Bachelor of Science in de geologie
Verwar geologie niet met geografie. Geografie bestudeert de oppervlakte van de Aarde, geologen gaan op onderzoek naar dieper liggende structuren. In de buitenste honderd kilometer van de Aarde vinden allerlei processen plaats die een effect kunnen hebben aan de aardoppervlakte.
Inhoud
Geologie vind je niet terug in het lessenpakket van het secundair onderwijs. Wel komen bepaalde geologische onderwerpen aan bod in de lessen aardrijkskunde: Hoe is het leven op Aarde tot stand gekomen? Waar komen de bergen vandaan? Hoe ontstaan ersten? Waar komt het drinkwater vandaan? Om op die vraag een antwoord te krijgen, kom je terecht bij de studie van de geologie.
Geologie wordt vaak verward met geografie. Geografen of aardrijkskundigen bestuderen het oppervlak van de Aarde. Geologen besteden aandacht aan de structuur van de Aarde op grotere diepte, omdat daar allerlei processen plaatsvinden die aan de oppervlakte bijvoorbeeld vulkaanuitbarstingen of aardbevingen kunnen veroorzaken. Geologen duiken zelfs nog dieper de Aarde in en proberen door te dringen tot de kern van de planeet. Ze bestuderen daarbij processen die zich miljoenen of miljarden jaren geleden hebben afgespeeld.
De geologische kennis heeft zeer veel praktische invalshoeken: een duurzame ontginning van grondstoffen (mineralen, ertsen, zand, grind …), het duurzame beheer van grondwatervoorraden, het begrijpen en voorspellen van natuurrampen, de bescherming en sanering van de bodem, en vele andere.
Voor wie
Geologie steunt als allround wetenschap op vele takken van de wetenschap. Je beschikt idealiter over een degelijke wiskundige basis. Het speelt in jouw voordeel als je uit een richting komt met zes uur wiskunde. Even belangrijk is een zeer brede wetenschappelijke basis én interesse. In functie van het veldwerk (excursies, stages, geologische opnamen) schrikken lange en stevige wandelingen in de buitenlucht jou niet af. Soms kan kleurenblindheid een handicap zijn: mineralen identificeren, microscopen gebruiken, geologische kaarten interpreteren … vereisen het werken met kleuren en tinten. Tenslotte is het nuttig te beschikken over een goed ruimtelijk inzicht: driedimensionaal denken is een basiskwaliteit voor geologen. Beschik jij over een ‘belemmerende eigenschap’, bespreek het dan zo snel mogelijk. Een vroege communicatie laat toe om oplossingen te zoeken die jou toelaten om de opleiding succesvol te doorlopen.
Structuur
-
Bachelor
Het programma van het eerste en het tweede jaar geeft je een basisvorming waarin veel ruimte gemaakt wordt voor vakken als wiskunde, fysica, chemie en biologie. Naast de basiswetenschappen staan er al vanaf het eerste jaar typisch geologische vakken op het programma.
Vanaf het tweede jaar wordt het pakket geologische vakken uitgebreid. In het derde jaar kun je kiezen voor het traject geologie dat je kunt invullen met o.a. een bachelorproject (een stage in een bedrijf of een wetenschappelijke instelling). Je kunt ook een ruimere terreinervaring opdoen te land of ter zee. Daarnaast kun je opteren voor het traject onderwijs waarna je rechtstreeks kunt instromen in de aansluitende educatieve masteropleiding. Het derde jaar biedt ook de mogelijkheid om te studeren aan een andere universiteit in Europa. Je kunt met je buitenlandervaring ook wachten tot in je masteropleiding.
Na de bachelor kies je tussen een Nederlandstalige master en een Engelstalige master.
- Master
In de Nederlandstalige master in de geologie heb je de keuze uit twee majors. ‘Bekkens en orogenen’ legt enerzijds de klemtoon op de sedimentaire processen, de dynamica van oceanen en klimaten en de evolutie van de biosfeer, met micropaleontologie in een sleutelrol. Anderzijds komen ook de petrologische en geofysische aspecten aan bod. Voor beide studiegebieden is een veldstage geprogrammeerd. ‘Grondwater en minerale rijkdommen’ legt de focus op de fundamentele en toegepaste studie van natuurlijke rijkdommen en grondwater en de finaliteit ligt in een duurzaam beheer en bescherming van die vitale bronnen.
Naast de majors worden in de master de minor Professionalisering aangeboden. Dat verbredend traject bereidt je voor op een loopbaan in het bedrijfsleven (via een stage).
Er is ook een Engelstalige Master in Geology. Die is voornamelijk onderzoeksgericht. Er is keuze uit drie majors. Naast de twee majors die ook in de Nederlandstalige opleiding worden aangeboden is er de major ‘Geosciences’. Je hebt ook ruim de mogelijkheid tot verbreding en verdieping via extra keuzevakken en de masterproef.
Naast de hier beschreven (domein)master kun je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp).
Arbeidsmarkt
Er is een reële vraag naar geologen, in binnen- en buitenland. De brede wetenschappelijke basisopleiding biedt heel wat mogelijkheden om niet alleen in het specifieke werkveld van de geologen maar ook daarbuiten gewaardeerd te worden. Een eerste categorie van afgestudeerden komt in de milieusector terecht: de bodem- en waterdecreten eisen steeds meer expertise. Ook andere takken van de industrie trekken geologen aan: de offshore windenergie, de ertsexploratie, de baggerwereld, de grondwaterwinning, de bouwsector, de sector van de geofysische exploratie ... Dat soort werk gaat veelal gepaard met een langdurig verblijf in het buitenland. Een tweede deel van de afgestudeerde geologen vindt een job in het onderzoek aan universiteiten en wetenschappelijke instellingen. Een derde groep komt terecht in overheidsdiensten en onderwijs. Voor de overheid gaat het om onderzoek voor de watervoorziening, afvalverwerking en vooronderzoek voor belangrijke bouwwerken, opsporen van afval in de bodem …
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Geologie stopt niet aan de landsgrenzen en is per definitie een internationale discipline. De opleiding zet sterk in op probleemoplossend denken vertrekkend vanuit interdisciplinariteit en wil een kritische houding tegenover het geologische denken stimuleren. Doorheen de opleiding worden de studenten getraind om hun verworven kennis toe te passen in het veld en worden ze aangespoord om wetenschappelijk inventief na te denken; en gemotiveerd om levenslang te leren.
- Programma: Het vernieuwde programma beoogt een consolidatie van een brede wetenschappelijke basis door een geleidelijke opbouw van de basiskennis en vaardigheden van de geologie tijdens de bachelorjaren. De twee masterjaren zijn gecentreerd rond twee zwaartepunten die een reflectie zijn van de onderzoeksexpertise, namelijk geologie van bekkens en orogenen (plooiingsgebied van de aardkorst), en grondwater en minerale rijkdommen.
- Keuzevrijheid: In de masterjaren wordt voldoende ruimte gecreëerd (30 studiepunten) voor verdere verdieping (keuzevakken), een stage (professionalisering), internationalisering (Erasmus+) of de educatieve master.
- Integratie theorie en praktijk: Het programma laat de masterstudent toe om te kiezen voor een lange professionele stage bij een bedrijf of een wetenschappelijk instituut in het binnen- of buitenland, waarbij de student alle stadia doorloopt van het professionele werkveld met bijzondere aandacht voor probleemoplossend en toegepast denken. Afgestudeerden vinden vlot werk.
- Uniek aan de opleiding geologie is het denken in vier dimensies (ruimte - tijd): De moderne geoloog is een bewuste wetenschapper die efficiënte oplossingen moet kunnen bieden voor een duurzaam beheer van de natuurlijke rijkdommen op lange termijn.
Sterke punten
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding streeft om de recentste bevindingen van het geologisch onderzoek toe te passen in het verstrekte onderwijs. Tijdens de masterjaren komt onderzoeksgebaseerd onderwijs sterk aan bod in de opleidingsonderdelen van de majoren ‘Grondwater en minerale rijkdommen’ en ‘Bekkens en orogenen’.
- Relatie met het werkveld: Op vraag van de studenten werd een professionele stage in een onderneming of wetenschappelijk instituut ingebouwd in het masterprogramma, en komen de studenten in contact met real-life situaties. Binnen de opleidingsonderdelen wordt de relatie met het werkveld ook in de kijker gezet door het inschakelen van alumni als gastdocent of door een samenwerkingsverband (o.a. Vlaams Instituut voor de Zee, Belgische Geologische Dienst).
- Aanspreekbaarheid: De opleiding Geologie is een relatief kleine opleiding waardoor overleg en coördinatie tussen de studenten en lesgevers erg laagdrempelig is en efficiënt verloopt.
- Werkvormen: Er wordt over gewaakt dat de variatie aan werk- en evaluatievormen de studenten voorbereiden op de uitdagingen van de toekomstige, geologische werksituatie en het probleemoplossend denken, met voldoende aandacht voor zowel mondelinge als schriftelijke communicatie.
- Veldstages: Het veld is en blijft het primaire werkterrein van de geoloog. De opleiding zet sterk in op (internationale) veldstages waar de student het bijgebrachte ruimtelijk geologisch inzicht moet kaderen in een dynamisch geologische dimensie.
Werkpunten
- Opvolging studierendement generatiestudenten. Meer belang zal gehecht worden aan de communicatie over de verwachtingen en precieze inhoud van de opleidingsonderdelen van het eerste bachelorjaar.
- De opleiding monitort een evenwichtige werklast in de bachelor- en masteropleiding via een takenkalender waar de feedbackmomenten worden ingepland. De opleiding geologie steunt immers op een variatie aan werkvormen waarbij de studenten tussentijdse opdrachten krijgen (verslagen van veldstages of excursies, schrijven van papers, bespreking case studies, etc.).
- De maatschappelijke relevantie van de geologie dient duidelijker in de kijker gezet te worden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.