Master of Science in de biowetenschappen: voedingsindustrie

De master in de biowetenschappen: voedingsindustrie (Campus Schoonmeersen - Gent) ligt het accent op de verwerking van grondstoffen tot kwaliteitsvolle en veilige voedingsmiddelen. Voedselveiligheid en -kwaliteit zijn zeer complexe begrippen. Erg belangrijk is het inzicht in de productieprocessen van voedingsmiddelen, de functionaliteit van de ingrediënten en de kennis van de mogelijke chemische, fysische en microbiële gevaren.

master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen
Na je studies

Centraal in de masteropleiding staan productieprocessen en technologieën gebruikt in de brede voedingsindustrie. Voortbouwend op de bachelor worden hier bepaalde productcategorieën verder uitgediept. De diverse technieken en methodieken om productkwaliteit en -veiligheid te beoordelen komen uitgebreid aan bod. Deze kennis is noodzakelijk om de diverse productieprocessen te beheersen en de gewenste productkwaliteit te garanderen.

Naast de klassieke grondstoffen (plantaardige en dierlijke grondstoffen) en technologische aspecten van de levensmiddelenproductie komen ook nieuwe biotechnologische toepassingen of toepassingen vanuit de circulaire processen in de voedingsindustrie aan bod. Je wordt bovendien getriggerd om met de maatschappelijke en duurzaamheidsuitdagingen van de voedingsindustrie aan de slag te gaan. Je krijgt diverse mogelijkheden om verder te bouwen aan je onderzoeks- en communicatievaardigheden.

Ik ga akkoord

De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.

Een volledig curriculum bestaat uit 60 ECTS.

In de masteropleiding zijn er vier plichtvakken (17 ECTS). Deze plichtvakken hebben een vakoverschrijdende benadering die verschillende kennisdomeinen combineert, wat je toelaat om als een jonge professional te denken.

Naast die plichtvakken heb je de mogelijkheid om uit een voedingsspecifieke keuzelijst, volgens je eigen interesses, je curriculum samen te stellen en je verder te verdiepen (minstens 16 ECTS). Je kan ook de kans grijpen om een bedrijfsstage op te nemen, in een bedrijf naar keuze, en een echte werkplekervaring in de voedingsindustrie op te doen.

De masterproef maakt een belangrijk deel uit van deze opleiding (20 ECTS) en wordt normaliter gespreid over een volledig academiejaar, al zijn afwijkingen op deze regel mogelijk. Binnen de masterproef kan je onderzoek verrichten binnen een onderzoeksgroep aan UGent of aan een andere (internationale) universiteit of toepassingsgericht onderzoek verrichten in samenwerking met de voedingsindustrie.

De resterende credits kunnen verworven worden door een keuze uit een universiteitsbrede keuzelijst.

Ga je graag voor een internationale uitdaging, dan hebben wij een aanbod aan diverse internationale partnerinstellingen in uitwisselingsverband, een internationale masterproef of internationale stage.

Arbeidsmarkt

De volledige keten van de voedingsverwerking is technologisch sterk geëvolueerd en doet een beroep op heel wat kennis en creativiteit. Er is dus nood aan ingenieurs voedingsindustrie in zowel de toelevering, de verwerking, als de handel en distributie in functies binnen kwaliteitscontrole, productontwikkeling, aan- en verkoop, maar ook in onderzoek, onderwijs en advies. Een aantal van onze afgestudeerden zijn uitgegroeid tot succesvolle, zelfstandige ondernemers. Je product- en technologische kennis maakt je als afgestudeerde master in de voedingsindustrie optimaal inzetbaar om de voedselveiligheid en -kwaliteit te helpen garanderen. De tewerkstellingsmogelijkheden zijn dan ook zeer divers en de vraag is groot. Als pas afgestudeerde master kan je aan de slag als kwaliteitsmedewerker, -controleur of -adviseur, laboverantwoordelijke, productieleider, e.a.

Wat voor job je kan doen als industrieel ingenieur lees je in getuigenissen van onze afgestudeerden.