Master of Arts in gender en diversiteit
Je wordt opgeleid om op een wetenschappelijk onderbouwde, geëngageerde en verantwoordelijke wijze te kunnen omgaan met complexe problemen van sociale ongelijkheid en discriminatie en de daaruit voortvloeiende veranderingsprocessen. De opleiding maakt ook de link met de praktijk en het werkveld door onder meer te voorzien in een stage en speelt zo in op de vraag naar gender- en diversiteitsexperten die leeft in het beleid, in het onderwijs, de bedrijfswereld, verenigingen en ngo’s.
De opleiding is een interuniversitaire opleiding en wordt gezamenlijk georganiseerd door de UGent, de VUB, de KU Leuven, de UAntwerpen en de UHasselt.
- 15 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 15 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Referenties:
* = verplichte opleidingsonderdelen ('vaste stam')
k = keuzeopleidingsonderdelen ('flexibele stam', waaruit 15 studiepunten moeten worden opgenomen, en waaruit nog 5 of 10 studiepunten kunnen worden opgenomen via de module Keuzeopleidingsonderdelen)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chia Longman
|
5
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gily Coene
|
5
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Colette van Laar
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Karen Celis
|
5
|
|
k
|
1
|
|
|
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Koen Van Laer
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heleen Touquet
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Lambrechts
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 1
|
en
|
Chia Longman
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Bauwel
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Karen Phalet
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Gily Coene
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Aymon Kreil
|
5
|
|
k
|
1
|
|
|
Henk de Smaele
|
5
|
|
k
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sarah Murru
|
5
|
|
Kies je voor een korte stage (= 5 studiepunten), dan neem je twee keuzevakken (= 10 studiepunten) op. Kies je voor een lange stage (= 10 studiepunten), dan neem je één keuzevak (= 5 studiepunten) op. De keuzevakken kan je op verschillende manieren selecteren:
- je kiest uit de keuzelijst (2.1)
- je kiest een nog niet eerder opgenomen flexibel stamvak met ref. k (2.2)
- je stelt zelf een keuzevak voor (2.3)
Opgelet: opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de Studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden dit academiejaar niet aangeboden.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Elisabeth Bekers
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Luce Beeckmans
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wendelien Vantieghem
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Stephanie Koziej
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Greefs
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Els Dumortier
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Elisabeth Bekers
|
5
|
|
|
1
|
|
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Liesbet Stevens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Annemie Dillen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Annemie Dillen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Gita Deneckere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Iman Lechkar
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Andrea Davidson
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Mahlu Mertens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Vanwing
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Karel Arnaut
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Marion Wasserbauer
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Eline Jammaers
|
5
|
|
UKV
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robin Vandevoordt
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Oosterlynck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jolien Gijbels
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chia Longman
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Chia Longman
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Aymon Kreil
|
15
|
|
- De afgestudeerde beschikt over gevorderde kennis van de verschillende concepten, theorieën, debatten en methoden in de genderstudies en het onderzoek naar diversiteit en kan deze ook situeren in de relevante historische en maatschappelijke context.
- De afgestudeerde heeft inzicht in historische en recente maatschappelijke ontwikkelingen inzake gender en diversiteit en kan deze plaatsen in een hedendaagse, nationale, Europese en internationale (beleids)context.
- De afgestudeerde is in staat om genderverhoudingen vanuit een interdisciplinair en intersectioneel perspectief en de interactie van gender met andere verschillen, machtsongelijkheden en discriminatiegronden te analyseren.
- De afgestudeerde is in staat om zelfstandig verworven kennis en inzichten uit genderstudies te ontwikkelen en toe te passen in het ontwerpen en uitwerken van een specifiek theoretisch of empirisch onderzoek over vraagstukken met betrekking tot gender en diversiteit.
- De afgestudeerde is in staat om relevante wetenschappelijke informatie (primaire bronnen en secundaire literatuur) op gebied van genderstudies en diversiteit kritisch te verwerken en de resultaten van eigen onderzoek genuanceerd en correct weer te geven in een wetenschappelijk verantwoord verslag of scriptie.
- De afgestudeerde heeft een gedreven en dynamische houding en is in staat om gender- en diversiteitsbewust te denken en handelen ten aanzien van nieuwe problemen, contexten en situaties.
- De afgestudeerde kan zelfstandig en in een multidisciplinaire omgeving werken. Hij/zij beschikt over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om een leidinggevende of adviserende functie op te nemen in het maatschappelijke en culturele veld, het bedrijfsleven of bij de overheid en zijn/haar kennis inzake gender en diversiteit te valoriseren.
- De afgestudeerde staat open voor de multiculturele context en kan op een geëngageerde en verantwoordelijke wijze omgaan met complexe problemen van sociale ongelijkheid en discriminatie.
- De afgestudeerde staat open voor nieuwe theoretische en wetenschappelijke inzichten en is bereid om deze kritisch te toetsen aan en integreren in professionele ervaringen.