Master of Arts in de kunstwetenschappen
De verschillende artistieke disciplines worden uitgediept via drie majors. De masteropleiding bouwt voort op de majorkeuze die je tijdens de bachelor maakte. Specialisatie en onderzoeksfinaliteit staan centraal: origineel onderzoekswerk, creativiteit, samenwerking, zelfredzaamheid en een kritische ingesteldheid worden aangescherpt.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Koenraad Jonckheere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Coppens
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten uit 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Den Driessche
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ann Pisman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Abe Geldhof
|
5
|
|
UKV
|
1
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
|
4
|
|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stef Craps
|
6
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Eva Brems
|
5
|
|
UKV
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Rosina Pastore
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Anna Sokolova
|
3
|
|
Vakken te kiezen uit:
- het studieaanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken);
- het academische studieaanbod van een andere instelling van hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Na goedkeuring van de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Pieter-Jan Maes
|
10
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Marjan Sterckx
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
20
|
|
|
1
|
sem 2
|
|
Bram Van Oostveldt
|
5
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Gevorderde academische kennis van, en inzicht hebben in artistieke creativiteit in het algemeen alsook omtrent verschillende kunstvormen (beeldende kunst, muziek, podiumkunsten (theater, dans, performance), mediakunst, mode en design).
- Zelfstandig kennis, inzichten, modellen en theorieën uit de Kunstwetenschappen kunnen toepassen en kunnen integreren met inzichten uit verwante wetenschappen bij het oplossen van complexe vraagstukken.
- Zelfstandig relevante onderzoeksvragen kunnen formuleren en op wetenschappelijk gefundeerde wijze kunnen beantwoorden om een originele bijdrage te leveren aan de discipline.
- Zelfstandig modellen, methoden en (digitale) hulpmiddelen voor onderzoek kritisch kunnen selecteren en beoordelen, en voor eigen onderzoek kunnen hanteren en aanpassen.
- Vanuit een mondiale blik op kunstvormen internationaal kunstwetenschappelijk onderzoek opvolgen en kritisch kunnen interpreteren, analyseren en beoordelen.
- Een attitude van kritische reflectie (en perspectiefwissel) hebben m.b.t. de kunsten en de kunstwetenschappen en ten aanzien van zichzelf en de eigen ontwikkeling.
- Getuigen van voortdurend engagement om te leren en om nieuwe ideeën creatief te ontwikkelen als basis voor toekomstig levenslang leren.
- Schriftelijk en mondeling op heldere en wetenschappelijk correcte wijze communiceren over (eigen) onderzoek zowel met academici als met een breed publiek.
- In verschillende sectoren en settings constructief, integer, en resultaatsgericht kunnen samenwerken in een divers en/of multidisciplinair team en daarbinnen verantwoordelijkheid kunnen opnemen.
- Het (inter)nationale cultuurbeleid opvolgen en dit kunnen verbinden met wetenschappelijke kennis en inzichten m.b.t. kunst en creativiteit.
- Via diverse formats de vertaalslag kunnen maken van kunstwetenschappelijk onderzoek naar uiteenlopende sectoren van de samenleving.