Bachelor of Arts in de Oosterse talen en culturen (China (UGent-traject))
In de opleiding Oosterse talen en culturen worden een aantal sleuteltalen aangeboden. Niet minder dan de helft van alle wereldburgers spreekt een van de talen die in deze opleiding gedoceerd worden. Het gaat om historisch rijke talen met een grote invloed op het doen, laten en denken van een groot deel van de wereldbevolking.
Inhoud
De opleiding Oosterse talen en culturen biedt je de kans om een echte wereldburger te worden. Je leert niet zomaar talen, maar ‘sleuteltalen’ die wereldwijd invloed hebben. Of je nu Arabisch, Hindi, Sanskrit, Chinees of Japans kiest, je krijgt toegang tot niet-Europese teksten en ideeën die grote delen van de wereld vormden én vormen. Dat bereidt je voor op een open dialoog met culturen dichtbij en veraf.
De culturen die je bestudeert in de opleiding lagen (en liggen) op de knooppunten van de grote intercontinentale handelsroutes. Naast goederen werden via die routes ook religieuze en filosofische denkbeelden, wetenschappelijke en literaire teksten verspreid. De oosterse culturen hebben zo niet alleen elkaar beïnvloed, maar ook de rest van de wereld, waaronder Europa. Het Europese continent won ook aan religieuze en culturele diversiteit doordat steeds meer migranten uit de Arabischtalige wereld en Azië zich hier kwamen vestigen – de ene keer wordt die diversiteit ervaren als een verrijkende ontmoeting, de andere keer als een bron van conflicten. Als je afstudeert aan de opleiding Oosterse talen en culturen, dan doe je dat bij uitstek als bruggenbouwer tussen Oost en West.
Tot slot word je niet alleen taalexpert, maar ook cultuurkenner. Door de studie van geschiedenis, religie en politieke structuren, en de filosofische, religieuze en literaire stromingen dring je echt door tot de oosterse culturen.
Voor wie
Sta je open voor de meervoudigheid van culturen en verleg je graag je grenzen? Wil je graag meer weten over China, India, Japan of de Arabischtalige landen? Ben je nieuwsgierig naar de religies, maatschappijen, de geschiedenis en de denkwijzen buiten Europa? Wil je je beter leren te oriënteren in een Aziatische of Arabischtalige werkomgeving? Dan is de opleiding Oosterse talen en culturen iets voor jou! Specifieke voorkennis heb je niet nodig. Wel heb je maar beter een bijzondere aanleg voor en inzicht in talen. Je (be)studeert immers talen die qua cultuur en woordenschat sterk verschillen van de West-Europese talen. Als je vertrouwd bent met grammatica en grammaticale begrippen is dat een voordeel. In elk geval kijk je ernaar uit om intensief en voortdurend bezig te zijn met nieuwe talen onder de knie krijgen. Je beschikt ook over zelfdiscipline: om teksten zelfstandig te lezen en papers te schrijven bijvoorbeeld. Het spreekt verder voor zich dat je een grote interesse voor taal, geschiedenis en maatschappij combineert met een enthousiaste bereidheid je in te leven in de uitgangspunten en uitingen van andere culturen.
Structuur
Bachelor
- In je eerste bachelorjaar volg je in de eerste plaats een aantal algemeen vormende vakken die je introduceren in de basisbegrippen en -inzichten van onder meer de wijsbegeerte en de wereldgeschiedenis. De taalvakken van de afstudeerrichting van jouw keuze bepalen dan weer de kern van je opleiding. In de cultuurvakken krijg je twee historische vakken die aansluiten bij de talen die je gekozen hebt.
- Vanaf je tweede bachelorjaar focus je je verder op de talen van jouw keuze. In functie van die talen kies je aansluitend een aantal cultuurvakken (Oosterse levensbeschouwingen en religies bijvoorbeeld) en politieke vakken (zoals Geschiedenis en cultuur van het moderne en hedendaagse Midden-Oosten). Je neemt ook een keuzepakket op, een coherente groep vakken uit een of meer andere disciplines. Je krijgt daarbij de kans om een extra oosterse taal op te nemen, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Verder krijg je in je tweede jaar ook een introductie tot het wetenschappelijk onderzoek.
- In het derde bachelorjaar is de bachelorproef daar de praktische voortzetting van. Binnen datzelfde jaar dompel je je verder onder in de taal en cultuur van je studiegebied in een buitenlandsemester in China, Japan, India of Caïro.
Master
De tweejarige masteropleiding biedt de basisvaardigheden uit je bachelor (taalvaardigheid, essentieel inzicht in historische, culturele en maatschappelijke achtergronden en onderzoeksstrategieën meer geïntegreerd aan. Een professionaliseringtraject, een internationaliseringstraject en een stage zorgen voor een vlottere doorstroom naar de arbeidsmarkt. Met je masterproef, tot slot, bewijs je dat je oosterse bronnen toegankelijk kan maken voor een westers publiek.
- Je bachelordiploma geeft ook toegang tot andere masters dan hierboven vermeld, waaronder een educatieve master. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
Een diploma in de oosterse talen en culturen opent de deuren tot alle beroepen die om een universitaire opleiding vragen. De algemene academische vaardigheden die je tijdens je opleiding hebt ontwikkeld, zijn een belangrijke meerwaarde (en voorwaarde) voor veel functies bij de overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs, het onderzoek, de media ... Je kennis en ervaring met niet-westerse talen en culturen leveren je een extra troef op en zijn erg gewild bij bedrijven met vestigingen in het Oosten, bij organisaties in de ontwikkelingssamenwerkings-, integratie- of diversiteitssector die in het Oosten zelf werken, of met mensen uit het Oosten, bij gespecialiseerde musea of bibliotheken, bij specifieke studiediensten, bij internationale organisaties en instellingen, bij het ministerie van Buitenlandse zaken …
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Taal via cultuur en cultuur via taal: De opleiding Oosterse talen en culturen rust op twee evenwaardige pijlers: taal en cultuur. Je kiest voor één cultuurgebied met een bijbehorend pakket taalvakken: Arabisch, Chinees, Indisch of Japans. Je bouwt geleidelijk aan kennis op van een moderne en een klassieke taalvariant, waardoor je toegang krijgt tot de cultuur van het gebied (maatschappij, politiek, geschiedenis, religie/filosofie, literatuur) en het in de diepte leert kennen.
- Regio-specialisten in diversiteit: Naast de taal- en cultuurvakken van het gekozen cultuurgebied, omvat de opleiding ook een aantal andere vakken. Zo zijn er enkele algemeen vormende opleidingsonderdelen waarin je vaardigheden aanleert om creatief en probleemoplossend te werk te gaan. Je volgt ook een aantal vakken in een minor of diversificatiemodule, die je de mogelijkheid bieden om je kennis te specialiseren in een bepaalde richting, te verbreden, en/of aansluiting te zoeken bij een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt.
- Internationalisering: Een opleiding als Oosterse talen en culturen is vanzelfsprekend internationaal gericht. Studenten en docenten worden gestimuleerd om internationale ervaringen op te doen. In het bachelorprogramma krijg je de kans om een semester door te brengen aan een universiteit in jouw cultuurgebied. De (grotendeels) Engelstalige tweejarige master omvat een tweede buitenlandverblijf, hetzij in het cultuurgebied, hetzij aan een Europese universiteit, en een verplichte stage die ook in het buitenland kan worden opgenomen. Deze buitenlandervaringen zorgen niet enkel voor een verdieping van je taalvaardigheid, ze verscherpen je blik op de maatschappij, cultuur, etc. van je cultuurgebied.
- Talentontwikkeling: Van bij het begin zijn in het programma algemeen vormende opleidingsonderdelen, en methodologie en onderzoeks- of praktijkgerichte opleidingsonderdelen geïntegreerd. Deze leren je om met een kritische en wetenschappelijke blik de wereld te benaderen, en creatief en probleemoplossend te denken. Het minorprogramma (economie, politiek, lerarenopleiding, multiculturalisme) geeft je de mogelijkheid om op basis van je eigen interesses en visie op je toekomst een studieprogramma uit te bouwen.
- Brede inzetbaarheid: Door de bijzondere bijkomende aandacht die in de opleiding Oosterse talen en culturen wordt besteed aan methodologische en praktijkgerichte vakken, heb je als afgestudeerde zowel geavanceerde kennis van het eigen vakgebied, maar ben je ook inzetbaar in andere domeinen. Dankzij je stage die mee wordt ingevuld in functie van je keuze voor minor of diversificatiemodule, kan je al een eerste werkervaring voorleggen.
Sterke punten
- Lesgevers met praktijkervaring en expertise: De lessen worden verzorgd door docenten die op een hoogstaand niveau wetenschappelijk onderzoek doen naar één of meerdere aspecten van het cultuurgebied van hun expertise. Vaak hebben ze veel ervaring met het cultuurgebied door er langdurig te verblijven. Zij worden ondersteund door praktijkassistenten, onderwijsbegeleiders en native speakers, die je voor intensieve opleidingsonderdelen, in het bijzonder voor taalverwerving van moderne talen, nauwgezet begeleiden en opvolgen.
- Multiperspectivisme en ruimte voor diversiteit: Je bestudeert het door jou gekozen cultuurgebied vanuit een brede waaier aan perspectieven (sociaal-maatschappelijk, religieus, literair, filosofisch, taalkundig…). De diversiteit aan interesses en talenten van studenten wordt op die manier weerspiegeld in het opleidingsprogramma.
- Praktische ervaring in het cultuurgebied: De opleiding biedt je in het derde jaar de mogelijkheid om langere tijd te verblijven aan één van onze buitenlandse partnerinstellingen (in het cultuurgebied of aan een Europese universiteit). In de tweejarige master kan je een tweede keer naar het buitenland en kan je eventueel ook je verplichte stage binnen je buitenlandverblijf opnemen.
- Wetenschappelijke kennis en vaardigheden: Bijzondere aandacht wordt besteed aan de integratie van wetenschappelijk onderzoek in het onderwijs. In de methodevakken leer je geleidelijk aan zelf wetenschappelijke kennis te creëren. Het aangeboden programma biedt je de mogelijkheid tot kritisch denken en specialisering.
- Toekomstperspectief: Door de implementatie van een verplichte stage in de master, heb je bij je afstuderen reeds een eerste werkervaring op zak. Dit is een uitstekende uitgangspositie om te solliciteren voor nationale en internationale functies in de publieke en private sector. Je gevorderde talenkennis, diepgaand inzicht in je cultuurgebied, en je brede kritisch-wetenschappelijke kennis en vaardigheden bieden een bijzondere voorbereiding op de arbeidsmarkt of voortgezette studies.
Werkpunten
- Betrokkenheid van stakeholders: We willen onze huidige studenten, alumni en werkveldvertegenwoordigers beter betrekken bij het nadenken over en het opbouwen van het opleidingsprogramma. Concreet wil dat zeggen dat we voor deze drie groepen onze contacten moeten verzorgen. Daarbij gaan we op zoek naar manieren om (1) onze studenten aan te zetten tot actieve deelname aan overlegmomenten, (2) de banden met onze alumni nauwer aan te halen, en (3) onze contacten met het werkveld te onderhouden om een betere aansluiting op de arbeidsmarkt te garanderen.
- Informatieverspreiding: We willen de instroom van nieuwe studenten verbeteren door correcte informatie over de opleiding te verspreiden via alle mogelijke kanalen (sid-ins, infodagen, brochures, websites, webklassen, open lessen, kinderuniversiteit, lezingenreeksen, lessen voor het middelbaar onderwijs …). Daarbij moeten we het maatschappelijk belang van de opleiding beter benadrukken. Zichtbaarheid van leden van onze opleiding in het ruimere maatschappelijke veld moet daartoe bijdragen, bijv. door deelname aan culturele evenementen, activiteiten, denktanken, …
- Benchmarking: We moeten aandacht hebben voor het vergelijken van de opleiding en afstudeerrichtingen met parallelle opleidingen in binnen- en buitenland, en waar mogelijk good practices in het programma integreren.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.