Master of Science in de bestuurskunde en het publiek management
De master in de bestuurskunde en publiek management vormt polyvalente mensen die de inzichten en vaardigheden hebben om in de hedendaagse publieke sector een modern bestuur te garanderen. Efficiënt leiding geven berust op een juiste dosering van kennis en vaardigheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door AACSB International - The Association to Advance Collegiate Schools of Business. AACSB is een wereldwijde non-profitorganisatie waarvan de accreditatieprocessen ISO 9001:2015 gecertificeerd zijn.
De European Association for Public Administration Accreditation (EAPAA) accrediteert academische programma's in publieke administratie in Europa om de kwaliteit en innovatie te waarborgen. Sinds de oprichting in 1999 heeft EAPAA meer dan 70 programma's geaccrediteerd, waaronder ons programma. EAPAA richt zich op missie-gebaseerde evaluaties en contextuele factoren.
De International Commission on Accreditation of Public Administration Education and Training Programs (ICAPA) accrediteert wereldwijd programma's in publieke administratie. ICAPA heeft een internationale focus en richt zich zowel op de huidige als toekomstige kwaliteit, effectiviteit en relevantie van het curriculum.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Eveline Schollaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Goeminne
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bishoy Zaki
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Joris Voets
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Dmytro Panchuk
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram Wauters
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lieselot Danneels
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot Danneels
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Marleen Easton
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herman Matthijs
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herman Matthijs
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gudrun Vande Walle
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Marleen Easton
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marleen Easton
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dave Gelders
|
5
|
|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anna Kern
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Paul Gemmel
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Verleye
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl,en
|
|
15
|
|
- Organisaties, organisatieveranderingen en beleidsprocessen sturen, kritisch gebruik makend van domeinspecifieke methoden en technieken.
- Publieke en social profitorganisaties beoordelen op hun prestaties.
- Domeinspecifieke vraagstukken analyseren met het oog op verbetering van organisatieprocessen.
- Het bestuur en de organisatie van de overheid en het management van overheidsorganisaties in een internationaal vergelijkend perspectief plaatsen.
- De beheers-, beleids- en financiële informatie van de verschillende overheidsniveaus gepast gebruiken in beslissingsprocessen.
- Het samenspel van overheidsorganisaties met andere actoren vanuit het concept governance kritisch benaderen.
- Een relevante domeinspecifieke wetenschappelijke probleemstelling zelfstandig formuleren.
- Wetenschappelijk onderzoek en onderzoeksmethoden integreren in een eigen domeinspecifieke onderzoeksopzet.
- De resultaten van eigen onderzoek genuanceerd rapporteren.
- Reflecteren over de beleids- en onderzoeksrelevantie van eigen domeinspecifiek wetenschappelijk onderzoek.
- Multiperspectivistisch nieuwe en complexe domeinspecifieke vraagstukken zelfstandig oplossen.
- Zelfstandig een standpunt formuleren over een complex domeinspecifiek probleem.
- Kritisch oplossingsgericht reflecteren over het eigen denken, leren, beslissen en handelen.
- Getuigen van voortdurende onderzoekende houding t.a.v. maatschappelijke en bestuurlijke vraagstukken.
- Mondeling en schriftelijk presenteren van eigen onderzoeksresultaten en probleemoplossingen aan vakspecialisten en niet-vakspecialisten.
- In team werken aan een complex domeinspecifieke wetenschappelijke onderzoeksvraag vanuit een multidisciplinair perspectief.
- Basisvaardigheden bezitten van leiderschap en innovatie in complexe domeinspecifieke werk- en studiecontexten.
- De ethische en normatieve aspecten van managementbeslissingen in de publieke sfeer inschatten.
- Actief participeren aan een maatschappelijk debat, met aandacht voor een duurzame samenleving.
- Een bijdrage leveren aan een beter bestuur.