Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (werktuigkunde-elektrotechniek)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
Inhoud
De Master in de ingenieurswetenschappen, de burgerlijk ingenieur dus, is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concrete technische toepassingen: bruggen en wegen, informatie- en communicatietechnologie (ICT), motoren, energievoorziening, computers, installaties in de chemische nijverheid, waterzuivering, medische technologie, nieuwe materialen, hardware en software ... De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken, en dit vanuit een degelijk wetenschappelijk kader. Ze biedt een unieke combinatie tussen een grondige wetenschappelijke vorming en een hoogstaande technologische vorming, waarbij de wetenschappen altijd in het teken staan van de industriële realiteit. Als burgerlijk ingenieur zul je niet enkel blijven stilstaan bij ‘hoe’ iets functioneert, je wilt ook ingaan op het diepere ‘waarom’ ervan en je speelt daarom een cruciale rol in allerlei takken van de industrie.
Aandachtspunten
Om te kunnen inschrijven voor deze opleiding moet je deelgenomen hebben aan een starttoets (verplichte ijkingstoets).
Voor wie
Om te starten met de opleiding burgerlijk ingenieur ben je bij voorkeur sterk geïnteresseerd in wiskunde en wetenschappen. Je hebt in het secundair onderwijs liefst een richting gevolgd met minstens 6 uur wiskunde in de laatste jaren. De technologische aspecten van industriële toepassingen boeien je mateloos, een avontuurlijk plan of wild idee schrikt je niet af en je wil het ‘hoe’ maar ook het ‘waarom’ bestuderen van systemen, machines en installaties. Je bent bereid om de wiskunde en de basiswetenschappen met enthousiasme en werklust grondig aan te pakken. Bovendien kom je na je studies vaak in leidinggevende posities terecht. Daarom is het aardig meegenomen als je ook over de nodige communicatie- en sociale vaardigheden beschikt.
Structuur
- Bachelor
In het eerste jaar ligt de nadruk ligt vooral op een stevige basisvorming in wiskunde en wetenschappen. Deze vakken worden o.m. aangevuld met een projectvak en een maatschappelijk vak. Het vak Basiswiskunde frist de wiskunde uit het secundair onderwijs op, zodat je optimaal voorbereid bent op de rest van de opleiding. In het projectvak Modelleren, maken en meten ga je in groepjes aan de slag als een echte ingenieur. Je kan kiezen uit één van de vele voorgestelde projecten. Bv. programmeer een app, bouw een sluis, produceer biodiesel, organiseer een productielijn, maak een robot, en zo veel meer. Het maatschappelijk vak Duurzaamheid, ondernemerschap en ethiek omvat eerst zes weken les. Daarna pas je de verworven kennis toe op een concreet projectonderwerp tijdens de zogenaamde DOE-week. Die week is volledig gewijd aan dit vak. Zo krijg je de basis om je ingenieursvaardigheden op een ethisch verantwoorde manier en in een brede maatschappelijke context succesvol toe te passen. Vanaf het tweede jaar maak je een keuze uit één van de zeven afstudeerrichtingen: biomedische ingenieurstechnieken, bouwkunde, chemische technologie en materiaalkunde, computerwetenschappen, elektrotechniek, toegepaste natuurkunde (een unieke opleiding in Vlaanderen) of werktuigkunde-elektrotechniek. Wiskunde en wetenschappen worden dan aangevuld met meer technische vakken: algemene ingenieursvakken en specialisatievakken in het gekozen vakdomein (je afstudeerrichting). Maatschappelijk vormende vakken en de projectlijn blijven doorheen de opleiding behouden. Zo stimuleren we je creativiteit, communicatievaardigheden, ontwerpvaardigheden en zelfwerkzaamheid.
- Master
In de tweejarige masteropleiding zal je je kennis verbreden én je verder specialiseren in je vakgebied. Er zijn nog een aantal verplichte vakken, maar je kan ook kiezen uit een uitgebreid pakket aan keuzevakken, waaronder een stage, in binnen- of buitenland. De opleiding legt enerzijds de klemtoon op geavanceerde industriële toepassingen en technieken en anderzijds op de creatie van nieuwe kennis (innovatie). Die combinatie is een typisch kenmerk van de opleiding. De masteropleidingen zijn Engelstalig. Op die manier word je voorbereid op het internationale aspect van het ingenieursberoep. Je leert bv. het Engelstalig vakjargon kennen en komt in contact met internationale studenten. Er bestaat ook nog een Nederlandstalig alternatief.
Arbeidsmarkt
De opleiding tot Master in de ingenieurswetenschappen waarborgt tewerkstelling in een zeer breed terrein, wat aanpassingsvermogen aan snel wisselende beroepssituaties veronderstelt. Het valt op dat de gekozen specialisatierichting niet noodzakelijk bepalend is voor het latere beroep. Heel wat jobaanbiedingen richten zich niet op één bepaalde specialisatie, maar zijn eerder functieomschrijvingen waarvoor bedrijven of instellingen de meest geschikte kandidaat zoeken.
De meeste burgerlijk ingenieurs komen in de bedrijfswereld terecht. Een andere belangrijke werkgever is de overheid. Ook in de onderwijssector is een aanzienlijk aantal burgerlijk ingenieurs tewerkgesteld. Het gaat hier dan vooral om het hoger onderwijs buiten de universiteit en om de universiteit zelf. Ook de studiebureaus trekken heel wat burgerlijk ingenieurs aan. Studiebureaus zijn teams van ingenieurs die hun diensten ter beschikking stellen voor welbepaalde onderzoeksopdrachten: berekeningen, analyses, ontwerpen, adviezen …
De informaticawereld doet een beroep op burgerlijk ingenieurs bij de keuze van hardware, uitbouw van netwerken, het ontwikkelen van software op maat en dergelijke. Ten slotte stelt ook de dienstensector (banken, verzekeringen ...) steeds meer burgerlijk ingenieurs tewerk, zowel voor de informatisering als de technische organisatie van de administratie.
In deze filmpjes laten we alumni zelf aan het woord. Ook op www.durfdenken.be vind je interessante getuigenissen van oud-studenten.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Toekomstbestendige opleiding: De opleiding werktuigkunde-elektrotechniek heeft als doel studenten voor te bereiden op technisch leiderschap in de industrie. De opleiding biedt een diepgaande vorming in alle aspecten van elektromechanische ingenieurswetenschappen en haar economische en sociale gevolgen, gebaseerd op een diepgaande wetenschappelijke basis.
- Werkzekerheid: Studenten werktuigkunde-elektrotechniek worden tewerkgesteld in alle industrietakken. Zowel in overheidsinstellingen als in privébedrijven kunnen ze erg uiteenlopende taken vervullen: elektrische-energieproductie en -distributie, productie van elektrische en mechanische uitrustingen, metaalindustrie, gebouwconstructie, transport- en maritieme industrie, consultancy, bankwezen en verzekeringen.
- Brede gemeenschappelijke basis, keuze van eigen klemtoon: Alle studenten werktuigkunde-elektrotechniek worden opgeleid met een brede algemene basis. De masterstudenten kunnen een van de vijf hoofdvakken kiezen. Het hoofdvak in maritieme techniek is uniek in Vlaanderen.
- Het personeel heeft toegang tot state-of-the-art laboratoria, die ze ook sterk implementeren in labo’s voor de studenten. Hierdoor wordt de link met wetenschappelijk onderzoek versterkt en worden de wetenschappelijke vaardigheden van de studenten verbeterd.
- Uitgebreide logistieke ondersteuning voor studenten: Studenten en wetenschappelijk personeel worden vertegenwoordigd in verschillende commissies. Daarbovenop hebben de studenten uit werktuigkunde-elektrotechniek hun eigen studentenorganisatie (PKarus) opgezet. Bedrijfsbezoeken, infosessies en sociale activiteiten versterken en verbeteren de interne en externe communicatie.
Sterke punten
- Opleiding van hoog niveau: Afgestudeerden beschikken zowel over wetenschappelijke-synthesevaardigheden en analytisch vermogen als over wetenschappelijke en technische onafhankelijkheid. Door hun training in onderzoeksvaardigheden beschikken ze over de kennis om technische en wetenschappelijke innovaties te ontwerpen, te implementeren en op te volgen.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door professoren en personeel die hun onderzoeksexpertise combineren met onderwijsvaardigheden, wat de kwaliteit van de lessen ten goede komt. Alle lesgevers zijn internationaal actief en behouden een link met de industrie.
- Projectgebaseerd onderwijs: Doorheen de volledige opleiding worden projecten georganiseerd, wat de praktijkgerichte vaardigheden die de industrie vraagt, versterkt.
- Studententevredenheid: Uit de officiële studentenbevraging blijkt een grote studententevredenheid, zowel wat betreft de kwaliteit, de organisatie, de samenhang als de inhoud van de opleiding.
- Stageprogramma: Tijdens de masteropleiding worden nationale en internationale bedrijfsstages aangeboden. Zowel de studenten als de industrie waarderen deze ervaring enorm.
Werkpunten
- Duurzaamheid: Aspecten van duurzame ingenieurswetenschappen zijn verwerkt in verschillende opleidingsonderdelen, maar de studenten ervaren dit niet als zodanig. We werken er momenteel aan om een duurzaamheidsstudie en duurzaamheidsprojecten in te voeren.
- Internationalisering: De masteropleiding wordt in het Engels aangeboden, maar trekt in de praktijk nauwelijks goede buitenlandse studenten aan. Anderzijds zijn er ook maar een beperkt aantal lokale studenten die een deel van hun opleidingstraject in het buitenland volbrengen.
- Diversiteit: De opleiding zou gebaat zijn bij een meer gemengde instroom. Met dat doel draagt de opleiding actief bij tot de implementatie van het diversiteitsactieplan van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier en hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.