Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding
Kwaliteitsvol, veilig, gezond en duurzaam voedsel staat centraal als thema binnen de opleiding MSc in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding. De vraag naar en het aanbod aan levensmiddelen evolueert continu samen met onze maatschappij. De voedselketen is in transitie, diversifieert, (her)organiseert zich, zowel lokaal als internationaal.
Inhoud
De voedseltransitie draait op volle toeren: hoe gaan we de komende decennia bijna 10 miljard mensen voeden binnen de grenzen van onze planeet? De eiwittransitie met meer nadruk op plantaardig voedsel or alternatieve eiwitten; de vraag naar gezonde en gepersonaliseerde voeding met minder suiker, zout, vet of additieven; de duurzaamheidstransitie met aandacht voor biodiversiteit, en circulariteit en tegelijkertijd gewapend tegen contaminanten en voedselfraude; de technologische innovatie met aandacht voor milde conserveringstechnieken en het streven naar minder voedselverliezen in combinatie met duurzame(re) verpakking zijn uitdagingen waarmee we aan de slag gaan.
De opleiding MSc in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding biedt een ingenieursvorming met betrekking tot de (bio)technologische, (fysico)chemische, microbiologische en nutritionele aspecten van voedsel, in combinatie met het opbouwen van kennis over de toeleverende sectoren. De masterstudent wordt opgeleid om de diverse processen die plaatsgrijpen in grondstoffen (afkomstig van oa. biotechnologie, circulaire processen of conventionele landbouw), gedurende het productieproces, verpakking en bewaring van levensmiddelen niet enkel te kunnen doorgronden, maar ook kwantitatief te kunnen benaderen en verder te optimaliseren. Verder wil de opleiding ook de nadruk leggen op de bredere context van het vakgebied 'voeding en voedsel' met aandacht voor kwaliteitsbeheer en risicoanalyse, consumentengedrag en productinnovatie. Bovendien acht de opleiding het belangrijk dat studenten gedegen inzicht verwerven in de relatie van voeding tot gezondheid om, in de informatiestroom over voedsel en voeding, het kaf van het koren te kunnen scheiden en een gids voor anderen te zijn op vlak van 'voedselvaardigheid' (food literacy). Studenten worden gestimuleerd om de verworven kennis creatief, doelgericht en innovatief in te zetten bij het ondersteunen van internationaal beleid rond duurzame voeding en gezondheid, het onderzoek van nieuwe concepten voor het toekomstige voedselsysteem als onderdeel van de biogebaseerde economie.
Aandachtspunten
De transitie naar duurzamere voedselsystemen staat centraal in deze unieke ingenieursopleiding.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Voortbouwend op de bacheloropleiding, waarin een aantal basisdisciplines en ingenieursgerichte vaardigheden aangeleerd werden, komen in het eerste jaar van de masteropleiding meer voedingsgerichte opleidingsonderdelen aan bod (oa. levensmiddelentechnologie, voeding van de mens, levensmiddelenanalyse). Er wordt verbreed oa. via levensmiddelenwetgeving, kwaliteitszorg en risicoanalyse en consumentengedrag. Duurzaamheid van het voedselsysteem, de rol van voeding in de maatschappij en internationale aspecten van het vakgebied worden op een geïntegreerde manier in de opleiding aangebracht. In de tweede master, is er meer keuzevrijheid om in functie van de masterthesis bijkomende vakken op te nemen of om een masterthesis in het buitenland te kunnen uitvoeren. De kennis en vaardigheden van de hele opleiding worden geïntegreerd via het opleidingsonderdeel ‘productinnovatie’, waar in multidisciplinair team een innovatief levensmiddel hands on ontwikkeld wordt, inspelend op de voedseltransitie.
De faculteit Bio-ingenieurswetenschappen is zeer internationaal gericht. Je komt hoe dan ook in contact met studenten en culturen uit de hele wereld. Bovendien kun je op diverse manieren een buitenlandse ervaring opdoen. Zo kun je tijdens de masteropleiding deelnemen aan een uitwisselingsprogramma. Een stage in het buitenland behoort tevens tot de mogelijkheden. Daarnaast kun je ook in het kader van je masterproef voor een periode naar het buitenland. Voor deze informatie kun je terecht op www.ugent.be/bw/nl/voor-studenten/buitenland.
Arbeidsmarkt
Als bio-ingenieur levensmiddelenwetenschappen en voeding zorg je mee voor een duurzame transitie van het voedselsysteem. Je bent voorbereid op het professionele leven in het domein van de levensmiddelenwetenschappen en voeding, bijvoorbeeld in de hoogtechnologische levensmiddelenindustrie en hun toeleveranciers (vb. verpakking, ingrediënten, machines, biotechnologie) en aanverwante sectoren zoals de bio-industrie, farmacie en diervoeding. Je kan bijvoorbeeld in een bedrijf aan de slag als R&D-verantwoordelijke, kwaliteitsmanager, proces- of verpakkingsingenieur. De levensmiddelenindustrie is in België en Europa de nog steeds de grootste industriële werkgever. Afgestudeerden vinden ook hun weg naar (internationaal) beleid rond voedselstrategieën, naar NGO's (oa. consumenten- en sectororganisaties) en naar onderzoeksinstellingen die werken rond voeding en gezondheid. We zien ook soms bio-ingenieurs hun eigen onderneming opzetten (bv. productie van uniek levensmiddel, consultancy). Bekijk hier waar onze afgestudeerden werken.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Kenniscreatie: De opleiding stimuleert de studenten om de verworven kennis over levensmiddelenwetenschappen en voeding creatief, doelgericht en innovatief in te zetten bij de ontwikkeling van nieuwe concepten (proces- en productontwikkeling), rekening houdend met duurzaamheidsaspecten.
- Kwantitatief denken: Het opleidingsprogramma is er op gericht om de processen die plaatsgrijpen in een voedselketen en de relatie van voeding tot gezondheid niet enkel te doorgronden maar ook kwantitatief te kunnen beschrijven, te voorspellen en verder te optimaliseren.
- Ontwikkel je talenten: Als student krijg je een grote mate van keuzevrijheid in het samenstellen van je studieprogramma naargelang van je eigen interesses. In het programma is er ruimte voor stage, internationale uitwisseling of vorming in ondernemerschap. Een afgestudeerde van onze opleiding is een flexibel inzetbare master die zich voldoende heeft kunnen specialiseren, een veelheid aan taken kan beheren en prioriteiten kan stellen.
- Zelfstandig denken: We leiden onze studenten op tot kritische professionals die zelfstandig kunnen functioneren in een breed scala van sectoren en industriële functies, in onderzoek en ontwikkeling, in het maatschappelijk middenveld rond voeding en gezondheid, binnen overheidsbeleid en ontwikkelingssamenwerking. Een attitude van levenslang leren en wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context wordt aangeleerd via het principe van actief leren, zowel tijdens werkcolleges, als bij het uitwerken van de masterproef.
- Toepassingsgericht: Afgestudeerden ervaren de opleiding als concreet en maatschappelijk relevant. In de lessen wordt vaak verwezen naar de actualiteit of lopend academisch onderzoek. Via gastsprekers of bedrijfsbezoeken, werkcolleges en taken wordt verduidelijkt hoe theoretische kennis aansluit bij concrete toepassingen in de praktijk. Tijdens de masterproef kan de student een persoonlijk onderzoek opzetten dat kadert binnen een breder onderzoeksproject met een industrieel of maatschappelijk doel.
Sterke punten
- De Bio-ir Masteropleiding Levensmiddelenwetenschappen en Voeding heeft een inhoudelijk sterk en kwalitatief hoogstaand programma, waarbij ingezet wordt op kritisch inzicht en onderzoeksvaardigheden. De opleiding levert breed inzetbare bio-irs af die de uitdagingen in ons voedselsysteem ('farm to fork') met voldoende bagage en kritische reflectie aankunnen. Diverse jobs in de levensmiddelenindustrie (zoals R&D, procesingenieur, kwaliteitsingenieur in grote of kleinere, hoog technologische of eerder ambachtelijke georiënteerde ondernemingen, de levensmiddelenindustrie is immers zeer divers), onderzoek alsook beleid behoren tot de mogelijkheden, met mooi doorgroeipotentieel op termijn. Onze alumni zetten soms ook een eigen productie- of consultancybedrijf op.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door geëngageerde lesgevers en assistenten uit verschillende disciplines. Onze lesgevers combineren hun passie voor onderwijs met internationale onderzoeksexpertise, die tot de wereldtop behoort (nummer 11 in de wereld en nummer 2 in Europa volgens Shanghai ranking 2021 voor Food Science & Technology ).
- Ruimte voor ‘geïntegreerd’ onderwijs: Met het vak ‘Productinnovatie in de levensmiddelenindustrie’ wordt gestreefd naar onderwijs met een multidisciplinair karakter en een eigenheid die het werkveld weerspiegelt. Hierbij worden zowel de studenten als de betrokken lesgevers gestimuleerd om vakoverschrijdend te denken.
- Aanspreekbaarheid: De lesgevers en hun team zijn heel toehankelijk en staan garant voor een frequent persoonlijk contact met de studenten. Communicatie met de Stuvers wordt aangemoedigd. Dit zorgt voor een goede doorstroming van informatie rond kwaliteit van onderwijs, naast de officiële bevragingen die aan de studenten worden gericht.
- Sterke Facultaire Dienst Onderwijs: De Facultaire Dienst Onderwijs beschikt over een team van medewerkers die de opleidingscommissie ondersteunt en kwaliteitszorg onder de aandacht houdt van lesgevers. Via de organisatie van workshops rond kwaliteitszorg, de uitwisseling van ‘beste praktijken’ tussen lesgevers, etc. wordt een ‘kwaliteitscultuur’ in onderwijs gestimuleerd.
Werkpunten
- Er is een groot tekort aan ingenieursstudenten die hun schouders willen zetten onder de duurzame voedseltransitie. Daarom streven we ernaar dat jonge mensen beter hun weg vinden naar de opleiding levensmiddelenwetenschappen en voeding, oa. door de misperceptie (‘gaat over koken, ‘in de potten roeren’) weg te nemen en de opleiding beter te positioneren. De levensmiddelenindustrie kan ook hoogtechnologisch zijn!
- Kwalitatieve feedforward en feedback. De opleiding levensmiddelenwetenschappen en voeding wilt verder inzetten op heldere en opbouwende feedforward en feedback bij opdrachten, zodat studenten gerichter kunnen leren uit hun prestaties (wat gaat reeds goed, wat kan beter?) om zo hun leerproces bij te sturen. De studenten zullen ook pro-actiever gestimuleerd worden om examens in te kijken om zo meer zicht te krijgen op hun prestaties.
- Maatschappelijk engagement en maatschappelijke relevantie. De voedselketen is volop in transitie: diverse duurzaamheidsaspecten maar ook de maatschappelijk relevantie van voedsel/levensmiddelen zijn uitdagingen waar binnen de opleiding op ingespeeld wordt. In diverse vakken wensen we hiermee in de toekomst nog explicieter aan de slag te gaan en samen met de studenten over potentiële oplossingen over na te denken.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.