Master of Science in de communicatiewetenschappen (nieuwe media en maatschappij)
De Master in de communicatiewetenschappen is een wetenschappelijke én marktgerichte opleiding waar je in aanraking komt met de rijke diversiteit van het beroepenveld en de wetenschappelijke disciplines. De verschillende massamedia en theoretische perspectieven komen aan bod, waarna je je kan verdiepen in een bijzonder expertisegebied. Je verwerft daarbij de nodige onderzoekstechnische vaardigheden om zelf wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Binnen de opleiding ligt de klemtoon op het optimaliseren van je academische vaardigheden maar daarnaast zijn ook duidelijke praktijkgerichte accenten aanwezig. Dit door een uniek vak met focus op beroepstechnieken, de grote inbreng van gastdocenten uit de beroepswereld en de mogelijkheid om een stage te volgen.
Inhoud
Binnen de afstudeerrichting Nieuwe media en maatschappij ligt de klemtoon op nieuwe media en ICT (informatie- en communicatietechnologieën), hun alomtegenwoordigheid in onze hedendaagse informatiemaatschappij, en de uitdagingen die ze met zich mee brengen voor zowel gebruiker, industrie als beleidsmaker. Nieuwe media en ICT (digitale televisie, gaming, sociale netwerksites, mobiele of elektronische kranten …) benader je vanuit een drietal standpunten:
- standpunt van de aanbieders, dat inzicht verschaft in de markteconomische aspecten;
- standpunt van de gebruiker, die met een toenemend aantal technologieën, media en toepassingen moet zien om te gaan;
- standpunt van overheid en beleidsmaker.
Hiermee beoogt de afstudeerrichting een vorming die een ideale voorbereiding vormt op een tewerkstelling op zowel de onderzoeks- en/of marketingafdeling van bedrijven die met innovatie op vlak van media en ICT zijn begaan, het beleidsondersteunende beroepenveld of een job als toegepast of wetenschappelijk onderzoeker in de media- en ICT-sector. Hiertoe combineert de afstudeerrichting een specifieke aandacht voor de historiek en structuur van de voornaamste media- en technologiemarkten, de theorievorming over nieuwe media en maatschappij, en de vereiste onderzoeksvaardigheden om zowel de veranderende gebruiker beter te begrijpen, als de bedrijven van de nodige input te voorzien tijdens het ontwikkelingsproces van innovaties op vlak van media en ICT.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Er zijn vier afstudeerrichtingen in de master communicatiewetenschappen en elke afstudeerrichting heeft als kern vier verplichte richtingsspecifieke opleidingsonderdelen (30 studiepunten). Je vervolledigt je curriculum met één van de aangeboden modules. Je hebt keuze tussen richtingsspecifieke keuzevakken, een stage, of de CSL cluster Maatschappelijk engagement en duurzaamheid. Op die manier kan je ook eigen accenten in je traject inbouwen. De masterproef ten slotte is het academische sluitstuk van je opleiding (18 studiepunten).
Internationalisering
Tijdens de masteropleiding communicatiewetenschappen is er mogelijkheid om tijdens de studies naar het buitenland te trekken. Dit kan onder meer via Erasmus +. Voor meer informatie ga je naar één van de infomomenten of contacteer je de Facultaire Commissie Internationalisering (FCI).
Stage
De stage is toegankelijk voor studenten die hiervoor kiezen. De stage kan ook vervangen worden door opleidingsonderdelen uit de uitgebreide lijst van keuzevakken. Ze wordt georganiseerd in het tweede semester omdat ze verder bouwt op de richtingspecifieke theoretische opleidingsonderdelen.
Educatieve master
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Media en communicatie beheersen ons dagelijks leven. Het spreekt dan ook voor zich dat je met dit diploma in tal van sectoren en functies terecht kunt. Vooreerst kun je als afgestudeerde in de communicatiewetenschappen aan de slag in de media (radio en televisie, dagbladen, tijdschriften…) of in een reclamebureau, maar ook bij de onlinepoot van de traditionele mediabedrijven en in toenemende mate de ‘nieuwe mediabedrijven’ (telecomspelers, internet- en app-bedrijven…).
Buiten de mediasector biedt het bedrijfsleven mooie perspectieven. Vrijwel ieder bedrijf van een zekere grootte heeft een communicatieafdeling, een dienst voor public relations, maakt een eigen bedrijfsblad, verricht regelmatig marktonderzoek of wordt bij de distributie of marketing geconfronteerd met nieuwe communicatietechnologieën. Openbare besturen, particuliere verenigingen, drukkingsgroepen en politieke partijen hebben ook al lang de media ontdekt. Voorlichtingsambtenaren, woordvoerders, pr-verantwoordelijken, communicatiemanagers en ombudsdiensten moeten ‘de kloof met de burger’ dichten of de politiek dichter bij de mensen brengen. Ten slotte kan het onderwijs of het wetenschappelijk onderzoek een aantrekkelijke sector zijn voor de afgestudeerden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Grondig inzicht in de rol die communicatie – en media in het bijzonder – speelt in onze hedendaagse en toekomstige samenleving: in onze opleiding leer je de huidige samenleving – en het samenleven in het algemeen – beter te begrijpen en krijg je nieuwe inzichten over de toekomstige samenleving door het grondig bestuderen van de centrale communicatieprocessen en communicatiesystemen die dit samenleven en deze samenleving überhaupt mogelijk maken.
- Vanuit een diversiteit van perspectieven: je leert communicatie te bestuderen vanuit een verscheidenheid aan theoretische en prakijkperspectieven: psychologisch, sociologisch, economisch, historisch, technologisch, ethisch …. In alle opleidingsonderdelen gaat er bovendien veel aandacht naar diversiteit en interculturele dialoog.
- Kritische en analytische ingesteldheid: de opleiding is hands-on en focust – naast theorie – op de praktijk van ‘doing communication science’. Door het leren van een waaier aan kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekvaardigheden word je specialist in het kritisch en genuanceerd analyseren van (vaak complexe) communicatie.
- Onderwijs en onderzoek gaan hand in hand: studenten die kiezen voor onze opleiding, kiezen voor kwaliteitsvol onderwijs dat gebaseerd is op toonaangevend wetenschappelijk onderzoek. De leerlijnen in de Bachelor en afstudeerrichtingen in de Master zijn elk onderbouwd door een onderzoeksgroep, zodat de nieuwste wetenschappelijke inzichten en onderzoeksexpertise meteen doorstromen naar onze opleiding.
- Afgestemd op de arbeidsmarkt: als student scherp je doorheen de opleiding je professionele vaardigheden aan en kom je veelvuldig in contact met het beroepenveld, door onder meer stagemogelijkheden, concrete onderzoeksopdrachten uit het werkveld, lessen van professionals uit het beroepenveld, bedrijfsbezoeken of andere extracurriculaire activiteiten. Academisch-wetenschappelijk onderwijs dat bovendien inhoudelijk sterk gelinkt is met de dagelijkse praktijk en de actualiteit zorgt dat de stap naar het werkveld dus snel gemaakt wordt.
Sterke punten
- Vernieuwd bachelor- en masterprogramma: media en communicatie zijn constant in ontwikkeling en dit aan een razendsnel tempo. Om de vinger aan de pols te kunnen houden, zetten we bewust in op een innovatief aangepast programma. We optimaliseren enerzijds het huidige programma door de bestaande sterktes verder uit te bouwen vanuit het streven naar een maatschappelijk en wetenschappelijk relevante opleiding. Naast de brede theoretische basis met aandacht voor multi- en interdisciplinariteit en de kritische blik die verder verfijnd worden, besteden we meer aandacht aan professionele vaardigheden waardoor je nog beter voorbereid bent op de arbeidsmarkt van de toekomst. Aansluitend biedt het vernieuwde programma meer opties om actief je persoonlijk profiel vorm te geven en je als zelfstandige kritische communicatieprofessional te specialiseren aan de hand van een brede waaier aan keuzemogelijkheden.
- Actieve onderwijsvormen gericht op kenniscreatie: de opleiding communicatiewetenschappen voert het ‘Durf Denken’-credo van de UGent hoog in het vaandel. Via actieve werkvormen als workshops, portfolio’s en micro-teaching word je als student intensief betrokken bij het hele leerproces, inclusief het actief meewerken aan concrete onderzoeksprojecten van één van de vier onderzoekscentra die de opleiding ondersteunen. De focus daarbij ligt op het zélf creëren van nieuwe wetenschappelijke inzichten, een focus die ook centraal staat bij het eigen onderzoek van de student in zijn/haar Masterproef.
- Inzetten op talentontwikkeling van de student: door het aanbod van verschillende profileringstrajecten in de Bachelor en afstudeerrichtingen in de Master kan je als student die opleiding volgen, die het beste bij je persoonlijke interesses en talenten aansluit. De waaier aan werkvormen stimuleert ook een waaier aan talenten, denk maar aan de "Master Challenges" waarbij de brug wordt gemaakt tussen de academische opleiding en het werkveld via onderzoeksopdrachten van organisaties en bedrijven, de stagemogelijkheden, en het vak "Community Service Learning" dat via veldwerk inzet op maatschappelijk engagement.
- Internationalisering: de afgelopen jaren heeft de opleiding sterk ingezet op internationalisering. Door intensief te participeren binnen het Erasmusprogramma en voortdurend ons netwerk met buitenlandse universiteiten uit te breiden, bieden we onze studenten zowel in het derde bachelorjaar als in de master een buitenlandervaring bieden. Door lezingen van internationale sprekers en het aanbod van Engelstalige vakken binnen de opleiding internationaliseren ook de 'thuisblijvers': hun Engelse taalvaardigheid wordt aangescherpt en ze komen in contact met buitenlandse inkomende Erasmus-studenten waarmee ze actief samenwerken tijdens de lesopdrachten. Tot slot maakt de aandacht voor interculturele competenties in vele opleidingsonderdelen dat ook daar een internationaal en globaal perspectief aanwezig is.
- Betrokken stakeholders: bij het uitwerken van het onderwijsbeleid en het concrete programma betrekken we sterk onze stakeholders: het werkveld, het onderwijzend personeel, onze oud-studenten en jij als student. We streven bijvoorbeeld naar zo min mogelijk afstand tussen lesgevers en studenten door intensief gebruik van het digitaal communicatieplatform Ufora, ruime aanwezigheid op sociale mediaplatformen, beschikbaarheid voor en tijdens de lesmomenten en afspraakmogelijkheden voor een persoonlijk gesprek. Ook de actieve medewerking van (oud-)studenten en het werkveld in een opleidingsadviesraad, lopende onderzoeksprojecten, en het bredere onderwijsbeleid zorgen voor korte communicatielijnen tussen alle stakeholders.
Werkpunten
- Begeleiding en feedback: in de afgelopen jaren hebben de traditionele hoorcolleges voor een groot deel plaats gemaakt voor meer activerende werkvormen, maar we zijn ons bewust van het feit dat studenten vragende partij zijn voor meer begeleiding en tussentijdse feedback bij onder meer deze opdrachten en de masterproef. Ondanks de hoge studentenaantallen voerden we recent een vernieuwde aanpak in om de begeleiding te stroomlijnen.
- Docenten- en studentenmobiliteit: de opleiding heeft sterk ingezet op internationalisering en het huidige programma biedt je al verschillende mogelijkheden om een buitenlandse ervaring op te doen. Er is echter nog ruimte voor groei op het vlak van inkomende en uitgaande docenten- en studentenmobiliteit.
- Tot slot maken we werk van het verder structureel verankeren van de externe blik in onze opleiding en het onderwijsbeleid.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 22/08/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.