- Wetenschappelijk onderzoek kunnen vertalen naar klinische situaties.
- Handelen vanuit respect voor academische kennis en wetenschappelijke onderzoeksbevindingen.
- Systematisch gebruiken van de empirische cyclus als wetenschappelijk denkkader bij de verschillende fasen van het klinisch psychologisch proces.
- Zelfstandig een gefundeerd standpunt innemen met betrekking tot complexe klinisch psychologische vraagstellingen.
- Vanuit zelfinzicht in staat zijn tot zelfreflectie en zelfzorg.
- Eigen wetenschappelijk werk schriftelijk en mondeling kunnen presenteren aan experten en niet-experten.
- Beschikken over vaardigheden om verbaal, non-verbaal en geschreven een helder, constructief en nauwkeurig verslag te kunnen brengen.
- In staat om samen te werken in een multidisciplinaire omgeving.
- Hanteren van een ethisch-deontologische houding gebaseerd op een multiperspectivistische ingesteldheid.
- Doorgedreven aandacht voor de verscheidenheid van doelgroepen binnen de hulpverlening.
- Inzicht hebben in de deontologische code van de klinisch psycholoog.
- Psychologische diagnostiek en interventies kunnen uitvoeren.
- Actief in rekening brengen van individuele en culturele diversiteit binnen diagnostiek en interventie.
- Kunnen toepassen van klinisch-psychologische vaardigheden in de omgang met individuen en systemen.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
Het tweede modeltrajectjaar van deze opleidingen omvat enkel tweedesemester- en jaarvakken, waardoor
er geen examens plaatsvinden in de eerstesemesterexamenperiode. De eerstesemesterexamenperiode wordt geschrapt zodat de stages, de stageterugkomdagen en de jaarvakken Gevallenstudies en practica ook kunnen georganiseerd worden tijdens die periode.
Wettelijke beroepsvereisten waaraan het diploma voldoet
De titel van 'psycholoog' is in België beschermd (wet van 8 november 1993 ter bescherming van de titel van psycholoog). Masters in Psychologie die zich 'psycholoog' willen noemen, moeten zich laten inschrijven op de 'lijst van psychologen'. Inschrijven op en bijhouden van deze lijst gebeurt door de Psychologencommissie (www.psychologencommissie.be).