Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (Frans - Duits)
Nu mensen mobieler worden en onze (virtuele) contacten steeds internationaler wordt het nog belangrijker om taalvaardig te zijn op hoog niveau en in meer dan één taal. Om doeltreffend te communiceren heb je niet alleen een uitmuntende taalbeheersing nodig, maar ook een brede, onbevangen blik op de cultureel-maatschappelijke context waarbinnen je communiceert. Die beide aspecten worden gecombineerd in de opleiding Taal- en Letterkunde.
Inhoud
Talenkennis vormde altijd al een van de hoekstenen van onze informatiemaatschappij. En nu mensen mobieler worden en onze (virtuele) contacten steeds internationaler wordt het nog belangrijker om taalvaardig te zijn op hoog niveau en in meer dan één taal. Om doeltreffend te communiceren is er echter meer nodig dan een uitmuntende taalbeheersing. Je hebt ook een brede, onbevangen blik nodig op de maatschappelijke context waarbinnen je communiceert en het helpt als je zicht hebt op het cultureel-literaire erfgoed van het taalgebied in kwestie.
In de bacheloropleiding Taal- en letterkunde verwerf je een grondige kennis van twee talen naar keuze; raak je vertrouwd met de culturele achtergrond van die talen en taalgebieden; krijg je inzicht in de structuur, de functies en de geschiedenis van de talen; raak je wegwijs in de rijke literatuur van die taalgebieden en ben je in staat (literaire) teksten te analyseren. Dankzij drie opleidingspijlers – met name de algemeen vormende, opleidingsspecifieke en taalspecifieke vakken – zijn die ambitieuze streefdoelen ook haalbaar binnen de drie jaar.
Voor wie
Jouw aanleg en liefde voor taal is groot: je beschouwt taal niet enkel als praktisch communicatiemiddel maar ook als uiting van een cultuur. Je combineert twee talen en twee wetenschappelijke disciplines. Het programma bevat daarom vakken als taalvaardigheid, geschiedenis en cultuur, taalkunde en letterkunde. De keuze voor de twee talen baseer je vooral op je eigen interesse voor en de binding met die bepaalde cultuur. De verwachte voorkennis verschilt per taal. Voor Nederlands, Frans of Engels komt die overeen met de eindtermen van het secundair onderwijs: je beheerst de taal goed, je hebt een actieve kennis van de basiswoordenschat en de grammatica, je hebt een elementaire kennis van de literatuur. Voor Duits, Grieks, Latijn, Italiaans, Spaans en Zweeds heb je geen voorkennis nodig. In het eerste semester krijg je de basis van die talen in de lessen taalvaardigheid aan een hoog tempo onder de knie. Voorkennis speelt hier in je voordeel.
Structuur
Als student Taal- en letterkunde aan de Universiteit Gent kies je twee talen uit een aanbod van negen. De uurroosters worden zo opgesteld dat je twee talen uit een verschillende kolom probleemloos kan combineren. Twee talen uit eenzelfde kolom kan je niet samen opnemen.
Bachelor
- In de eerste plaats biedt de opleiding je algemeen vormende vakken. Die maken je als student taal- en letterkunde vertrouwd met de grondbeginselen van humane wetenschappen als literatuur- en taalstudie, historische kritiek, filosofie en kunst.
-
Met je medestudenten uit de opleiding taal- en letterkunde volg je daarnaast de opleidingsspecifieke vakken Algemene taalwetenschap en Algemene literatuurwetenschap. Ze bieden je de noodzakelijke kennis, methodes en vaardigheden die de taalspecifieke vakken ondersteunen waarin je de twee talen van je keuze grondig leert te beheersen, actief en passief. Concreet gaat dat om:
- taalvaardigheidsvakken (waarin mondelinge en schriftelijke communicatie centraal staan),
- letterkundige vakken (waarin je de literaire tradities bestudeert en de methoden waarmee je literaire teksten kan analyseren),
- taalkundige vakken (waarmee je inzicht verwerft in het taalsysteem, de functies van taal en de variatie binnen een taal).
- De geschiedenis en cultuur van de bestudeerde taalgebieden komen ook expliciet aan bod, onder meer via specifieke cultuur- en geschiedenisvakken.
- Tijdens de eerste twee jaren van je opleiding wegen je beide talen even zwaar door. In het derde jaar kies je een ‘optietraject’ dat je voorbereidt op je verdere studie- of professionele carrière: je kiest een extra taal uit, verdiept je in de algemene taal- of literatuurwetenschap of je bereidt je voor op de educatieve master via een onderwijstraject. Het is ook mogelijk om vakken op te nemen uit voorbereidingsprogramma’s die toegang geven tot een aanvullende (master)opleiding.
Master
Met je bachelordiploma heb je rechtstreeks toegang tot verschillende masters. In de master Taal- en letterkunde. Je kan ervoor kiezen om je talencombinatie van de bachelor voort te zetten, of om je te specialiseren in een van je talen uit de bachelor. De masteropleiding Vergelijkende moderne letterkunde bouwt verder op het optietraject Literatuurwetenschap. Je maakt er kennis met de cultuursector als werkveld. De masteropleiding Historische taal- en letterkunde, tot slot, biedt kansen om je academisch of professioneel te profileren.
- Je bachelordiploma geeft ook toegang tot andere masters dan hierboven vermeld, waaronder een educatieve master. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
Je diepgaande academische talenkennis, je verfijnde taalgevoel, je scherpe inzicht in literaire en niet-literaire teksten, je creatieve, probleemoplossende vermogen, je honger naar levenslang leren ... Al die elementen zorgen ervoor dat 90% van de afgestudeerden werk vindt binnen het jaar, zo blijkt uit cijfers van de VDAB. Velen vinden een baan in het bedrijfsleven en in het onderwijs. Anderen gaan aan de slag als journalist, vertaler, redacteur of corrector, en dat in diverse media en bedrijfssectoren. De culturele sector biedt arbeidskansen bij musea, bibliotheken, culturele centra, literaire festivals en organisaties. Voor alumni met een bijzondere belangstelling voor de theoretische studie van de taal- of letterkunde biedt het wetenschappelijk onderzoek mooie perspectieven.
- Een lijst met concrete beroepen van de afgestudeerden vind je op www.taalenletterkunde.ugent.be/beroepen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Brede opleiding, waarin verschillende perspectieven uitgewerkt worden (multiperspectivisme): het grondig aanleren van twee talen wordt gefundeerd op zowel een brede inleiding tot de humane wetenschappen als een diepgaande analyse vanuit twee complementaire wetenschappelijke disciplines, taalkunde en letterkunde.
- Taalvaardigheid: De opleiding zet sterk in op het aanleren van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden.
- Onderzoeksgericht: Het einddoel van de opleiding ligt in het ontwikkelen van een zelfstandige, kritische en onderzoeksgedreven ingesteldheid. Samen met de taalvaardigheid zorgt deze ingesteldheid voor een brede inzetbaarheid in de arbeidsmarkt en voor een attitude van levenslang leren.
- Keuzemogelijkheden en talentontwikkeling: Studenten hebben ruime mogelijkheden om hun eigen interesses en talenten te ontwikkelen: (1) ze kiezen twee talen uit een aanbod van negen talen, (2) studenten kunnen opteren voor een meer taal- of letterkundig profiel in de latere jaren van hun studie, (3) vanaf het derde jaar en het masterjaar kunnen studenten inzetten op een eigen professioneel profiel (met bv. een stage of een onderzoeksproject als keuzemogelijkheid), (4) er is een mogelijkheid om zich meer te concentreren op de studie van oudere of recentere stadia van taal en literatuur, en (5) studenten worden aangemoedigd vrij hun onderwerp van de bachelor- en masterproef te kiezen.
- Internationalisering: De opleiding is sterk gericht op internationalisering omwille van (1) het studie-onderwerp (vreemde talen), (2) een internationaal samengesteld docentenkorps, aangevuld met gastlezingen van buitenlandse lesgevers, en (3) goed georganiseerde internationale uitwisselingen in de bachelor en de master. De opleiding verzekert dat alle studenten die dat wensen, een buitenlandervaring kunnen opdoen.
Sterke punten
- Er is in de opleiding een grote variatie aan les-, werk- en evaluatievormen in functie van het aanleren van (academische) taalvaardigheden, wetenschappelijke kennis en theorie, onderzoekscompetenties en kritische zin.
- De studenten waarderen de goede band met gemotiveerde lesgevers, zowel wat de hoorcolleges in grote groep als de werkcolleges in kleinere groepen betreft.
- De opleiding werkt goed samen met een grote en gemotiveerde groep studentenvertegenwoordigers.
- In de opleidingsfeedback geven studenten hoge scores aan de algemene kwaliteit van onze opleiding, het leereffect van de vakken, het aanscherpen van de kritische zin en de onderzoeksgerichtheid, zelfstandigheid en internationalisering. Onze ervaringen met (inkomende en uitgaande) uitwisselingsstudenten bevestigen dit. De meest recente opleidingsfeedback en masterproefbevragingen bevestigen deze hoge waardering door de studenten.
- De opleiding houdt rekening met de vraag van studenten naar een gedegen voorbereiding op hun professionele toekomst. Sinds 2018-19 maakt de opleiding hiervoor keuzeruimte vrij in haar programma. Sinds 2022-2023 kunnen alle studenten een stage opnemen. De opleiding organiseert daarnaast initiatieven rond loopbaancoaching, solliciteren en oriëntering op de arbeidsmarkt.
Werkpunten
- De opleiding wil de coherentie van de aanpak en de communicatie over de talen en disciplines heen versterken. Er zijn intrinsieke verschillen tussen de aangeboden talen en disciplines, maar de opleiding moet erover waken dat de leerinhouden, studiebelasting, en werkdruk goed op elkaar afgestemd blijven doorheen alle onderdelen van het programma.
- De opleiding wil in de komende jaren nog sterker inzetten op diversiteit en inclusie, het overwogen gebruik van blended leervormen en generatieve AI, en een grondige monitoring van het studierendement in het kader van de harde knip.
- In het algemeen moet de opleiding de studenten beter inlichten over haar visie, eindcompetenties, belang voor de samenleving en aansluiting op de arbeidsmarkt. Hoewel de opleiding ervan overtuigd is dat haar onderwijs gericht is op maatschappelijk relevante thema’s en problemen, blijft het een uitdaging om dat voor de studenten voldoende tastbaar te maken.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 29/02/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.