Bachelor of Science in de geografie en de geomatica
Geografen en geomatici bestuderen de aardbol in al zijn facetten, van natuurlijke processen tot menselijke activiteiten, en vooral de wisselwerking daartussen. De opleiding Geografie en geomatica gaat veel verder dan de ‘schoolaardrijkskunde’ die je misschien gewend bent: hier leer je de puzzelstukjes van onze planeet samenleggen en de verbanden tussen natuur, mens en ruimte écht begrijpen. Zin om de wereld mee in kaart te brengen – letterlijk en figuurlijk?
Inhoud
Geografen en geomatici bestuderen de Aarde in al haar dimensies: van natuurlijke processen tot menselijke activiteiten, en vooral de wisselwerking daartussen. De opleiding gaat veel verder dan de klassieke schoolaardrijkskunde. Je leert de complexe puzzel van onze planeet begrijpen en verbanden leggen tussen natuur, mens en ruimte. Geografie onderzoekt het aardoppervlak in relatie tot de mens. Ze bestudeert natuurlijke verschijnselen zoals klimaat, reliëf of aardbevingen, maar ook hoe mensen het landschap gebruiken, aanpassen en beïnvloeden. Denk aan steden die ontstaan bij riviermondingen, wijnbouw die floreert in Zuid-Frankrijk, of dijken die bescherming bieden tegen overstromingen. Geografie slaat zo de brug tussen natuur- en menswetenschappen en stelt actuele vragen: hoe vinden we een duurzaam evenwicht tussen mens en milieu? Hoe beïnvloedt klimaatverandering het risico op overstromingen? Hoe pakken we verstedelijking en mobiliteit aan? Geomatica vormt de technologische pijler van de geografie. Ze omvat de methoden en technieken om geografische gegevens te verzamelen, analyseren en visualiseren. Je leert werken met GPS, drones, satellieten en geografische informatiesystemen (GIS), en gebruikt statistiek, modellering en GeoAI om ruimtelijke patronen te ontrafelen. De resultaten vertaal je naar heldere kaarten en 3D-visualisaties.
Aandachtspunten
Om te kunnen starten met deze opleiding moet je (vanaf AJ 2026-27) deelgenomen hebben aan een starttoets (verplichte ijkingstoets).
Voor wie
De opleiding Geografie en geomatica past bij wie de wereld om zich heen wil begrijpen via een combinatie van natuurwetenschappen en menswetenschappen. Je hebt een brede interesse in thema’s als landschap, klimaat, mobiliteit, economie en samenleving. Je werkt graag met data, kaarten, modellen en digitale tools, maar trekt ook graag naar buiten voor excursies en veldwerk. Je beschikt idealiter over een goede basis in wiskunde en de exacte wetenschappen. Het programma sluit aan bij richtingen met minstens vier uur wiskunde per week; zes uur is een voordeel. Chemie start met een korte herhaling van de basis, waarna dieper wordt ingegaan op de kernconcepten. Fysica begint vanaf nul, maar vraagt wel een parate kennis van vectoren, afgeleiden, integralen en goniometrie. Een achtergrond in aardrijkskunde is handig, maar geen vereiste. Daarnaast helpt het als je technisch inzicht hebt en vlot overweg kan met computers, meetinstrumenten en visuele informatie. Een goed waarnemingsvermogen, dieptezicht en ruimtelijk voorstellingsvermogen zijn nuttig, maar worden verder ontwikkeld tijdens de opleiding.
Structuur
-
Bachelor
De bacheloropleiding in Geografie en Geomatica begint met een brede algemene vorming. Je krijgt vakken die je vertrouwd maken met de belangrijkste theorieën en methodes binnen de geografie enerzijds, met de theoretische en operationele kant van de geomatica anderzijds.
Je eerste jaar combineert algemene wetenschapsvakken met inleidingen in fysische, sociale en economische geografie. Daarnaast duik je in de wereld van GIS (geografische informatiesystemen), topografie en cartografie – je leert dus hoe kaarten, data en technologie samenkomen om de wereld beter te begrijpen en weer te geven. In het tweede en derde jaar ligt de focus meer op de kern van de opleiding. Zo verdiep je je in het tweede jaar in vakken zoals Sociologie, Transportgeografie, Klimatologie en meteorologie, Bodemkunde, Mineralogie, Plantkunde en Landschapskunde. Ook de technische kant komt uitgebreid aan bod, met Teledetectie, Topometrie en Programmeren. Zo bouw je stap voor stap een sterk profiel op dat wetenschap en technologie met elkaar verbindt.
In het derde jaar verdiep je je verder in geografische thema’s zoals landschapskunde, geomorfologie, bevolkings- en stadsgeografie, ecologie, maar ook in geoprogrammeren en cartografie – thema’s die nauw aansluiten bij de vakken uit de geomatica. Via die actuele thema’s ontdek je hoe breed het werkveld van de geograaf en de geomaticus is en welke carrièremogelijkheden er bestaan. Op basis van je eigen interesses kies je een specialisatie binnen geografie of geomatica waarover je een bachelorproef schrijft. Daarnaast beslis je voor 15 studiepunten of je het traject Geografie en geomatica volgt, of kiest voor het traject Onderwijs, waarmee je nadien kan instromen in de aansluitende educatieve masteropleiding.
- Master
In de masteropleiding kies je een van de vijf verdiepende majors die aansluiten bij de vijf onderzoeksdomeinen van de vakgroep Geografie: fysische geografie, landschapskunde, stadsgeografie, cartografie en GIS, topografie en hydrografie. Daarnaast kies je ook een verbredende minor, mét stage die je voorbereidt op een loopbaan in het onderzoek, het bedrijfsleven of bij de overheid.
Naast de hier beschreven (domein)master kan je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp).
Arbeidsmarkt
Geografen en geomatici zijn breed inzetbaar. Na je studies kan je aan de slag in het onderwijs, het wetenschappelijk onderzoek, in de privésector of bij de overheid. Afhankelijk van je specialisatie kan je job meer geografisch of juist meer (geo-IT-)technisch gericht zijn. Geografen komen bijvoorbeeld terecht in het bodem- en landschapsonderzoek of in het waterbeheer en drinkwatervoorziening, helpen mee bij klimaatonderzoek en weersvoorspellingen, analyseren thema’s als werkgelegenheid, mobiliteit en stadsontwikkeling, zetten zich in voor erfgoed- en landschapszorg, voor natuur en milieu, en voor ruimtelijke planning. De technologische kant van geografie – geomatica – opent heel wat extra deuren. Veel afgestudeerden werken als landmeter-expert, in loondienst of als zelfstandige. Geomatici werken ook binnen bedrijven die geografische data verzamelen, beheren en gebruiken.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Unieke opleiding. De integratie van geografie en geomatica in de opleiding biedt een unieke combinatie in het Vlaamse academische opleidingsaanbod en is toonaangevend op internationaal vlak. In de opleiding wordt de wisselwerking tussen mens en natuur uitgediept in een ruimtelijke context. We doen dit met specifieke aandacht voor de meest recente technologische ontwikkelingen.
- Interdisciplinariteit en internationaal. Een brede wetenschappelijke vorming met inbreng vanuit verschillende disciplines uit natuur- en sociale wetenschappen vormt de basis van de opleiding. Met deze brede basis brengen we zowel theoretische concepten als praktijkvoorbeelden uit geografie en geomatica aan en passen we professionele en technische kennis en vaardigheden concreet toe. We moedigen je aan de omgeving vanuit meerdere perspectieven te onderzoeken, om internationale ervaringen op te doen en om maatschappelijke engagementen op te nemen.
- Excellent onderzoek. De opleiding kent een hoogstaande internationale onderzoekstraditie waarmee we je laten kennis maken. Je wordt doorheen je studietraject ook mee betrokken bij dit onderzoek. De sterke verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs is duidelijk aanwezig in diverse projectwerken, buitenlandse excursies en de bachelor- en masterproef. Op die manier leer je stapsgewijs onderzoeksvaardigheden aan, en leer je ze ook zelfstandig toepassen.
- Terrein en werkveld. Het terrein en de maatschappij nemen een centrale plaats in voor de geograaf en geomaticus. Als student kom je op verschillende manieren in aanraking met het werkterrein van de geograaf en geomaticus en met de rol van de geograaf en geomaticus in de maatschappij. Tijdens gastcolleges, stages, veldwerk, (buitenlandse) excursies, meetkampen en masterproeven brengen we je in contact met het werkveld en verschillende beroepssectoren.
- Brede tewerkstelling. Afgestudeerde geografen en geomatici zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Je komt vlot terecht in uiteenlopende sectoren zoals ruimtelijke ordening, milieu, erfgoed, mobiliteit, ontwikkelingssamenwerking, landmeetkunde, geo-ICT, de baggerwereld, en het onderwijs en dit zowel bij overheids- als bij privébedrijven. Veel van die jobs hebben een internationale dimensie.
Sterke punten
- Visie en programma. Het programma is recent aangepast en geïntegreerd opgebouwd vanuit de twee duidelijke zwaartepunten geografie en geomatica. De opleiding kon daarbij rekenen op een geëngageerd opleidingsteam dat vanuit een doordachte visie en feedback verbeteringen structureel doorvoerde. Het programma is opgebouwd zodat je naargelang je interesse kan kiezen uit tal van verdiepende en verbredende keuzevakken en beroepsgerichte focussen (bv. de educatieve master).
- Brede opleiding. Onze opleiding is breder en meer verscheiden dan het schoolvak aardrijkskunde. Gezien de nadruk op onderzoeksgerichte, wetenschappelijke, maatschappelijke en technologische aspecten van geografie en geomatica, verwachten we van studenten een breed interesseveld en voldoende voorkennis van wiskunde en wetenschappen. Als opleiding houden we een vinger aan de pols in het secundair onderwijs door samenwerking met leraren aardrijkskunde.
- Actief leren.Onze kleine studentengroepen geven de lesgevers de mogelijkheid om veel activerende werkvormen te gebruiken, zowel on campus als online. We begeleiden onze studenten op een laagdrempelige en stapsgewijze manier in het zelfstandig, kritisch en creatief (durven) denken en (samen) handelen.
- Toetsen. We voorzien gevarieerde evaluatievormen die evolueren naargelang de groeiende zelfstandigheid van onze studenten.
- Na de studies. Onze opleiding beschikt over een actieve alumniwerking, waardoor je ook na je studies in contact kan blijven met andere alumni tijdens zeer uiteenlopende activiteiten.
Werkpunten
- Studierendement. Op basis van feedback van studenten blijven we, samen met onze studenten, de werklast monitoren en blijven we extra inzetten op een duidelijke communicatie over wederzijdse verwachtingen. Via o.a. tussentijdse feedbackmomenten en begeleiding, de afstemming van deadlines en organisatorische verbeteringen, monitoraat en studiebegeleiding; blijven we werken aan optimale randvoorwaarden zodat studenten alle kansen krijgen om in de voorziene 5 studiejaren af te studeren.
- Talentontwikkeling en internationalisering. De opleiding maakt reeds gebruik van de sterke banden met het werkveld via een verplichte (internationale) stage en de masterproef. Via een aanbod van kwaliteitsvolle partnerschappen met buitenlandse universiteiten zullen we ook de uitgaande mobiliteit van studenten verder blijven stimuleren.
- Duurzaam ondernemen. Studenten stimuleren tot duurzaam ondernemerschap gebeurt momenteel minder expliciet en systematisch. Via een stevige nadruk op de stage en sterke(re) banden met het werkveld willen we de ondernemerszin van onze studenten verder aanwakkeren.
Accreditatie
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.