Master of Arts in de geschiedenis
De historicus of historica tracht de menselijke samenleving in haar ontstaan, ontwikkeling en samenhang te reconstrueren en te doorgronden. In de masteropleiding start de echte vakspecialisatie. Dat gebeurt via de masterproef en de opleidingsonderdelen die aansluiten bij de gekozen invalshoek (chronologisch, thematisch of regionaal).
Inhoud
Voor wie het verleden op een kritische manier wil bevragen en er bijvoorbeeld meer wil uit leren dan lange waslijsten data, feiten en namen, is een wetenschappelijke opleiding in de geschiedenis de aangewezen keuze. Je leert niet alleen waar en met welke middelen je historische bronnen kan opsporen, je leert het bronnenmateriaal ook op een kritische manier te beoordelen. Samen met de kritiek van de bronnen (heuristiek) leer je de juiste vragen te stellen (wat wil ik weten?) en de juiste methodes te gebruiken (hoe krijg ik de bronnen aan de praat?). Daarna leer je de vrijgekomen informatie analyseren, synthetiseren en evalueren.
Met een historische opleiding verwerf je inzicht in het grote verhaal van de menselijke beschaving. Je tracht de vraagstukken van de menselijke samenleving in haar ontstaan, ontwikkeling en samenhang te reconstrueren en te beantwoorden. Kennis van verleden en heden gaan altijd samen. Mens en samenleving worden maar begrepen door vroegere en huidige processen en gebeurtenissen met elkaar te verbinden. Daarom is de geschiedenis de sociale wetenschap bij uitstek, niet alleen van het verleden, maar ook van het heden.
De geschiedenisopleiding is een academische opleiding en wil daarom historici opleiden met een onderzoeksgerichte attitude en een brede blik op de wereld. Als afgestudeerde beschik je niet alleen over een goede kennis van de humane en sociale wetenschappen en van de geschiedenis, en over een kritisch inzicht in maatschappelijke processen en structuren. Je hebt eveneens een wetenschappelijk-kritische houding tegenover het verleden en het heden, kan op zelfstandige basis historisch onderzoek verrichten, kan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek (schriftelijk en mondeling) voorstellen aan een breed publiek en kan deelnemen aan het hedendaags maatschappelijk debat.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Waar de bacheloropleiding nog een vrij brede basis biedt, start de echte vakspecialisatie in de masteropleiding. De opleiding is geconcentreerd rond de masterproef waarin je je wetenschappelijk kunnen bewijst. Dat komt tot uiting in het gewicht dat aan de masterproef wordt gegeven, namelijk de helft van de studiepunten. Voor de masterproef kies je een onderwerp dat ofwel in een bepaalde periode (bv. middeleeuwen), in een bepaald thema (bv. stadsgeschiedenis) of in een bepaalde regio (bv. geschiedenis van Afrika) te situeren is. De overige opleidingsonderdelen sluiten aan bij de gekozen invalshoek (chronologisch, thematisch of regionaal). Via het keuzevak Publieksgeschiedenis is het mogelijk om een stagetraject te volgen.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Als geschiedkundige kun je – dankzij de brede contouren en de wetenschappelijke diepgang van de opleiding – je kennis en vaardigheden gebruiken in tal van beroepen.
Traditionele tewerkstellingssectoren voor historici zijn het onderwijs, het wetenschappelijk onderzoek (vaak via een doctoraatsstudie), de bredere erfgoedsector en het archiefwezen.
De vraag naar afgestudeerden met een polyvalente opleiding steekt echter overal de kop op. Een studie in de geschiedenis biedt dan grote voordelen. De brede vorming en wetenschappelijke diepgang van de opleiding geven je als afgestudeerde een ruime intellectuele en culturele bagage mee en bijzondere vaardigheden die in tal van niet-historische beroepen belangrijk zijn. Onze alumni zijn dan ook succesvol in tal van niet-historische sectoren: cultuur, administratie, journalistiek, diplomatie, uitgeverijen, banken en vele andere. Voor wie dit wenst, bieden dezelfde brede vorming en specifieke vaardigheden ook een stevige basis voor bijkomende studies in andere domeinen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Een breed aanbod van specialisaties. De opleiding bestrijkt de hele Westerse geschiedenis van de Oudheid tot heden, ingebed in wereldgeschiedenis. Ze biedt specialisaties in periodes (Oudheid, Middeleeuwen, Vroegmoderne Periode, Moderne en Hedendaagse Periode), regio’s (Afrikaanse geschiedenis) en thema’s (zoals stadsgeschiedenis en economische en ecologische geschiedenis).
- Publieksgeschiedenis. In dit traject gaat de aandacht naar de rol van geschiedenis en de historicus buiten de academische wereld, inclusief de mogelijkheid van een praktijkstage. De opleiding organiseert ook een jaarlijkse projectweek, de Verleden Week, waarin alle bachelor- en masterstudenten samenwerken rond een publiekhistorisch thema.
- Keuzevrijheid. De studenten hebben grote vrijheid om hun eigen programma samen te stellen uit een reeks van gespecialiseerde historische colleges en vrije keuzes.
- Focus op onderzoek. In ons bron-georiënteerd en interdisciplinair onderwijs staat de masterscriptie centraal. Daarin kunnen studenten een zelf gekozen thema onderzoeken en zo hun onderzoeksvaardigheden aantonen. Daarbij zet de opleiding ook in op het verbeteren van de schriftelijke en mondelinge communicatie.
- Algemene vaardigheden. De studenten verwerven een hele reeks vaardigheden die nuttig zijn in de latere carrière, ook buiten geschiedenis: kritisch, analytisch en synthetisch denken; zelfstandigheid en teamwork; presentatietechnieken.
Sterke punten
- Tevredenheid. Studenten ervaren hun opleiding duidelijk als positief, in het bijzonder wat betreft de inhoud van het programma en de aangeleerde methodes.
- Excellentie in onderzoek. Het internationaal gerenommeerd wetenschappelijk onderzoek van de docenten stimuleert het kritisch denkvermogen van de studenten.
- Kwaliteitsbewaking. De opleiding stimuleert studentenparticipatie in de onderwijscommissie en toetst regelmatig af met hen waar er verbeterpunten zijn en volgt deze nauwgezet op.
- Diversiteit. De opleiding heeft een sterke aandacht voor diversiteit in het programma. Het programma brengt het internationale onderzoek binnen, o.a. door het aanbieden van colleges in het Engels.
Werkpunten
- Versterking van niet-Westerse geschiedenis. De opleiding plant de uitbreiding van het aanbod van colleges van niet-Westeuropese geschiedenis, o.a. door samenwerking met andere vakgroepen.
- Bewaken van de werkdruk. De opleiding legt de lat hoog voor de studenten, maar bewaakt de werkdruk nauwgezet en coördineert de planning van deadlines tussen verschillende vakken.
- Internationalisering en interculturele vaardigheden. De opleiding wil het internationale aspect van de studie van geschiedenis nog sterker zichtbaar maken en wenst de studenten te leren omgaan met culturele verschillen in zoveel mogelijk vakken. Ze neemt zich voor werk te maken van een coherent aanbod van Engelstalige vakken.
- Werkveld. Door academische en niet-academische partners nauwer te betrekken bij de opleiding, willen we de juiste balans vinden tussen een wetenschappelijke opleiding en de voorbereiding op de vele beroepsmogelijkheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.