Bachelor of Science in de communicatiewetenschappen

Sofie, bachelor

Toen ik in het zesde secundair met de klas verplicht naar het clb moest om daar in al hun documentatie op zoek te gaan naar de 'perfecte' richting voor mezelf, heb ik communicatiewetenschappen ontdekt. Ik had al van pol&soc gehoord, maar ik had geen idee wat het inhield. Eerlijk gezegd sprak het me helemaal niet aan een opleiding te volgen waarvan je geen idee hebt waarvoor ze staat. In die clb-infotheek las ik over communicatie en ik was meteen overtuigd. Toen ben ik meteen beginnen rondvragen aan mensen die communicatie gestudeerd hadden of ze blij waren met hun keuze en welke job zij nu hadden. Omdat ik toch goed geïnformeerd wilde zijn, heb ik ook een infodag bijgewoond. In ieder geval was ik blij dat ik een infodag had bijgewoond zodat ik niet het gevoel had dat ik zomaar ergens aan begon.

Bruno, bachelor

De overgang is een grote stap, maar door de vele verhalen die je onderhand hoorde, weet je min of meer wel waaraan je te verwachten. Zeker als je op kot gaat, weet je dat je je zal moeten aanpassen aan de zelfstandigheid. Voor mij viel de overgang best mee. Na een paar weken raak je gewend aan het tempo, vind je al je auditoria etc. Een gouden tip bij het studeren aan de universiteit is het vaak gehoorde 'Begin er vroeg aan.' Via proefexamens konden wij ons al een beeld vormen van ons kunnen. De proefexamens waren voor mij niet al te denderend. Dat had een teken moeten zijn om erin te vliegen, maar ik stelde daarentegen alles nog wat uit. Gevolg: 3 herexamens. Slechts een ezel stoot zich twee keer aan dezelfde steen en het tweede semester ging veel beter: geen enkel herexamen. In de tweede zit ging het studeren ook goed, omdat je met een bepaalde 'nu-of-nooit'-druk te maken hebt, wat voor mij stimulerend werkte (ik kan me inbeelden dat iemand die nogal paniekerig wordt onder stress, dat als minder aangenaam zal ervaren). Natuurlijk is studeren in de grote vakantie niet zo leuk, maar gelukkig zijn de zomers in België niet zo indrukwekkend en ik had veel vrienden die in hetzelfde straatje zaten. Uiteindelijk moest ik voor 1 vak gedelibereerd worden (wat me enigszins ontgoochelde), maar ik stond wel volledig in het tweede jaar. Moeilijke vakken waren politicologie, sociologie en statistiek, maar dat heb je snel door omdat bissers/oud-studenten en zelfs de proffen hiervoor waarschuwen.

Ellen, bachelor

Ik heb mij vooral geïnformeerd via het internet en via studenten die al op de universiteit zaten. De aanpassing was enorm. In het 1ste jaar zaten we met een paar honderd studenten. De auditoria waren te klein en je moest zeker op tijd komen om een plaatsje te bemachtigen. De cursussen en boeken zijn ook veel dikker en ik moest veel meer leren dan in het secundair. De materie is ook een stuk ingewikkelder. De examens zijn stresserend en vermoeiend. Bovendien valt de blokperiode in de kerstvakantie. Ik heb mijn lessen getrokken uit het 1ste semester en ik ben het 2de semester veel vroeger beginnen leren. Ook heb ik mijn cursus gestructureerder gemaakt door er geen louter kleurboek van te maken. Ik ben uiteindelijk wel voor al mijn vakken van het 1ste jaar geslaagd. Ik heb mijn studieaanpak in het 2de jaar wel moeten aanpassen: meer werken tijdens het jaar, vroeger onderstrepen, geen nutteloos werk doen in de blokperiode, niet al te veel meer samenvatten ...

Laurens, bachelor

Ik wist dat ik communicatiewetenschappen wou studeren en toen ben ik op zoek gegaan naar alle instellingen die de opleiding aanbieden. De Universiteit Gent leek me de meest interessante invulling te geven aan de stof. Ik heb op voorhand ook handboeken kunnen inkijken. De overgang viel beter mee dan verwacht. De universiteit heeft gezorgd voor goede informatie en opvang. Je kan met je vragen steeds bij de juiste personen terecht. De eerste examenperiode was een domper op de feestvreugde omdat ik me niet grondig genoeg had voorbereid. Ik heb een versnelling hoger geschakeld en mijn best gedaan er alles uit te halen wat er in zat. Natuurlijk had ik drie negens aan mijn broek, wat gelijk staat aan 3 herexamens. De tweede examenperiode in juni heb ik veel beter aangepakt en die examens waren wel succesvol. De herexamens waren voor mij nog een grotere hel. Ik kon het niet verdragen dat iedereen plezier beleefde en vakantie had. Daardoor verdween mijn inzet enorm. Nu werk ik heel hard en doe er alles aan nieuwe herexamens te vermijden. De studieaanpak die ik nu hanteer is voor mij persoonlijk de meest ideale. Ik heb een evenwicht gevonden tussen voldoende werken voor school en meer dan voldoende vrije tijd. Mijn houding is ook veranderd. Ik toon oprecht meer interesse omdat de zaken me steeds meer interesseren. Ik ben in mijn vrije tijd continu bezig met het maken van muziek. Zowel componeren, repetities als optredens komen hierbij kijken. Daarnaast vergader ik nog mee in enkele jeugdwerkingen in de gemeente en ben ik voorzitter van een culturele organisatie voor jongeren. In dat alles kruipt enorm veel tijd, maar het brengt me ook voldoende afleiding. Als de examenperiode dichterbij komt, hou ik mijn agenda zo leeg mogelijk en zet ik alles op mijn studies. Voor mij is dat de ideale mix, al brengt het natuurlijk wel voldoende organisatie met zich mee, anders krijg je de dingen niet bolgewerkt.

Francis, bachelor

Het eerste jaar begon moeizaam. Ik was in januari over de hele lijn gebuisd. Hoewel het geen zware buizen waren, kwam het uiteraard hard aan. Het tweede semester was beter maar een zware tweede zit viel niet meer af te wenden. In de zomer had ik veel meer tijd en plande ik mijn werk beter. Mijn inspanningen loonden en ik kon uiteindelijk nog tevreden zijn over mijn eerste jaar. Mijn zware tweede zittijd heeft er wel voor gezorgd dat ik niet echt een zomer heb gehad. Het moeilijkste vak was statistiek. Hoewel het allemaal eigenlijk niet zo moeilijk is, vergt statistiek een andere studieaanpak dan de meeste andere vakken. De leerstof moet permanent bijgehouden worden en een dubbele inspanning tijdens de examenperiode heeft weinig zin.

Else, bachelor

Ik heb mijn keuze gemaakt via de website van UGent. Op de site voor studiekiezers krijg je een volledige lijst van alle mogelijkheden waardoor geen opleidingen verloren gaan. Ik vond het handig om dan alles te schrappen wat mij niet interesseerde of wat ik niet zag zitten om later als beroep uit te oefenen. Zo ben ik uiteindelijk bij rechten en communicatiewetenschappen beland. Via de verschillende infosessies van UGent, heb ik zo mijn keuze maanden op voorhand kunnen vastleggen op communicatiewetenschappen. Op die manier had ik nog een beetje tijd om die opleiding volledig te doorgronden voor ik mij definitief moest gaan inschrijven. Ik ben nog steeds blij dat ik er op tijd aan begonnen ben en zo zeker was van mijn keuze; dat heeft ervoor gezorgd dat ik maar weinig verrassingen ben tegengekomen.

Jelle, bachelor

Ik had voor mijzelf al vrij vroeg besloten dat ik universiteit wou doen. Ik wou zelf de vrijheid om te bepalen hoe ik mijn schoolwerk aanpakte. Van alle universitaire opleidingen vond ik communicatiewetenschappen het meest mijn ding. Ik deed humane wetenschappen en ik was vooral door het vak cultuurwetenschappen geïnteresseerd geraakt in media en alles wat erbij komt kijken. De grootste verandering was inderdaad de vrijheid die ik kreeg. Ik werkte goed en veel aan al mijn vakken en had ook nog genoeg tijd om mij te amuseren. Je moest verantwoordelijk en zelfstandig zijn om te werken en voor mij werkt dat stimulerend om ervoor te gaan. De stress voor de eerste examens viel bij mij relatief mee. Ik had ervoor gezorgd dat ik tegen de kerstvakantie alles in mijn cursussen al eens gelezen had en ik was klaargeraakt met alles te leren. Toch was ik zenuwachtig voor elk examen ... Uiteindelijk was ik voor alles geslaagd.

Klaas, bachelor

De overgang was zoals ik verwacht had. Ik mag mijn school dankbaar zijn dat zij de nadruk gelegd hebben op het kunnen schematiseren, leren lezen en structureren van teksten. De grootste verandering was het grote aantal studenten en het kunnen geconcentreerd blijven in de les in het gezelschap van pratende studenten. Het eerste jaar is er eentje om vlug te vergeten. Ik had het moeilijk met de vakken omdat weinig me aansprak. Ik wist dat op voorhand en neem het er dan ook bij, omdat ik weet welke richting ik na het derde jaar uit wil. Ik kijk uit naar het derde jaar omdat de leerstof dan interessanter en praktijkgerichter wordt. Ik plan mijn leven goed, maar laat niet alles afhangen van mijn studies. Ik werk dus niet tijdens het jaar met een schema van dag tot dag of van week tot week. Meestal voel ik het wel goed aan en als dat niet zo zou zijn, kan het geen kwaad om eens met het gezicht tegen de muur te lopen. In het echte leven gaat het ook zo, alleen is het bij het studeren door herexamens des te pijnlijker.

Charlotte, bachelor

Het is mijn droom om nieuwsanker te worden. Ik wil kunnen een verschil maken. Ik denk niet dat ik na mijn master nog ga verder studeren. Ik vind wel dat er veel mogelijkheden zijn met mijn diploma. Vooral de mogelijkheden binnen de masteropleiding zijn heel uiteenlopend.

Ester, bachelor

Ik heb totaal geen problemen ervaren met de overgang door de goede studiebegeleiding in het eerste jaar communicatiewetenschappen. Door de infosessies van het monitoraat in het begin van het jaar wist ik precies wat er mij te wachten zou staan. Via hun proefexamens wist ik wat en hoe ik moest leren voor het echte werk. De overgang is dus gelukkig gebleven bij een klein sprongetje! De eerste examenperiode was zeer zwaar. De hoeveelheid leerstof is zeker niet te onderschatten, maar toch was ik goed voorbereid. De proefexamens zijn daarbij de belangrijkste factor geweest: ze benadrukten het belang van 'op tijd te beginnen'. Ze toonden ook aan dat je nooit dezelfde studiemethode voor al je vakken mag gebruiken. Het is echt belangrijk tijdens het jaar uit te vissen hoe je het best leert voor dat specifieke vak. Die eerste examenperiode heeft mij vooral doen inzien dat leren niet meer genoeg is en dat je werkelijk moet blokken. Met 'ongeveer de leerstof kennen' kom je er niet meer aan de unief, terwijl dat voor velen nog genoeg was in het secundair onderwijs. Al bij al was ik dan ook tevreden met mijn resultaten: 1 herexamen (sociologie). Dat herexamen heb ik me nooit beklaagd. Het heeft ervoor gezorgd dat ik net dat ietsje meer heb geleerd in het tweede semester. Anderszijds blijft het wel zwaar omdat een herexamen je laatste kans is om te slagen in je eerste jaar en dat brengt heel wat stress met zich mee.

Anabelle, bachelor

De eerste examenperiode was een beetje wennen. Het was natuurlijk ook moeilijk om zoveel leerstof op korte tijd te verwerken. Dat werd nog meer bemoeilijkt door het feit dat ik niet alles had bijgehouden tijdens het jaar (zoals het zou moeten zijn). Hier heb ik mijn lessen uit getrokken naar het tweede semester toe, wat al een stuk vlotter verliep. Het is dus sowieso aanpassen en kwestie van een goede planning op te stellen (en goed met je tijd omgaan). Zodra je daarmee kunt omgaan, komt het in orde. Ik had goede resultaten (geslaagd), maar toch had ik mijn punten iets hoger verwacht. Het moeilijkste vak vond ik vooral politicologie in het eerste semester, vooral door de omvang. Ik had toen natuurlijk nog niet de ervaring die ik nu wel heb en vond het moeilijk om zo'n zware cursus te leren.

Stefanie, bachelor

In het secundair had ik nog geen enkel idee wat of wie ik later wou worden. Ik had wel heel veel interesse voor media en dan voornamelijk voor film en televisie. Mijn droom was dan ook om filmregisseur of journaliste te worden, maar dat was slechts toekomstmuziek. Zoals vele tieners had ik het nog veel te druk met het ontdekken van mezelf. Wanneer je afstudeert van de secundaire school denk je dat je alles weet. Maar zodra je verder gaat studeren, merk je dat er echt wel nog een hele wereld te verkennen is. Met ouder worden en de keuzes die je dan moet maken, komen veel verantoordelijkheden mee. Laat je hierdoor niet afschrikken. Het is niet omdat je een studiekeuze maakt dat daarom de rest van je leven al vastligt. Aangezien ik nog niet echt een uitgesproken idee had over waar mijn interesses het best tot uiting zouden komen, heb ik gewoon alle richtingen bekeken die ik kon volgen. En daarmee bedoel ik ook echt alle mogelijke richtingen. Probeer eerst en vooral uit te gaan van je eigen interesses. In mijn geval sprong communicatiewetenschappen er meteen uit. Dat kwam voornamelijk omdat de afstudeerrichting film- en televisiestudies mij enorm aansprak. Soms is het gewoon zo simpel. Het belangrijkste is dat je iets kiest dat je ligt en waarvan je tonnen meer kennis wil opdoen. Verder studeren doe je natuurlijk om later een goede job te vinden, maar het is vooral ook een manier om jezelf te ontplooien en zelfstandiger te worden. Je leert zoveel nieuwe mensen, ideeën, uitgaansmogelijkheden ... kennen. Ik kan het iedereen aanraden!

Sarah, masterstudente

Met een passie voor media en een kritische houding maakte ik met communicatiewetenschappen, afstudeerrichting film- en televisiestudies de juiste keuze.

Elke, bachelor

Ik heb heel lang getwijfeld of ik op kot zou gaan of niet. Dat zag ik het minste zitten en dat zou ook de grootste aanpassing zijn. Uiteindelijk ben ik echt blij dat ik het toch heb gedaan. Het viel veel beter mee dan verwacht! In de lessen is de omvang van je 'klas' het grootste verschil. Terwijl we in het zesde secundair met 20 waren, zit je nu ineens met 800. Maar ik vind die anonimiteit veel leuker: je doet gewoon wat je wil. Niemand die nog zegt wat je moet doen, je kan eindelijk je eigen keuzes maken. De manier waarop je moet studeren verschilt wel veel en in het begin lukte dat niet zo goed. Maar je leert dat gaandeweg wel en het is vooral belangrijk om door te zetten wanneer je eerste resultaten een beetje tegenvallen. Als dit echt is wat je wil, kom je er wel. Mijn eerste examenperiode was heel slecht. Ik had het ongelooflijk onderschat. Ik was gewend om in het secundair nooit iets te moeten doen en toch goede resultaten te halen. Aan de universiteit leerde ik dat het op die manier niet meer zou lukken. Mijn tweede examenperiode was dan ook al stukken beter. Dat ik tweede zit had, vond ik niet zo heel erg. Ik had me er wel op voorbereid. Ik heb veel gehad aan het monitoraat. Als je iets niet goed snapte, kon je altijd een mailtje sturen of eens langsgaan en dat heeft me goed geholpen. Mijn tweede jaar werd een GIT. Ik had nog heel wat vakken over van de eerste bach en nam er ook al enkele van de tweede. Nu weet ik dat het belangrijk is om je cursussen ook tijdens het jaar goed bij te houden zodat je ook echt kunt blokken als de blokperiode start en niet nog moet beginnen samenvatten.

Romina, bachelor

Overweeg goed alle mogelijkheden, en kijk daarbij vooral naar je eigen interesse (heel belangrijk) en je eigen kunnen (wat kan je aan en wat niet?). De opleiding communicatiewetenschappen biedt een heel gevarieerde waaier aan vakken en laat je in het eerste jaar zelfs proeven van de andere opleidingen binnen dezelfde faculteit. Je krijgt dus een brede basis mee. Bovendien is de opleiding zeer actueel en dynamisch. De andere opleidingen binnen de faculteit (sociologie, politieke wetenschappen) hangen nauw samen met onze richting, dus het is zeker interessant om je ook daarover goed te informeren zodat je zeker de juiste keuze maakt. De infodagen zijn zeer interessant en kunnen heel verhelderend zijn als je al een idee hebt van je keuze maar nog over de streep moet worden getrokken. Het is best om zelf al een aantal mogelijkheden voor je te hebben liggen en dan naar de infodagen te gaan. Je krijgt dan bijkomende uitleg die je kan helpen een juiste keuze te maken.

Silke, bachelor

Toen ik in het laatste jaar van het secundair onderwijs zat, had ik nood aan meer vrijheid, meer verantwoordelijkheid en het meer op eigen benen staan. Ik was dan ook super enthousiast om aan iets nieuw te beginnen. Ik koos voor communicatiewetenschappen en heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze. De eerste dagen aan de unief zijn heel spannend. Je ontdekt het nieuwe leven, de nieuwe manier van werken en natuurlijk ook het uitgaansleven. En toch heb ik mijn oude school in het begin ook wel gemist. Het persoonlijke contact, de kleine klasgroep, de structuur ... Maar na enkele weken was ik volledig aangepast aan het nieuwe ritme. Je kent al snel nieuwe mensen, je hebt meer vrijheid en je bent zelf meer verantwoordelijk. Het eerste jaar wou ik mij echt bewijzen en ik heb dan ook alles gegeven. Ik ben zelfs niet zo vaak uitgeweest. Studeren was het belangrijkste. Nu in het tweede jaar heb ik het goede evenwicht gevonden tussen studeren en uitgaan. Het eerste jaar was dus een aanpassingsjaar, een jaar dat iedereen moet meemaken. Als je het even niet meer ziet zitten of als je je als een anoniem nummer voelt, niet wanhopen. Iedereen maakt dat mee en die anonimiteit kan goed van pas komen wanneer je uitslaapt na een nachtje feesten in plaats van naar de les te gaan ...

Kirstin, master

Communicatiekanalen zijn alomtegenwoordig. Pas in mijn stage werd het duidelijk dat de inzichten en vaardigheden als communicatiewetenschapper een grote meerwaarde zijn om iets te kunnen betekenen in de mediabedrijven van vandaag.

Gilles, bachelor

Ik ben een twijfelaar, ik twijfel aan alles, behalve dan aan het feit dat ik twijfel. Een belangrijke beslissing als een studiekeuze heeft dan ook ettelijke maanden in beslag genomen. Na vele hogescholen, universiteiten, studentensteden en eindeloos vele opleidingen met elkaar vergeleken te hebben, hulp ingeroepen te hebben van het CLB, raad gevraagd te hebben aan familie en vele opendeurdagen later, kwamen de meest wijze woorden van een vriend: 'Doe het gewoon! Als je het nu niet probeert, ga je het je voor de rest van je leven beklagen. Want je zal nooit weten of je het zou gekund hebben.' Diezelfde week waren we allebei ingeschreven aan de Universiteit Gent, elk in een andere opleiding. Er is ondertussen bijna twee jaar voorbijgevlogen, en in september begin ik mijn derde jaar bachelor communicatiewetenschappen in de Loughborough University in Engeland via het Erasmusprogramma. Ik ben er nog steeds rotsvast van overtuigd dat ik toen de juiste beslissing heb genomen, en raad elke twijfelaar aan hetzelfde te doen.