Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: chemie en bioprocestechnologie
De chemie en bioprocestechnologie wil een brede vorming aanbieden in de toegepaste scheikunde, de biochemische en microbiële technologie en de chemische en biochemische ingenieurstechnieken. Dat niet alleen gericht op fundamentele kennis, maar zeker ook op industriële productie. De opleiding gaat in op de maatschappelijke vraag naar het gebruik van duurzame productieprocessen en schone technologieën.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Christian Stevens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gijs Du Laing
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Christian Stevens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Christian Stevens
|
5
|
|
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Spanoghe
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Annemieke Madder
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Van Der Voort
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ramon Ganigué
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sven Mangelinckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eveline Volcke
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
|
|
Bruno De Meulenaer
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Louis-Philippe Kerkhove
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Spanoghe
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Annemieke Madder
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Van Der Voort
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ramon Ganigué
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sven Mangelinckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eveline Volcke
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
|
|
Bruno De Meulenaer
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Louis-Philippe Kerkhove
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Christian Stevens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gijs Du Laing
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Christian Stevens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Christian Stevens
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Sven Mangelinckx
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Spanoghe
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Annemieke Madder
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Van Der Voort
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Soetaert
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jeroen Beeckman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ramon Ganigué
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Sven Mangelinckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Eveline Volcke
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Walgraeve
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
|
|
Bruno De Meulenaer
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
en
|
Benedikt Sas
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wouter Haerick
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Louis-Philippe Kerkhove
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Ronsse
|
30
|
|
- Inzicht hebben in de structuur en functie van chemische componenten, enzymen en levende organismen met het oog op hun toepassing in de chemische, milieutechnologische, biotechnologische, landbouwkundige, voedings- en farmaceutische industrie alsook in wetenschappelijk onderzoek
- Technieken voor de kwalitatieve en kwantitatieve bepaling van de aanwezigheid, structuur en functie van chemische componenten, enzymen en levende organismen toepassen
- Gevorderd, systeem- en toepassingsgericht inzicht hebben in de chemische, enzymatische en microbiële transformatieprocessen van biologische grondstoffen en in de synthese van bioactieve componenten
- Producten in de chemische, milieutechnologische, biotechnologische, landbouwkundige, voedings- en farmaceutische industrie ontwikkelen en verbeteren
- Principes van ontwerp, sturing, optimalisatie en opschaling van chemische en biologische transformatie- en syntheseprocessen toepassen
- Complexe biologische en chemische productiesystemen beheren met aandacht voor duurzaamheid, de minimalisatie van de milieu-impact, kwaliteitszorg, risico-evaluatie en –analyse en de techno-economische haalbaarheid en –optimalisatie
- Problemen over chemie en bioprocestechnologie vaststellen en analyseren en heldere onderzoeksvragen formuleren met het oog op het bereiken van effectieve en potentieel toepasbare oplossingen
- Vakliteratuur raadplegen en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden
- De geschikte analysemethoden en procestechnieken selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens
- Wetenschappelijk onderzoek plannen, opvolgen en bijsturen
- Gegevens nauwgezet verzamelen, wetenschappelijk verwerken, kritisch analyseren en interpreteren in overeenstemming met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Op basis van kennis, inzicht en ervaring nieuwe of resterende knelpunten en onderzoeksvragen identificeren
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische en maatschappelijke context
- Een actieve en integere houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen
- Beschikken over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om in een team te werken
- Samenwerken en beginnend leiding geven in een multidisciplinaire omgeving
- Schriftelijk en mondeling helder communiceren over het eigen vakgebied in het Nederlands en het Engels
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen, ook in een internationale of interculturele omgeving
- Binnen korte tijd autonoom functioneren in wetenschappelijk onderzoek, in industriële functies, bij studiebureaus, ngo’s en overheidsinstellingen
- Duurzaamheidsaspecten en maatschappelijke randvoorwaarden afwegen bij de ontwikkeling van in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professional
- De complexiteit van een probleem/systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden
- Risico’s en technische haalbaarheid van een project inschatten
- Biologische, fysisch-chemische, technologische, economische en ecologische aspecten integreren in onderzoek, productie, kwaliteitsbeheer, management of beleid