Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (Latijn - Italiaans)
Talenkennis wordt steeds belangrijker door de toename van mobiliteit en de schaalvergroting van internationale contacten. Doeltreffende communicatie is echter niet louter een kwestie van taalbeheersing. Een brede, onbevangen kijk op de maatschappelijke context van een taal is ook van cruciaal belang.
Inhoud
Talenkennis vormt één van de hoekstenen van onze informatiemaatschappij. Door de toename van de mobiliteit en de schaalvergroting van de internationale contacten wordt het steeds belangrijker om te beschikken over een hoog ontwikkelde taalvaardigheid in meer dan één taal. Doeltreffende communicatie is echter niet louter een kwestie van taalbeheersing. Ze berust evenzeer op een brede, onbevangen kijk op de maatschappelijke context waarbinnen de communicatie plaatsvindt en op een goede kennis van het culturele en meer bepaald het literaire erfgoed.
Voor wie
Jouw aanleg en liefde voor taal is groot: je beschouwt taal niet enkel als praktisch communicatiemiddel maar ook als uiting van een cultuur. Je combineert twee talen en twee wetenschappelijke disciplines. Het programma bevat daarom vakken als taalvaardigheid, geschiedenis en cultuur, taalkunde en letterkunde. De keuze voor de twee talen baseer je vooral op je eigen interesse voor en de binding met die bepaalde cultuur. De verwachte voorkennis verschilt per taal. Voor Nederlands, Frans of Engels komt die overeen met de eindtermen van het secundair onderwijs: je beheerst de taal goed, je hebt een actieve kennis van de basiswoordenschat en de grammatica, je hebt een elementaire kennis van de literatuur. Voor Duits, Grieks, Latijn, Italiaans, Spaans en Zweeds heb je geen voorkennis nodig. In het eerste semester krijg je de basis van die talen in de lessen taalvaardigheid aan een hoog tempo onder de knie. Voorkennis speelt hier in je voordeel.
Structuur
Aan de Universiteit Gent kies je twee talen uit een aanbod van negen.
De uurroosters worden zo opgesteld dat je twee talen uit een verschillende kolom probleemloos kan combineren. Twee talen uit eenzelfde kolom kan je niet samen opnemen.
- Bachelor
De bacheloropleiding steunt op drie grote pijlers. Vooreerst zijn er de vijf algemene vakken uit het gemeenschappelijke pakket van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte. Ze maken je als student Taal- en letterkunde vertrouwd met de grondbeginselen van de literatuur- en taalstudie, van de historische kritiek, van de geschiedenis van de filosofie en van de kunst.
Daarnaast zijn er de opleidingsspecifieke vakken. Met je medestudenten uit de opleiding Taal- en letterkunde volg je de vakken Algemene taalwetenschap en Algemene literatuurwetenschap. Ze bieden je de noodzakelijke kennis, methodes en vaardigheden die de taalspecifieke vakken ondersteunen.
De derde en omvangrijkste pijler is de studie van twee talen. Gedurende de eerste twee jaren van de opleiding wegen die twee talen in het programma precies even zwaar. Elk van de talenpakketten bestaat uit drie delen: taalvaardigheid, een letterkundig en een taalkundig gedeelte. De geschiedenis en cultuur van de bestudeerde taalgebieden komen ook expliciet aan bod. Dat gebeurt via specifieke cultuur- en geschiedenisvakken enerzijds en door voortdurende verwijzingen naar de cultuur-historische context in de taalkundige en letterkundige vakken anderzijds.
In het derde jaar kies je een ‘optietraject’ dat je voorbereidt op je verdere studie- of professionele carrière: je kiest een extra taal uit, verdiept je in de algemene taal- of literatuurwetenschap of je bereidt je voor op de educatieve master via een onderwijstraject. Het is ook mogelijk om vakken op te nemen uit voorbereidingsprogramma’s die toegang geven tot een aanvullende (master)opleiding. In je derde jaar krijg je verder de kans om in het buitenland te gaan studeren.
- Master
Met je bachelordiploma heb je rechtstreeks toegang tot de master in de taal- en letterkunde. Je kunt ervoor kiezen om je talencombinatie van de bachelor voort te zetten, of om je te specialiseren in één van je talen uit de bachelor. Na afloop van je bachelor of master kun je je ook nog in een derde taal verdiepen via een verkorte bachelor.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde masters. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
Je diepgaande academische vorming met een goede talenkennis, een verfijnd taalgevoel, en een goed inzicht in zowel literaire als niet-literaire teksten, samen met algemene competenties als een creatief, probleemoplossend vermogen en een attitude van levenslang leren, zorgen ervoor dat je in verschillende sectoren terechtkunt.
Veel afgestudeerden vinden een gepaste baan in het bedrijfsleven en in het onderwijs, traditioneel een belangrijke afzetmarkt. Anderen gaan aan de slag als journalist, vertaler, redacteur of corrector, en dat in diverse media en sectoren van de bedrijfswereld. De culturele sector biedt arbeidskansen in musea, bibliotheken, culturele centra, festivals en organisaties. Voor afgestudeerden met een bijzondere belangstelling voor de theoretische studie van de taal- of letterkunde biedt het wetenschappelijk onderzoek aantrekkelijke perspectieven. Uit recente cijfers van de VDAB blijkt dat meer dan 90% van de afgestudeerden werk vindt binnen het jaar.
Een lijst met concrete beroepen van de afgestudeerden vind je op www.taalenletterkunde.ugent.be/beroepen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Brede opleiding, waarin verschillende perspectieven uitgewerkt worden (multiperspectivisme): het grondig aanleren van twee talen wordt gefundeerd op zowel een brede inleiding tot de humane wetenschappen als een diepgaande analyse vanuit twee complementaire wetenschappelijke disciplines, taalkunde en letterkunde.
- Taalvaardigheid: De opleiding zet sterk in op het aanleren van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden.
- Onderzoeksgericht: Het einddoel van de opleiding ligt in het ontwikkelen van een zelfstandige, kritische en onderzoeksgedreven ingesteldheid. Samen met de taalvaardigheid zorgt deze ingesteldheid voor een brede inzetbaarheid in de arbeidsmarkt en voor een attitude van levenslang leren.
- Keuzemogelijkheden en talentontwikkeling: Studenten hebben ruime mogelijkheden om hun eigen interesses en talenten te ontwikkelen: (1) ze kiezen twee talen uit een aanbod van negen talen, (2) studenten kunnen opteren voor een meer taal- of letterkundig profiel in de latere jaren van hun studie, (3) vanaf het derde jaar en het masterjaar kunnen studenten inzetten op een eigen professioneel profiel (met bv. een stage of een onderzoeksproject als keuzemogelijkheid), (4) er is een mogelijkheid om zich meer te concentreren op de studie van oudere of recentere stadia van taal en literatuur, en (5) studenten worden aangemoedigd vrij hun onderwerp van de bachelor- en masterproef te kiezen.
- Internationalisering: De opleiding is sterk gericht op internationalisering omwille van (1) het studie-onderwerp (vreemde talen), (2) een internationaal samengesteld docentenkorps, aangevuld met gastlezingen van buitenlandse lesgevers, en (3) goed georganiseerde internationale uitwisselingen in de bachelor en de master. De opleiding verzekert dat alle studenten die dat wensen, een buitenlandervaring kunnen opdoen.
Sterke punten
- Er is in de opleiding een grote variatie aan les-, werk- en evaluatievormen in functie van het aanleren van (academische) taalvaardigheden, wetenschappelijke kennis en theorie, onderzoekscompetenties en kritische zin.
- De studenten waarderen de goede band met gemotiveerde lesgevers, zowel wat de hoorcolleges in grote groep als de werkcolleges in kleinere groepen betreft.
- De opleiding werkt goed samen met een grote en gemotiveerde groep studentenvertegenwoordigers.
- In de opleidingsfeedback geven studenten hoge scores aan de algemene kwaliteit van onze opleiding, het leereffect van de vakken, het aanscherpen van de kritische zin en de onderzoeksgerichtheid, zelfstandigheid en internationalisering. Onze ervaringen met (inkomende en uitgaande) uitwisselingsstudenten bevestigen dit. De meest recente opleidingsfeedback en masterproefbevragingen bevestigen deze hoge waardering door de studenten.
- De opleiding houdt rekening met de vraag van studenten naar een gedegen voorbereiding op hun professionele toekomst. Sinds 2018-19 maakt de opleiding hiervoor keuzeruimte vrij in haar programma. Sinds 2022-2023 kunnen alle studenten een stage opnemen. De opleiding organiseert daarnaast initiatieven rond loopbaancoaching, solliciteren en oriëntering op de arbeidsmarkt.
Werkpunten
- De opleiding wil de coherentie van de aanpak en de communicatie over de talen en disciplines heen versterken. Er zijn intrinsieke verschillen tussen de aangeboden talen en disciplines, maar de opleiding moet erover waken dat de leerinhouden, studiebelasting, en werkdruk goed op elkaar afgestemd blijven doorheen alle onderdelen van het programma.
- De opleiding wil in de komende jaren nog sterker inzetten op diversiteit en inclusie, het overwogen gebruik van blended leervormen en generatieve AI, en een grondige monitoring van het studierendement in het kader van de harde knip.
- In het algemeen moet de opleiding de studenten beter inlichten over haar visie, eindcompetenties, belang voor de samenleving en aansluiting op de arbeidsmarkt. Hoewel de opleiding ervan overtuigd is dat haar onderwijs gericht is op maatschappelijk relevante thema’s en problemen, blijft het een uitdaging om dat voor de studenten voldoende tastbaar te maken.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 29/02/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.