Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (elektrotechniek)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
Inhoud
De Master in de ingenieurswetenschappen, de burgerlijk ingenieur dus, is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concrete technische toepassingen: bruggen en wegen, informatie- en communicatietechnologie (ICT), motoren, energievoorziening, computers, installaties in de chemische nijverheid, waterzuivering, medische technologie, nieuwe materialen, hardware en software ... De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken, en dit vanuit een degelijk wetenschappelijk kader. Ze biedt een unieke combinatie tussen een grondige wetenschappelijke vorming en een hoogstaande technologische vorming, waarbij de wetenschappen altijd in het teken staan van de industriële realiteit. Als burgerlijk ingenieur zul je niet enkel blijven stilstaan bij ‘hoe’ iets functioneert, je wilt ook ingaan op het diepere ‘waarom’ ervan en je speelt daarom een cruciale rol in allerlei takken van de industrie.
Aandachtspunten
Om te kunnen inschrijven voor deze opleiding moet je deelgenomen hebben aan een starttoets (verplichte ijkingstoets).
Voor wie
Om te starten met de opleiding burgerlijk ingenieur ben je bij voorkeur sterk geïnteresseerd in wiskunde en wetenschappen. Je hebt in het secundair onderwijs liefst een richting gevolgd met minstens 6 uur wiskunde in de laatste jaren. De technologische aspecten van industriële toepassingen boeien je mateloos, een avontuurlijk plan of wild idee schrikt je niet af en je wil het ‘hoe’ maar ook het ‘waarom’ bestuderen van systemen, machines en installaties. Je bent bereid om de wiskunde en de basiswetenschappen met enthousiasme en werklust grondig aan te pakken. Bovendien kom je na je studies vaak in leidinggevende posities terecht. Daarom is het aardig meegenomen als je ook over de nodige communicatie- en sociale vaardigheden beschikt.
Structuur
- Bachelor
In het eerste jaar ligt de nadruk ligt vooral op een stevige basisvorming in wiskunde en wetenschappen. Deze vakken worden o.m. aangevuld met een projectvak en een maatschappelijk vak. Het vak Basiswiskunde frist de wiskunde uit het secundair onderwijs op, zodat je optimaal voorbereid bent op de rest van de opleiding. In het projectvak Modelleren, maken en meten ga je in groepjes aan de slag als een echte ingenieur. Je kan kiezen uit één van de vele voorgestelde projecten. Bv. programmeer een app, bouw een sluis, produceer biodiesel, organiseer een productielijn, maak een robot, en zo veel meer. Het maatschappelijk vak Duurzaamheid, ondernemerschap en ethiek omvat eerst zes weken les. Daarna pas je de verworven kennis toe op een concreet projectonderwerp tijdens de zogenaamde DOE-week. Die week is volledig gewijd aan dit vak. Zo krijg je de basis om je ingenieursvaardigheden op een ethisch verantwoorde manier en in een brede maatschappelijke context succesvol toe te passen. Vanaf het tweede jaar maak je een keuze uit één van de zeven afstudeerrichtingen: biomedische ingenieurstechnieken, bouwkunde, chemische technologie en materiaalkunde, computerwetenschappen, elektrotechniek, toegepaste natuurkunde (een unieke opleiding in Vlaanderen) of werktuigkunde-elektrotechniek. Wiskunde en wetenschappen worden dan aangevuld met meer technische vakken: algemene ingenieursvakken en specialisatievakken in het gekozen vakdomein (je afstudeerrichting). Maatschappelijk vormende vakken en de projectlijn blijven doorheen de opleiding behouden. Zo stimuleren we je creativiteit, communicatievaardigheden, ontwerpvaardigheden en zelfwerkzaamheid.
- Master
In de tweejarige masteropleiding zal je je kennis verbreden én je verder specialiseren in je vakgebied. Er zijn nog een aantal verplichte vakken, maar je kan ook kiezen uit een uitgebreid pakket aan keuzevakken, waaronder een stage, in binnen- of buitenland. De opleiding legt enerzijds de klemtoon op geavanceerde industriële toepassingen en technieken en anderzijds op de creatie van nieuwe kennis (innovatie). Die combinatie is een typisch kenmerk van de opleiding. De masteropleidingen zijn Engelstalig. Op die manier word je voorbereid op het internationale aspect van het ingenieursberoep. Je leert bv. het Engelstalig vakjargon kennen en komt in contact met internationale studenten. Er bestaat ook nog een Nederlandstalig alternatief.
Arbeidsmarkt
De opleiding tot Master in de ingenieurswetenschappen waarborgt tewerkstelling in een zeer breed terrein, wat aanpassingsvermogen aan snel wisselende beroepssituaties veronderstelt. Het valt op dat de gekozen specialisatierichting niet noodzakelijk bepalend is voor het latere beroep. Heel wat jobaanbiedingen richten zich niet op één bepaalde specialisatie, maar zijn eerder functieomschrijvingen waarvoor bedrijven of instellingen de meest geschikte kandidaat zoeken.
De meeste burgerlijk ingenieurs komen in de bedrijfswereld terecht. Een andere belangrijke werkgever is de overheid. Ook in de onderwijssector is een aanzienlijk aantal burgerlijk ingenieurs tewerkgesteld. Het gaat hier dan vooral om het hoger onderwijs buiten de universiteit en om de universiteit zelf. Ook de studiebureaus trekken heel wat burgerlijk ingenieurs aan. Studiebureaus zijn teams van ingenieurs die hun diensten ter beschikking stellen voor welbepaalde onderzoeksopdrachten: berekeningen, analyses, ontwerpen, adviezen …
De informaticawereld doet een beroep op burgerlijk ingenieurs bij de keuze van hardware, uitbouw van netwerken, het ontwikkelen van software op maat en dergelijke. Ten slotte stelt ook de dienstensector (banken, verzekeringen ...) steeds meer burgerlijk ingenieurs tewerk, zowel voor de informatisering als de technische organisatie van de administratie.
In deze filmpjes laten we alumni zelf aan het woord. Ook op www.durfdenken.be vind je interessante getuigenissen van oud-studenten.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Onderzoeksgericht: De opleiding elektrotechniek is doordrongen van recente resultaten uit toonaangevend onderzoek, o.a. van onze eigen professoren en onderzoekers. Wij leiden onze studenten op tot ingenieurs die niet alleen bestaande kennis kunnen toepassen maar ook zelf nieuwe spitstechnologie kunnen creëren.
- Projectlijn: In elk jaar bieden we minstens één projectvak aan waarbij onze studenten leren om multidisciplinaire taken doelgericht aan te pakken. Ze werken hiervoor in team samen en leren hierbij ook stapsgewijs een heleboel “soft skills” zoals plannen, overtuigen, efficiënt presenteren, elkaar feedback geven en rapporteren.
- Efficiënte systemen: Onze afgestudeerden zijn in staat complexe systemen met zowel hard- als software-componenten te ontwerpen en te realiseren. Hierbij hebben zij aandacht voor efficiënt gebruik van middelen, tijd en energie.
- Als student krijg je inzicht in alle stappen van de volledige keten van de ontwikkeling van een elektronisch product zoals bijvoorbeeld een smartphone. Hierbij vertrekken we van de eigenschappen van de grondstoffen en gaan we verder tot het ontwerpen en testen om te eindigen bij het afgewerkte product.
- Brede opleiding: Ons programma biedt een brede technologische basis waardoor onze afgestudeerden gegeerd zijn in vele sectoren. Gestoeld op deze brede basis, biedt de opleiding ook veel keuzevrijheid waardoor studenten eigen accenten kunnen leggen en een eigen richting kunnen uitgaan.
Sterke punten
- Topniveau: De afgestudeerden ervaren dat de opleiding hoog gewaardeerd wordt zowel nationaal als internationaal en dat ze daardoor geen enkel probleem ondervinden om een geschikte job op hoog niveau te vinden. Om de kwaliteit hoog te houden, volgt de opleidingscommissie continu de relevantie en actualiteit van de opleiding op. Zo hebben we het opleidingsprogramma voor de master vanaf het academiejaar 2017-2018 geactualiseerd.
- Goede omkadering: Door de sterke onderzoeksactiviteiten in ons domein en ook door de samenwerking met imec is er een grote aanwezigheid van gedreven onderzoekers. Het is onze keuze dat zij sterk betrokken worden bij het onderwijs. Dit laat ons toe om onze studenten zeer gericht te begeleiden in oefeningen, practica, projecten en in hun masterproef. Daarnaast is er ook veel geïnvesteerd in materiaal en laboruimte. Dit is duidelijk zichtbaar in de nieuwe “iGent-toren”.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door geëngageerde lesgevers, met een passie voor onderwijs en een gedrevenheid om zich te blijven inzetten voor de kwaliteit van hun lessen. Onze lesgevers zijn ook bijzonder aanspreekbaar en altijd bereid om vragen van studenten te beantwoorden.
- De opleiding biedt ook veel ruimte voor praktijkervaring, o.a. in projecten, (internationale) stages en masterproeven. De masterproef en projectvakken zijn zeer goed georganiseerd. Het werk van de studenten haalt doorgaans een zeer hoog niveau.
- Toekomstperspectieven: Onze afgestudeerden zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Iedereen die afstudeert, heeft verscheidene jobaanbiedingen of start zelf met een eigen bedrijf. Onze opleiding brengt ook de nodige basisattitude aan voor levenslang leren waardoor onze afgestudeerden steeds mee zijn met de allernieuwste ontwikkelingen.
Werkpunten
- Identiteit: Vele jongeren gebruiken dagdagelijks heel complexe elektronische systemen (bijvoorbeeld smartphone, GPS of tablet) maar hebben geen notie over de werking ervan. Daardoor beseffen ze vaak niet dat de opleiding Elektrotechniek gaat over de elektronica en over signaalverwerking en communicatie bij dergelijke apparaten. De opleiding werkt daarom actief mee aan het uitdragen van het belang van elektronica (bijvoorbeeld op de Dag van de Wetenschap, de robotcompetitie, en dergelijke).
- Diversiteit: In onze opleiding hebben we een ondervertegenwoordiging van studenten met een migratieachtergrond en vrouwelijke studenten. Wij willen ons actief inzetten voor sensibilisering naar kinderen en jongeren rond technologie (STEM: Science, Technology, Engineering and Mathematics). In het bijzonder kunnen wij onze zeer internationale onderzoeksstaf als rolmodel inzetten voor het enthousiasmeren van jongeren met een migratieachtergrond. Daarnaast willen we meewerken aan de inspanningen in de ingenieursfaculteit om technologie in de scholen aan te brengen op een manier die interessanter en aantrekkelijker is voor meisjes.
- Internationalisering: De overgang naar het Engelstalige programma heeft ons programma toegankelijk gemaakt voor een toenemend aantal internationale studenten. We moeten de daarmee gepaard gaande uitdagingen aanpakken en de opportuniteiten van verdere internationalisering hier ter plaatse beter ontplooien.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier en hier.
Deze informatie werd het laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.