Bachelor of Arts in de Oost-Europese talen en culturen

Ann-Sofie, bachelor

De overgang verliep vrij vlot! Op een bepaald moment (vooral als de examens eraan komen) begon ik wel te panikeren. Het zijn grotere pakken dan in het secundair natuurlijk. De eerste examenperiode viel eigenlijk heel erg goed mee. Ik was heel rustig en als het nodig was, vroeg ik hulp aan anderen. Ik had een studieplanning opgesteld, maar gelukkig had mijn vriend die nagekeken, want het was niet echt goed gemaakt. Ik had 20 dagen blok en vijf vakken te leren, dus ik had gewoon voor elk vak vier dagen gerekend. Wat niet zo slim was ... Uiteindelijk heb ik 7 dagen voor historische kritiek geleerd en dan iets minder voor een ander vak. De te verwerken leerstof bepaalt immers in grote mate de tijd die je nodig hebt voor de verwerking ervan. Dat moet je op voorhand kunnen inschatten. Dus vraag zeker raad (persoonlijk, via fora) aan anderen!

Frauke, bachelor

Ik vond unief onmiddellijk heel wat aangenamer dan het secundair. Je moet zelf je plan trekken en in het begin is dat echt niet gemakkelijk. Ondanks een goed contact met mijn medebewoners was vooral de eenzaamheid op kot voor mij toch het lastigste. Ik had het in het begin ook moeilijk met het onderhouden van mijn talen. Ik ben een uitsteller en in het eerste jaar heeft me dat veel problemen bezorgd. Dankzij het Adviescentrum voor Studenten heb ik geleerd dat beter aan te pakken. Ik probeer regelmatig mezelf te dwingen tot herhaling. De vele testen Russisch helpen wel daarbij. Er is al heel wat verbetering in vergelijking met vorig jaar. Ik probeer nu ook alles van de algemene vakken op voorhand door te nemen (onderstrepen) en mijzelf meer deadlines op te leggen. Het moeilijkste blijft me daaraan te houden ...

Liselot, bachelor

Informeer je voldoende! Doe dat vooral door op zoek te gaan naar mensen die reeds de opleiding volgen. Infodagen van unief/hogeschool zijn handig om je curriculum te verduidelijken, en door met studenten te praten weet je hoe het echt in elkaar zit ...

Candida, bachelor

Het belangrijkste is dat je iets kiest wat je interesseert. Dat klinkt onnozel maar er zijn zoveel studenten die een opleiding kiezen omdat hun vrienden daar ook heengaan. Dat zie je al meteen tijdens de introductiedag of de eerste lesdag. Het viel me op dat er erg veel mensen in groep kwamen (zij kenden vaak al 2 of 3 mensen). Tijdens het academiejaar vallen dan meestal enkele vrienden weg. Wat de examens betreft: volgens mij kan je best zo vroeg mogelijk een goede werkhouding en leermethode aankweken (in het secundair dus). Je moet ook weten wat je capaciteiten zijn. Ben je iemand die veel leerstof kan verwerken in een korte periode, dan kun je het tijdens het schooljaar wat rustiger aan doen (vaker naar een fuif, film, vrienden ... gaan). Ben je iemand die veel moet werken om weinig punten te halen, dan moet je ofwel heel het schooljaar door hard studeren (ontspanning blijft echter ALTIJD noodzakelijk), ofwel iets anders gaan studeren (andere richting, hogeschool ...). Ik vond dat ik na de eerste examenperiode al kon zien wat voor een student ik was. Het is echt belangrijk hierin eerlijk te zijn tegenover jezelf. Als je problemen hebt met studeren, dan kun je altijd informatie vragen aan de studiebegeleiders.

Dorine, bachelor

Ik had geen idee wat ik precies wilde doen. Ik wist dat talen mij lagen, maar was niet echt geïnteresseerd in de opleiding Taal- en letterkunde: twee talen. Rechten sprak me aan vanwege de mogelijkheid er nadien nog veel kanten mee uit te kunnen en toch al een specifieke kennis te beheersen. Uiteindelijk heeft een vriend van mijn ouders me erop gewezen dat er ook zoiets als Oost-Europese talen en culturen bestaat. Een week later heb ik me ingeschreven. Een impulsieve keuze, zonder voorkennis, zicht op cursussen of infodagen. De grootste verandering voor mij was vooral de zelfstudie. Qua moeilijkheidsgraad viel de aanpassing zeker mee. Het grootste probleem vond ik de stress tijdens de blok. Faalangst ook wel een beetje. Maar nadat de eerste examenperiode gepasseerd is, vind je je draai en lukt dat uiteindelijk ook. Je bent verplicht twee volledig nieuwe talen te leren. Daarnaast leer je veel over de hele cultuur van die talengemeenschap: geschiedenis, literatuur, geografie en economie. De opleiding is dus niet geconcentreerd rond één vaardigheid.

Maarten, bachelor

Kom bij de Slaviakring: dat is vooral belangrijk om enerzijds de band hechter te maken tussen de mensen met wie je vier jaar zal spenderen en anderzijds om ook buiten de lessen met de Slavische cultuur bezig te zijn. Daarnaast kan een peter/meter je ook helpen met levenswijsheid en tips.

Cher, bachelor

Nooit bij de minste tegenslag opgeven! Dipjes komen en gaan. De professoren zijn zeer begaan met hun studenten en zullen je examineren maar vooral motiveren.

Machteld, alumna

Een nieuwe studierichting kiezen na het secundair is geen gemakkelijke opdracht, maar na een week wist ik al dat ik met Oost-Europese talen en culturen juist gekozen had. Ik heb een talenknobbel en wou absoluut in die richting verder gaan, maar na zes jaar Latijn-moderne talen met heel wat Frans en Engels, was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, die ik terugvond in deze opleiding. Russisch is allesbehalve een makkelijke taal en vergt heel wat inzet, maar het gevoel als je halverwege je opleiding naar Rusland trekt en daar een conversatie kan voeren met een Rus, is fantastisch. De kleine groep studenten, de nauwe band met de proffen en de studentenvereniging Slavia hebben ervoor gezorgd dat de afgelopen vier jaar de beste waren uit mijn leven. Twijfel niet, je zult er geen spijt van hebben!

Lien, bachelor

Onderhoud tijdens het jaar je Russisch door woordjes te leren en dergelijke meer. Zorg dat je daar mee bent, zodat je in de blok je algemene vakken kan blokken. Als je al naar de lessen geweest bent, lukt dat wel.