Bachelor of Science in de biomedische wetenschappen
Biomedici vervullen een brugfunctie tussen de klinische praktijk van de arts en het fundamenteel of toegepast onderzoek in de medische wereld. Waar de arts zich toespitst op het begrijpen van ziektebeelden in functie van diagnose en therapie gaat de biomedicus zich verdiepen in de ziekte zelf. Biomedici komen niet direct in contact met patiënten maar wel met onderzoekers uit verschillende disciplines en laboratoriumspecialisten.
Inhoud
De medische kennis is de jongste decennia explosief geëvolueerd. Een arts houdt zich hoofdzakelijk bezig met de diagnose en behandeling van de patiënt, terwijl andere wetenschappers onderzoeken hoe ziektes ontstaan. Biomedici vervullen een brugfunctie tussen de klinische praktijk van de arts en het fundamenteel of toegepast onderzoek in de medische wereld. De biomedicus beschikt daartoe over een grondige kennis van de humane biologie en van de mogelijke factoren en mechanismen die een rol spelen bij het ontstaan van een ziekteproces en de evolutie ervan. De basiswetenschappelijke kennis wordt vooral aangereikt door celbiologen, biochemici, biotechnologen en fysiologen. De toegepaste kennis is afkomstig van de medische ingenieurs die tekenden voor de verbeterde medische beeldvorming (zoals CT- en MRI-scanners), diagnostische apparatuur en dergelijke. Biomedici komen dus niet direct in contact met patiënten maar wel met onderzoekers uit verschillende disciplines en laboratoriumspecialisten. Je leert om zelf gericht experimenteel onderzoek over een concrete biomedische vraagstelling uit te voeren en te rapporteren over de uitgevoerde experimenten, de resultaten en de eventuele implicaties ervan.
Aandachtspunten
Om te kunnen starten met de opleiding moet je hebben deelgenomen aan een ijkingstoets (starttoets).
Voor wie
Je hebt een sterke interesse voor de exacte wetenschappen en je bent gefascineerd door het functioneren van het menselijk lichaam en de problematiek van ziekte en gezondheid. Bovendien zie je jezelf multidisciplinair wetenschappelijk onderzoek uitvoeren om bij te dragen aan creatieve kennisontwikkeling in het biomedische domein. Een grondige voorkennis van chemie, biologie en fysica is een pluspunt: alle leerinhouden worden bij de start herhaald, weliswaar aan een hoog tempo, en meteen ook diepgaander uitgewerkt. De wiskundig georiënteerde vakken sluiten aan bij de studierichtingen in het secundair onderwijs met wekelijks vier tot vijf uur wiskunde. Voor de praktische oefeningen in de laboratoriumgerichte vakken is enige handigheid aangewezen, zowel voor het uitvoeren van labtechnieken als voor het oordeelkundig omgaan met de tijd.
Structuur
- Bachelor
Het eerste bachelorjaar bestaat voor een aanzienlijk deel uit opleidingsonderdelen uit de basiswetenschappen (fysica, chemie, biologie, wiskunde). Een belangrijk element in de opleiding is dat de inhoud van de basisvakken al vanaf het begin zeer specifiek georiënteerd wordt naar toepassingen die leiden tot een beter inzicht in de analyse en de werking van het menselijk lichaam. Ze zorgen voor een grondige natuurwetenschappelijke basisvorming, waarvan zeer vaak gebruik wordt gemaakt tijdens de verdere opleiding. Ook basiselementen van de celbiologie en algemene fysiologie worden in het eerste bachelorjaar aangereikt. Daarnaast is er meteen vanaf het eerste jaar een introductie tot het wetenschappelijk biomedisch onderzoek en de bijhorende methodologieën via ‘biomedische informatie en informatieverwerking’. Je leert ook programmeren in Python, een belangrijke vaardigheid in het biomedische onderzoek! In het tweede en derde bachelorjaar worden de basisdisciplines verder uitgebouwd en staan de fundamentele medische vakken meer op de voorgrond. In de hele opleiding wordt een duidelijk geïntegreerde drie-eenheid nagestreefd: basiswetenschappelijke vakken, medische vakken en methodologische vakken. Het geheel van de vakken in de bachelor vormt en ondersteunt twee leertrajecten: inzicht in (dis)functies van het menselijk lichaam en onderzoeksvaardigheden, inclusief het gebruik van gegevensbronnen.
- Master
De masteropleiding Biomedical Sciences is Engelstalig en omvat algemene vakken, majorvakken, een aantal keuzevakken, een onderzoeksvoorstel en een masterproef als afsluiter. Naast de lessen woon je wetenschappelijke voordrachten en vergaderingen (‘medische seminars’) bij en rapporteer je daarover. Experimenteel werk komt aan bod in de majorstage en de masterproef: je komt op een directe en actieve manier in contact met biomedisch onderzoek en onderzoekers in de laboratoria en het universitair ziekenhuis. Dat alles ondersteunt twee leertrajecten in het masterprogramma, nl. groei tot zelfstandig onderzoeker en groei tot het uitvoeren van een brugfunctie.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde master. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder Studeren’.
Arbeidsmarkt
Als master in de biomedische wetenschappen kan je in de meest uiteenlopende sectoren terecht. Denk in de eerste plaats maar aan onderzoekslaboratoria van universiteiten, in de farmaceutische industrie en in de biotechnologische en de biomedische industrie. Ook in ziekenhuislaboratoria of in de laboratoria van de overheid en de gezondheidssector kan je terecht.
Voedingscontrole, epidemiologie en ecologie kunnen eveneens tot het werkterrein van de biomedicus behoren.
Ten slotte vormen het wetenschappelijk onderzoek en het onderwijs een belangrijke afzetmarkt.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- De mens en zijn ziektebeelden: je leert hoe cellen, weefsels en organen normaal functioneren. Er is veel aandacht voor factoren en mechanismen die een rol spelen bij het ontstaan en de evolutie van ziekteprocessen. Hierbij komt het volledige spectrum van molecule tot patiënt aan bod.
- Multidisciplinair: je krijgt een brede waaier aan vakken waarbij fundamentele basiswetenschappen en biomedische basiswetenschappen gecombineerd worden. Deze worden aangevuld met methodologische en specialistische vakken, onder andere in de master.
- Creatieve kennisontwikkeling: jouw ‘wetenschappelijk denken’ wordt gestimuleerd. We leiden je op tot een kritische professional met de nodige vaardigheden om creatief en probleemoplossend te werken.
- Onderzoeksgericht: je wordt opgeleid om later zelfstandig biomedisch onderzoek uit te voeren, te leiden en/of te coördineren.
- Bruggen bouwen: wij vormen onderzoekers met een brugfunctie tussen fundamenteel of toegepast biomedisch onderzoek en de klinische praktijk.
Sterke punten
- De bacheloropleiding bouwt vanuit een brede wetenschappelijke kennis, met focus op de mens, naar het begrijpen van de moleculaire basis van het ontstaan van ziektebeelden. De Engelstalige masteropleiding geeft je mogelijkheid tot specialisatie via majors die zich richten op een actueel biomedisch onderzoeksdomein. Via keuzemogelijkheden heb je kansen om je te professionaliseren volgens jouw interesses.
- Integratie theorie en praktijk: de opleiding combineert hoorcolleges, werkcolleges, begeleide oefeningen en practica. Studenten oefenen biomedische praktijk in kleine groepen in practicumlokalen (Bachelor) en in goed uitgebouwde laboratoria (Master).
- Hoogstaande kwaliteit van de masterproef: je voert tijdens jouw masterproef origineel experimenteel onderzoek zelfstandig uit. Individuele begeleiding door ervaren biomedische onderzoekers is een grote meerwaarde binnen onze sterk wetenschappelijke en onderzoeksgerichte opleiding.
- Gemotiveerd lesgeversteam: de lesgevers zijn actieve onderzoekers en/of artsen. Zij integreren de nieuwste ontwikkelingen in hun lessen en zijn rolmodellen voor levenslang leren. Door de nabijheid van het Universitair Ziekenhuis Gent, staan de studenten op de eerste rij om te leren van specialisten uit alle takken van biomedisch onderzoek.
- Inspraak: studenten zijn sterk betrokken en krijgen een grote inspraak bij het dagelijkse bestuur van de opleiding. Elk bachelor- en masterjaar heeft geëngageerde studentenvertegenwoordigers die deel uitmaken van de Biomedische studentenraad.
Werkpunten
- Studenten vinden dat tussentijdse feedback niet optimaal is. We zoeken samen hoe we dit structureler en geïntegreerd inpassen doorheen de opleiding.
- Internationalisering kan nog beter. Studenten kunnen op internationale uitwisseling in de 3de bachelor of in de master. Onze Cel Internationalisering zet zich actief in om meer mogelijkheden voor internationale uitwisselingen te creëren.
- We vormen maatschappelijk geëngageerde burgers maar dit is te weinig zichtbaar in de opleiding. Ook ondernemerschap/ondernemend handelen moet sterker naar voren komen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.