Educatieve Master of Science in de talen (verkort traject) (taal- en letterkunde)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Wie al een masterdiploma op zak heeft, kan een verkort traject van de educatieve master (60 studiepunten) volgen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Je kiest twee vakdidactieken uit onderstaande lijst aansluitend bij de talen gevolgd in jouw bacheloropleiding of één van de talen uit jouw bacheloropleiding én vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal.
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein als tweede vakdidactiek te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
- 13 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
9
|
|
a
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
4
|
|
b
|
1
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
b
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
Je neemt 2 stagevakken op.
Voor elk vakdidactisch vak uit de programmalijn vakdidactiek, volg je de overeenkomstige stage. Er is geen stage klassieke talen. Neem je zowel Grieks als Latijn op, dan volg je de stage Grieks en de stage Latijn. Neem je één van deze twee talen op, dan volg je de stage die aansluit bij de gevolgde taal.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
Op te nemen: 18 studiepunten uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen talen in de bachelor- en masteropleiding, na goedkeuring door de faculteit:
- Indien 2 talen: per gekozen taal 9 studiepunten met dezelfde referentie.
-
Indien 1 taal + Nederlands - niet thuistaal: 9 studiepunten met dezelfde referentie voor taal 1 van het bachelorprogramma, 3 studiepunten initiatie vakdidactiek van taal 2 van het bachelorprogramma en 6 studiepunten met referentie i.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
sem 1
sem 2
|
de,nl
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 1
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
1
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
c
|
1
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
c
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
c
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
d
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
d
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
d
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
f
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
f
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
f
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
g
|
1
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
g
|
1
|
sem 1
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
g
|
1
|
sem 2
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
i
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
i
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit de onderstaande lijst, na goedkeuring door de faculteit, met
- 3 studiepunten met refentie z
- tweemaal 6 studiepunten met dezelfde referenties als in de "Programmalijn vakdidactiek".
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
z
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
1
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
1
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
c
|
1
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
c
|
1
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
d
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
d
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
e
|
1
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
f
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
f
|
1
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
g
|
1
|
jaar
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
g
|
1
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
h
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
i
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
i
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
9
|
|
- Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen,uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
- Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen,uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
- Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
- De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
- Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
- Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
- Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
- Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn professionele praktijk en ontwikkeling.
- Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatieuitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
- Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
- In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
- Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
- Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
- Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
- Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
- Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
- Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages worden georganiseerd tijdens het zomerreces, de tweedekansexamenperiode en de feedbackweek voor studenten die deze stages in het daaropvolgend academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten geldig zijn ingeschreven in de opleiding.