Master of Science in Physics and Astronomy
Voltijds modeltraject: De student kan zelf kiezen welke van deze opleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd; in combinatie met de keuzeopleidingsonderdelen neemt de student in totaal 60 studiepunten op in het eerste modeltrajectjaar en 30 studiepunten in het tweede modeltrajectjaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Toon Verstraelen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Didar Dobur
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Maarten Baes
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Archisman Ghosh
|
6
|
|
Op te nemen: 54 studiepunten uit de onderstaande lijst.
Verdeeld als:
- minstens 30 studiepunten uit 2.1-2.5
- minstens 6 studiepunten uit 2.6 en 2.7, waarbij minstens 4 studiepunten uit 2.6
Na goedkeuring door de faculteit.
Opgelet: sommige vakken worden om de 2 jaar aangeboden en/of vereisen specifieke begincompetenties. Hou daar rekening mee bij het samenstellen van je keuzepakket.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Archisman Ghosh
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dany Vanbeveren
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Maarten Baes
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Zeger Hens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jolien Dendooven
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Dirk Poelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jonas Joos
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan Cottenier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jolien Dendooven
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jolien Dendooven
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Nick Bultinck
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Tytgat
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Klaus Bacher
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Didar Dobur
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Steven Lowette
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Alexandre Sevrin
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Steven Lowette
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Archisman Ghosh
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Verstraete
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Michal Heller
|
6
|
|
|
|
|
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
|
|
|
Jutho Haegeman
|
6
|
|
|
|
|
|
Michal Heller
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Nick Bultinck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Nick Bultinck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Rino Morent
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Roger Jaspers
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Piet Termonia
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Verdoolaege
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bart Kuyken
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Benoit Bakeroot
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Sophie De Buyl
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wout Joseph
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Luis Enrique Correa da Rocha
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Philippe Smet
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Christophe Detavernier
|
4
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Sven De Rijcke
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tom Depover
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Luis Enrique Correa da Rocha
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 18 studiepunten te selecteren uit aanbod UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken), uit het studieaanbod Vlaamse Gemeenschap en/of uit het studieaanbod van Erasmus+ partnerinstellingen. Hoogstens 12 studiepunten op te nemen uit de opleidingsonderdelen van de bachelorprogramma's.
De Masterproef wordt opgenomen in jaar 2 van het voltijds modeltraject.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Philippe Smet
|
30
|
|
- Geavanceerde kennis hebben van de vakgebieden die direct in verband staan met het fysisch en het sterrenkundig onderzoek in domeinen als vastestoffysica, nucleaire en deeltjesfysica, theoretische fysica en sterrenkunde.
- Geavanceerde kennis van theorieën, modellen, methoden, technieken, processen en toepassingen binnen de fysica en sterrenkunde aanwenden om complexe problemen te analyseren en op te lossen.
- Samenhang met andere relevante wetenschapsdomeinen onderzoeken en begrijpen en deze inzichten kaderen in geavanceerde ideeën of toepassingen.
- Grondig inzicht demonstreren in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen van minstens één deelaspect van de fysica en sterrenkunde.
- Probleemgestuurd onderzoek in de fysica en de sterrenkunde ontwerpen en uitvoeren, alsook een oordeel vormen over de kwaliteit van beide fases.
- Kritisch reflecteren op bestaande en nieuwe theorieën, modellen of interpretaties binnen de fysica en sterrenkunde.
- Creativiteit vertonen om hypothesen te formuleren en nieuwe verbanden te ontdekken en een oordeel te vormen op basis van gegevens en informatie van mogelijks beperkte, onvolledige of zelfs tegenstrijdige aard.
- Informatie uit de fysische en sterrenkundige wetenschappelijke literatuur analyseren, kritisch evalueren en gestructureerd synthetiseren met aandacht voor correcte en volledige bronvermelding.
- Veranderingen in de omstandigheden of planning van een onderzoeksproces kunnen opvangen en sturen.
- Zelfstandig systematisch en kritisch reflecteren over het eigen denken en handelen en dit vertalen naar doordachte conclusies en meer adequate oplossingen.
- Een professionele houding vertonen die getuigt van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen in de fysica en/of sterrenkunde en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische of maatschappelijke context.
- Een actieve houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en daarbij zelfstandig het eigen leerproces kunnen sturen.
- Zelfstandig logische en analytische redeneringen opbouwen binnen het vakgebied van de fysica en sterrenkunde en daarbuiten, complexe redeneringen doorgronden en kritisch evalueren.
- Probleemvoorkomend en probleemoplossend denken en handelen in een verscheidenheid aan situaties, ook in een niet-vertrouwde context en daarbij gebruik makend van de fysische en sterrenkundige methodologie.
- Eigen onderzoek, gedachten, ideeën, meningen of voorstellen i.v.m. fysica en/of sterrenkunde gepast en zorgvuldig schriftelijk en mondeling presenteren in de Engelse taal.
- Communiceren over nieuwe ontwikkelingen, onderliggende grondgedachten en oordeelsvorming binnen de fysica en sterrenkunde met deskundigen en niet-deskundigen.
- Afhankelijk van de situatie gepast ondersteunend, inspirerend en gezaghebbend kunnen communiceren, samenwerken en handelen in een fysische en/of sterrenkundige context.
- Oog hebben voor vragen, bezorgdheden, noden en innovatiebehoeften vanuit de maatschappij waartoe fysica en/of sterrenkunde een bijdrage kan leveren.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en engagement integreren in de professionele activiteit.
- De maatschappij informeren, sensibiliseren en enthousiasmeren over het wetenschappelijke denken, wetenschappelijke informatie en de accuraatheid ervan.
- In een brede verscheidenheid van werksituaties zelfstandig functioneren. Daarbij actief bijdragen tot innovatie, tot het implementeren van nieuwe technieken en ideeën, en tot het uitdenken van probleemoplossende strategieën.
- Professioneel gedrag vertonen, gekenmerkt door gedrevenheid, betrouwbaarheid, betrokkenheid, nauwkeurigheid, vasthoudendheid en zelfstandigheid.
- De vaardigheden vertonen van een beginnend werknemer in een functie op gebied van projectmanagement, beleidsontwikkeling of consulting.
- Relevantie en implicaties van fysische wetenschappelijke ontwikkelingen of toepassingen kunnen inschatten in een economische, maatschappelijke en beleidsmatige context.