Master of Arts in de taal- en letterkunde (Engels - Spaans)
Talenkennis is de basisvoorwaarde voor doeltreffende communicatie. In de opleiding taal- en letterkunde kan je kiezen voor verschillende specialisaties: één westerse taal, twee westerse talen met elkaar combineren of taalwetenschap (aansluitend op de gekozen talen in de voorafgaande opleiding). Het programma laat veel ruimte voor je eigen profilering.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Op te nemen: 30 studiepunten uit 2 taalgroepmodules uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Het aantal op te nemen studiepunten per taalgroep moet steeds 15 studiepunten bedragen.
Op te nemen: 15 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Referenties:
k = eerste keuzeruimte (taalkunde)
k+ = tweede keuzeruimte (letterkunde)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 2
|
en
|
Marianne Van Remoortel
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stef Craps
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 2
|
en
|
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stef Craps
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Wibke Schniedermann
|
5
|
|
k+
|
1
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Referenties:
k = eerste keuzeruimte (taalkunde)
k+ = tweede keuzeruimte (letterkunde)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
|
sem 1
|
es
|
Renata Enghels
|
5
|
|
k
|
|
sem 2
|
es
|
Marlies Jansegers
|
5
|
|
k
|
|
sem 2
|
es
|
Pedro Gras
|
5
|
|
k+
|
|
sem 2
|
es
|
Elizabeth Amann
|
5
|
|
k+
|
|
sem 1
|
es
|
Ilse Logie
|
5
|
|
k+
|
|
sem 1
|
es
|
Diana Arbaiza
|
5
|
|
k+
|
|
sem 2
|
nl,es
|
Nettah Yoeli Rimmer
|
5
|
|
Op te nemen: 15 studiepunten uit 1 traject uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Mihaela Ilioaia
|
10
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit het aanbod van UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
Klaas Willems
|
5
|
|
Op te nemen: 2 modules uit de onderstaande lijst.
- Vak met referentie k is verplicht op te nemen
- 1 vak te kiezen uit de module 'Algemene taalwetenschap' of 'Algemene literatuurwetenschap', aansluitend bij de discipline van de masterproef en het onderzoeksproject
- 5 studiepunten te kiezen uit de module 'Vrije keuze', aansluitend bij de discipline van de masterproef en het onderzoeksproject
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marco Caracciolo
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Arvi Sepp
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit het aanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken).
Op te nemen: 15 studiepunten te selecteren uit het aanbod van UGent.
Mogelijkheden:
- Vakken uit de modules Algemene taalwetenschap en Algemene literatuurwetenschap
- Bijkomende vakken van de talen uit het masterprogramma, nl. de optietalen in de opleiding, en de verwante talen: IJslands, Nieuwgrieks: Taalvaardigheid I, Nieuwgrieks: Taalvaardigheid II, Portugees I
- Verderzetten van het gekozen traject uit de bachelor
- Nieuw traject uit de bachelor
-
Vakken die een maatschappelijk engagement vertolken:
- Coaching en diversiteit
- Context en nuance. Kritisch reflecteren over actuele thema’s
- Leren door engagement
- Het aanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken
Studenten mogen geen vakken opnemen uit de 'component leraar' van de educatieve master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Torsten Leuschner
|
15
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Een uitstekende kennis bezitten van (verschillende varianten van) de bestudeerde talen en deze, in het geval van de moderne talen, in diverse gebruikscontexten vlot toepassen: - Voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - Voor de vreemde talen op het niveau C2 of minstens C1 van het ERK voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven. - Voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de studie van het taalsysteem en de verschijningsvormen van taal.
- Gevorderde wetenschappelijke inzichten toepassen in de specifieke eigenschappen van literaire teksten en in het historisch functioneren van literatuur.
- Actief en kritisch literatuurwetenschappelijke en taaltheoretische analysemethodes evalueren en inzetten bij het benaderen van nieuwe problemen.
- [Specifiek voor de Twee talen masters:] De twee gekozen talen en literaturen vergelijken en hun wederzijdse beïnvloeding en dialoog analyseren.
- [Specifiek voor de Monomasters:] Fenomenen en processen van historische, culturele en socio-politieke aard in het bestudeerde taalgebied kritisch evalueren.
- Verwante en ondersteunende wetenschappen kritisch betrekken bij het taalkundig of letterkundig onderzoek.
- Zelfstandig een originele onderzoeksvraag formuleren, situeren in het vakgebied en beantwoorden ; in overleg met een promotor een onderzoeksplan uittekenen, de voortgang van het onderzoeksproces opvolgen en in goede banen leiden.
- Kritisch inzicht hebben in de internationale vakliteratuur en de nieuwste evoluties in het vakgebied en binnen verschillende onderzoeksmethodologieën.
- Theoretische modellen en analysemethodes kritisch toepassen op complexe problemen; uit individuele casussen zelf algemene of theoretische conclusies afleiden.
- De historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen interpreteren en het onderzoeksproces bevragen.
- Over een uitstekend taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie kritisch inschatten en taal in overeenstemming hiermee creatief hanteren.
- Uiteenlopende oordelen over bronnen, analyses en theorieën integreren in het eigen onderzoek.
- Kritisch reflecteren op het onderzoek van anderen en van zichzelf.
- Getuigen van een ingesteldheid van wetenschappelijke nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in één of twee gekozen talen en in het Nederlands, over het vakgebied en het eigen onderzoek, zowel aan vakgenoten als niet-vakgenoten.
- Onderzoeksresultaten mondeling en schriftelijk presenteren in een academisch verantwoorde vorm.
- In coördinatie met anderen taken van academisch niveau verrichten.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- De overdraagbaarheid van het eigen onderzoekswerk naar andere maatschappelijke domeinen inschatten en kritisch evalueren.
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en engagement, cultuurgevoeligheid en respect voor diversiteit integreren in het wetenschappelijk werk.