Master of Science in de psychologie (theoretische en experimentele psychologie)
Psychologie is de wetenschap die de gevolgen en oorzaken van menselijk gedrag bestudeert en hoe die kennis inzichten oplevert voor hulpverlening en begeleiding. De masteropleiding leidt tot de beroepsuitoefening als psycholoog. De afstudeerrichtingen hebben elk een eigen opbouw en finaliteit en in elke afstudeerrichting is er ruim plaats gemaakt voor de stage.
Inhoud
De afstudeerrichting Theoretische en experimentele psychologie is een bij uitstek onderzoeksgerichte opleiding. Theorieën en functioneren met betrekking tot de menselijke cognitie (bv. taalverwerking, geheugen, cognitieve controle, numerieke cognitie ...) worden bestudeerd. Daarbij wordt zowel aandacht besteed aan mentale processen en gedrag als aan de biologische basis daarvan. Je leert op een zelfstandige manier betrouwbaar, valide en theoriegedreven onderzoek plannen, uitvoeren en beoordelen, wat ten dienste kan staan van wetenschappelijke of toegepaste vraagstellingen. Je leert er ook hoe men in de neurowetenschappen het verband onderzoekt tussen cognitieve processen en gedrag enerzijds, en de hersenactivatie en -gebieden waarin dat gebeurt anderzijds.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Naast de beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Theoretisch en experimentele psychologen komen traditioneel in het onderzoek terecht, wat zowel fundamenteel-wetenschappelijk als toegepast van aard kan zijn. Afgestudeerden zijn dan ook tewerkgesteld zowel aan universiteiten als in onderzoeksafdelingen van privéondernemingen: in laboratoria van farmaceutische bedrijven (bv. onderzoek naar de cognitieve bijwerkingen van geneesmiddelen), in studiediensten van consumentenverenigingen, in marktonderzoeksbureaus of in de sector van de verkeerspsychologie (bv. Vias institute). Sommigen houden zich met sportpsychologie bezig, anderen doen onderzoek voor constructeurs van computers. Psychologen komen ook vaak terecht in allerlei onderzoeks- en vernieuwingsprojecten, gefinancierd door de overheid of de privésector.
Op de website van de faculteit vind je getuigenissen over de beroepsmogelijkheden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: de opleiding psychologie kent verschillende afstudeerrichtingen (klinische psychologie, bedrijfspsychologie & personeelsbeleid, theoretische & experimentele psychologie). Deze afstudeerrichtingen worden tevens verder ingevuld vanuit een geïntegreerde, maar multiperspectivistische visie (bijvoorbeeld verschillende psychotherapeutische benaderingen in de afstudeerrichting klinische psychologie, zuilen personeelsbeleid, arbeidspsychologie en organisatiepsychologie in de afstudeerrichting bedrijfspsychologie & personeelsbeleid, integratie cognitieve psychologie en neurowetenschappen in de afstudeerrichting theoretische & experimentele psychologie). Binnen de kennismaking met de verschillende visies in elk vakdomein staat durf denken centraal.
- Wetenschappelijke onderbouw: afgestemd op de internationale ontwikkelingen vormt de opleiding ‘reflective and scientist practioners’ die op een zelfstandige en wetenschappelijk verantwoorde manier diagnostiek en interventies kunnen aanpakken.
- Onderzoeksvaardigheden: de wetenschappelijke onderbouw van het programma vereist een brede en diepgaande vorming in onderzoeksvaardigheden en statistiek.
- Interdisciplinariteit: binnen de opleiding wordt menselijk gedrag bestudeerd en verklaard vanuit een multifactoriële benadering (het biopsycho-sociaal model), zowel binnen als tussen opleidingsonderdelen. De opleiding wordt dan ook gekenmerkt door de aanwezigheid van opleidingsonderdelen uit andere disciplines (maatschappijwetenschappen, neurologie, genetica, biologie, …). Ook binnen de diverse afstudeerrichtingen komen verschillende perspectieven aan bod.
- Vernieuwd programma: na recente grote programmahervormingen is de opleiding optimaal afgestemd op de recente internationale ontwikkelingen in het vakgebied, op de noden in de arbeidsmarkt, en op de evoluties in het wetgevend kader voor de erkenning als klinisch psycholoog (afstudeerrichting klinische psychologie).
Sterke punten
- Professioneel docententeam: de opleiding wordt gedragen door gemotiveerde lesgevers uit verschillende disciplines. De lesgevers vertalen hun onderzoeksexpertise in kwaliteitsvol onderwijs. Dit blijkt uit de aanhoudende, zeer goede onderwijsevaluaties en opleidingsevaluaties door studenten.
- Studentenbegeleiding: de opleiding wordt ondersteund door een gekwalificeerd en dynamisch team dat instaat voor onderwijsondersteuning, studie-, studenten- en trajectbegeleiding, en studentenadministratie.
- Onderzoeksexpertise: de faculteit scoort zeer hoog op internationale rankings die de onderzoeksexpertise van de docenten internationaal vergelijken. Dit garandeert onderwijs dat optimaal afgestemd is op de meest recente ontwikkelingen in de discipline.
- Masterproef: de kwaliteit van de masterproeven is zeer goed, zoals blijkt uit de frequente publicatie van scripties (of onderdelen daarvan) in wetenschappelijke tijdschriften.
- Praktijkervaring: alle afstudeerrichtingen omvatten een lange (5-6 maanden) stage. Verder is praktijkervaring ook essentieel binnen diverse opleidingsonderdelen, vooral in de masteropleiding. Zo worden de studenten bijvoorbeeld begeleid door mensen uit het werkveld (praktijkassistenten).
Werkpunten
- Diversiteit didactische werkvormen: door de grote studentenaantallen is de interactie tussen docent en student, en de variatie in didactische werkvormen, beperkt in het Bachelor programma. De opleiding zal de komende jaren hierop verder inzetten door middel van innovatieve didactische methodieken (leerpaden, portfolio’s, …) die reeds in 1e Bachelor worden uitgerold. Dit wordt ondersteund door onderwijsinnovatieprojecten en zal onder meer gebeuren door permanente evaluatie en monitoring van leerprocessen.
- Betrokkenheid stakeholders: De participatie van studenten, alumni en werkveld in de opleiding is nog relatief beperkt. Dit wordt verder uitgebouwd door de stimulering van studentenvertegenwoordiging in diverse beleidsorganen, het verder uitbouwen van de samenwerking met de alumnivereniging, en een duidelijkere en meer systematische input van het werkveld in de leerinhouden.
- Feedback: de studenten geven terecht aan dat ze soms te laat of te weinig feedback krijgen op hun werkstukken. Er worden daarom meer afspraken gemaakt tussen de lesgevers over de timing van de opdrachten, wat wordt verwacht van de studenten en hoe ze er feedback over zullen krijgen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van recente technologische ontwikkelingen, onder meer in het online leerplatform en gebruik van portfolio’s doorheen de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.