Educatieve Master of Science in de lichamelijke opvoeding
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Compernolle
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Eline Lievens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Annick Willem
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Boone
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eveline Schollaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram Constandt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Lagae
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Annick Willem
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Annick Willem
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Bourgois
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Boone
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Het opleidingsonderdeel met referentie b stemt overeen met de gekozen vakdidactiek in de programmalijn vakdidactiek.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kobe Vermeire
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kasper Raus
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Laura Maenhout
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annick Willem
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Annick Willem
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
4
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
9
|
|
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Het opleidingsonderdeel met referentie b stemt overeen met de gekozen vakdidactiek in de programmalijn vakdidactiek.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
b
|
2
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
b
|
2
|
jaar
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
2
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kevin Caen
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Compernolle
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Eline Lievens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Annick Willem
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Boone
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kasper Raus
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Laura Maenhout
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eveline Schollaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram Constandt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Lagae
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Annick Willem
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Annick Willem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annick Willem
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Annick Willem
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Bourgois
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Jan Boone
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Veerle Segers
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
4
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit het studieaanbod van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
9
|
|
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Het opleidingsonderdeel met referentie b stemt overeen met de gekozen vakdidactiek in de programmalijn vakdidactiek.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
9
|
|
b
|
2
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
b
|
2
|
jaar
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
2
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kobe Vermeire
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Kevin Caen
|
18
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
Afwijking van de Academische kalender:
Stages kunnen plaatsvinden op sluitingsdagen van de UGent: nl. Dies Natalis en Brugdag Hemelvaart gezien dit geen (les)vrije dagen zijn in het secundair onderwijs (waar de stage doorgaat).
Dit betreft een afwijking voor het volgende opleidingsonderdeel:
- H002298 Stage A: lichamelijke opvoeding
- H002311 Stage B: lichamelijke opvoeding
- H002338 Stage C: lichamelijke opvoeding
- H002343 Stage C: gezondheidswetenschappen
- H002331 Stage C: biologie