Bachelor of Science in de psychologie (klinische psychologie)
Psychologie is de wetenschap over oorzaken en gevolgen van menselijk gedrag en hoe die kennis toegepast kan worden in de psychologische hulpverlening en begeleiding van mensen in diverse situaties zoals in het gezin, op school, op het werk …
Inhoud
Vandaag omschrijven wetenschappers psychologie als de wetenschap over oorzaken en gevolgen van menselijk gedrag en hoe die kennis toegepast kan worden in de psychologische hulpverlening en begeleiding van mensen in diverse situaties (in het gezin, op school, op het werk, ... ).
Psychologie bestudeert niet enkel het direct waarneembare gedrag, maar ook het indirect waarneembare gedrag zoals denken, voelen, de persoonlijke geaardheid. Het begrip ‘gedrag’ moet steeds breed opgevat worden vanuit de lichamelijke en neuropsychologische processen die er aan de basis van liggen. Het moet in samenhang bekeken worden met de situatie, de totale persoonlijkheid en ook met de reactie van de anderen op dat gedrag.
Als toekomstige psycholoog moet je verantwoord omgaan met resultaten van onder meer tests, observaties en surveys. Statistiek en data-analytische vakken vormen daarom een belangrijk onderdeel van de opleiding. Je bekwaamt je steeds verder in de gebruikte onderzoeksmethodes en een kritische houding tegenover je waarnemingen.
Voor wie
Voor de opleiding psychologie heb je geen specifieke voorkennis nodig. Je hebt wel een uitgesproken interesse in mensen en levendige belangstelling voor anderen. Als psycholoog bestudeer je de mens op een fundamentele manier en verzamel je zo mensenkennis. Daarbij staat de objectiviteit van de waarneming centraal om onze eigen subjectieve indrukken te kunnen overstijgen. Je behoudt dus altijd een kritische houding tegenover de gebruikte onderzoeksmethodes en tegenover jezelf. Reflecteren over je eigen handelen en het effect dat je daarbij hebt op anderen is daar onlosmakelijk mee verbonden. Als student psychologie ben je bereid hierin te blijven groeien, maar het is geen goed idee om psychologie te komen studeren om je eigen problemen op te lossen. Je ontwikkelt wel allerlei sociale vaardigheden, die je doorheen jouw opleiding -zeker vanaf de master- regelmatig zult moeten durven oefenen tijdens lesmomenten. Hiervoor openstaan en beschikken over een gezonde dosis veerkracht is dan ook belangrijk. In heel de opleiding is het wetenschappelijk onderzoeksproces heel sterk aanwezig. Als toekomstig psycholoog moet je diverse data juist kunnen interpreteren en analyseren. Daarom zet de opleiding sterk in op statistiek. Je zult actief en frequent met data en wiskunde aan de slag gaan. Met je voorkennis wiskunde uit het secundair onderwijs beschik je normaal gezien over voldoende basis.
Structuur
- Bachelor
In de bacheloropleiding verwerf je een brede kennis van de psychologische disciplines en je leert die inzichten aanwenden in onderzoek en praktijk. De opleiding voorziet daartoe in een stevige wetenschappelijke basis, een verkenning van de belangrijke praktijkvelden klinische psychologie, experimentele psychologie, bedrijfspsychologie en personeelsbeleid, en onderwijs. Ze biedt een coherent geheel van vaardigheidsleren op het gebied van onderzoeksmethoden, verwerking van onderzoeksgegevens, interpretatie en psychodiagnostiek.
- Master
Arbeidsmarkt
Afhankelijk van je afstudeerrichting, kom je als psycholoog in diverse sectoren terecht.
Klinisch psychologen
Een eerste belangrijke tewerkstellingssector is de gezondheidszorg. Uiteraard in psychiatrische ziekenhuizen maar ook in algemene ziekenhuizen zijn psychologen werkzaam op tal van afdelingen. Ook in de geestelijke gezondheidszorg buiten het ziekenhuis kan men bij psychologen terecht voor allerlei problemen van persoonlijke aard. Psychologen zijn eveneens tewerkgesteld op de eerste lijn en in de welzijnszorg, de forensische sector, de gehandicaptenzorg, de bijzondere jeugdzorg, de revalidatiecentra en de medisch-pedagogische instituten, CLB’s … Ten slotte vind je psychologen ook als zelfstandige: voltijds of deeltijds, vaak in een associatie met deskundigen uit andere disciplines.
Bedrijfspsychologen
Bedrijfspsychologen kunnen rechtstreeks verbonden zijn aan een bedrijf of werken binnen een selectie- of consultingbureau. Ze zijn veelal verantwoordelijk voor rekrutering, personeelsselectie, personeelsbeleid, organisatieontwikkeling, training enz. Ze worden eveneens opgeroepen om veranderingen binnen het bedrijf te begeleiden. Naast de privéondernemingen zijn er meer en meer openbare diensten, ziekenhuizen en andere organisaties geïnteresseerd in het efficiënt runnen van hun zaak.
Theoretisch en experimentele psychologen
Veel studenten uit deze afstudeerrichting komen terecht in het domein van onderzoek en research. Dat kan gebeuren aan de universiteit of in privéonderzoekscentra: in laboratoria van farmaceutische bedrijven (bv. onderzoek naar de invloed van geneesmiddelen op het gedrag van dieren), in studiediensten van consumentenverenigingen of in de sector van de verkeerspsychologie. Sommigen houden zich met sportpsychologie bezig, anderen doen onderzoek voor constructeurs van computers.
Onderwijs
Studenten die in de bachelor kiezen voor de afstudeerrichting onderwijs, kiezen in de master vermoedelijk voor de educatieve master (120 sp). De educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in de secundair onderwijs, hoger onderwijs of volwassenonderwijs. Maar ook buiten het onderwijs zijn er heel wat mogelijkheden.
Op de website van de faculteit vind je getuigenissen over de beroepsmogelijkheden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: de opleiding psychologie kent verschillende afstudeerrichtingen (klinische psychologie, bedrijfspsychologie & personeelsbeleid, theoretische & experimentele psychologie). Deze afstudeerrichtingen worden tevens verder ingevuld vanuit een geïntegreerde, maar multiperspectivistische visie (bijvoorbeeld verschillende psychotherapeutische benaderingen in de afstudeerrichting klinische psychologie, zuilen personeelsbeleid, arbeidspsychologie en organisatiepsychologie in de afstudeerrichting bedrijfspsychologie & personeelsbeleid, integratie cognitieve psychologie en neurowetenschappen in de afstudeerrichting theoretische & experimentele psychologie). Binnen de kennismaking met de verschillende visies in elk vakdomein staat durf denken centraal.
- Wetenschappelijke onderbouw: afgestemd op de internationale ontwikkelingen vormt de opleiding ‘reflective and scientist practioners’ die op een zelfstandige en wetenschappelijk verantwoorde manier diagnostiek en interventies kunnen aanpakken.
- Onderzoeksvaardigheden: de wetenschappelijke onderbouw van het programma vereist een brede en diepgaande vorming in onderzoeksvaardigheden en statistiek.
- Interdisciplinariteit: binnen de opleiding wordt menselijk gedrag bestudeerd en verklaard vanuit een multifactoriële benadering (het biopsycho-sociaal model), zowel binnen als tussen opleidingsonderdelen. De opleiding wordt dan ook gekenmerkt door de aanwezigheid van opleidingsonderdelen uit andere disciplines (maatschappijwetenschappen, neurologie, genetica, biologie, …). Ook binnen de diverse afstudeerrichtingen komen verschillende perspectieven aan bod.
- Vernieuwd programma: na recente grote programmahervormingen is de opleiding optimaal afgestemd op de recente internationale ontwikkelingen in het vakgebied, op de noden in de arbeidsmarkt, en op de evoluties in het wetgevend kader voor de erkenning als klinisch psycholoog (afstudeerrichting klinische psychologie).
Sterke punten
- Professioneel docententeam: de opleiding wordt gedragen door gemotiveerde lesgevers uit verschillende disciplines. De lesgevers vertalen hun onderzoeksexpertise in kwaliteitsvol onderwijs. Dit blijkt uit de aanhoudende, zeer goede onderwijsevaluaties en opleidingsevaluaties door studenten.
- Studentenbegeleiding: de opleiding wordt ondersteund door een gekwalificeerd en dynamisch team dat instaat voor onderwijsondersteuning, studie-, studenten- en trajectbegeleiding, en studentenadministratie.
- Onderzoeksexpertise: de faculteit scoort zeer hoog op internationale rankings die de onderzoeksexpertise van de docenten internationaal vergelijken. Dit garandeert onderwijs dat optimaal afgestemd is op de meest recente ontwikkelingen in de discipline.
- Masterproef: de kwaliteit van de masterproeven is zeer goed, zoals blijkt uit de frequente publicatie van scripties (of onderdelen daarvan) in wetenschappelijke tijdschriften.
- Praktijkervaring: alle afstudeerrichtingen omvatten een lange (5-6 maanden) stage. Verder is praktijkervaring ook essentieel binnen diverse opleidingsonderdelen, vooral in de masteropleiding. Zo worden de studenten bijvoorbeeld begeleid door mensen uit het werkveld (praktijkassistenten).
Werkpunten
- Diversiteit didactische werkvormen: door de grote studentenaantallen is de interactie tussen docent en student, en de variatie in didactische werkvormen, beperkt in het Bachelor programma. De opleiding zal de komende jaren hierop verder inzetten door middel van innovatieve didactische methodieken (leerpaden, portfolio’s, …) die reeds in 1e Bachelor worden uitgerold. Dit wordt ondersteund door onderwijsinnovatieprojecten en zal onder meer gebeuren door permanente evaluatie en monitoring van leerprocessen.
- Betrokkenheid stakeholders: De participatie van studenten, alumni en werkveld in de opleiding is nog relatief beperkt. Dit wordt verder uitgebouwd door de stimulering van studentenvertegenwoordiging in diverse beleidsorganen, het verder uitbouwen van de samenwerking met de alumnivereniging, en een duidelijkere en meer systematische input van het werkveld in de leerinhouden.
- Feedback: de studenten geven terecht aan dat ze soms te laat of te weinig feedback krijgen op hun werkstukken. Er worden daarom meer afspraken gemaakt tussen de lesgevers over de timing van de opdrachten, wat wordt verwacht van de studenten en hoe ze er feedback over zullen krijgen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van recente technologische ontwikkelingen, onder meer in het online leerplatform en gebruik van portfolio’s doorheen de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.