Master of Science in de geografie en de geomatica
Verschillende geografische technologieën die aan bod komen in de Master in de geografie en de geomatica zijn terug te vinden in vele disciplines van de huidige kennismaatschappij en zijn onmisbaar geworden in een belangrijk deel van de bedrijfswereld.
Inhoud
Geografische thema’s zoals Global Change, ontwikkelingssamenwerking, migratie, mobiliteitsmanagement, stadsontwikkeling, landschapszorg, natuurbehoud, milieueffectenrapportering, ruimtelijke planning en stedenbouw, … vragen een interdisciplinaire benadering, steunend op een brede mens- en natuurwetenschappelijke basis en met inbegrip van nieuwe technologische ontwikkeling in geomatica. De Master in de geografie en de geomatica is dan ook een unieke opleiding die beide onderzoekscomponenten integreert en de nadruk legt op het ruimtelijk en relationeel denken en handelen, gesteund op analytische en synthetiserende inzichten en vaardigheden. Het onderzoeksdomein van de geografie omvat alle objecten, processen en veranderingen, zowel van natuurlijke als van antropogene aard, van objecten en processen die zich voordoen op het aardoppervlak. De geomatica is van nature een sterk interdisciplinaire en toegepaste wetenschap en omvat zowel de lokalisatie en identificatie van objecten op het aardoppervlak als het beheer van die ruimtelijke informatie in geografische informatiesystemen. Verschillende geografische technologieën die aan bod komen in de Master in de geografie en de geomatica (GIS, teledetectie, cartografie en topografie) zijn terug te vinden in vele disciplines van de huidige kennismaatschappij en zijn onmisbaar geworden in een belangrijk deel van de bedrijfswereld.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De masteropleiding in de geografie en de geomatica is opgebouwd uit een pakket met algemene vakken (30 sp): Onderzoeksontwerp, Fysisch milieu en ontwikkeling, GIS: toepassingen, Teledetectie: toepassingen en het Geïntegreerd internationaal projectwerk. De masterproef (30 sp) bestaat uit een onderzoekswerk in één van de onderzoeksdomeinen van de opleiding en staat geprogrammeerd in het tweede masterjaar.
Daarnaast kies je twee majoren (2x15 sp) uit het aanbod van de vijf onderzoeksdomeinen in de geografie en geomatica.
- De Major Fysische geografie focust op de interacties mensmilieu met accent op de fysische aspecten (hydrogeomorfologische processen en hun relatie met landgebruik, recente geologische evoluties en klimaatvariabiliteit).
- De Major Landschapskunde bestudeert de dynamische interacties tussen maatschappij en fysisch milieu en hoe ze de huidige landschappen hebben gecreëerd. Je verdiept je in de landschapsecologische processen en hoe we landschappen beleven en waarderen.
- De Major Stadsgeografie legt de klemtoon op steden (Vlaams stedelijk systeem, stedelijk beleid en het wereldstedennetwerk, transitie naar duurzame steden) en mobiliteit (analyse en modellering van verplaatsingsgedrag en stadslogistiek).
- De Major Cartografie en GIS behandelt de productie, het beheren, het modelleren, het evalueren enz. van ruimtelijke informatie. Specifieke aandacht wordt besteed aan het onderzoek van bewegende objecten, de tijdsdimensie en GeoAI.
- In de Major Topografie en hydrografie krijg je een verdieping in driedimensionale dataverzameling (drones) en modellering, gespecialiseerde meetmethoden alsook plaatsbepalingen op en dieptemetingen van de zee.
De minor (30SP) sluit aan bij je toekomstige professionele loopbaan in het onderzoek, de bedrijfswereld of de overheid en bevat een stage die je hierop voorbereidt.
- Wie gebeten is door de onderzoeksmicrobe kan kiezen voor de minor Onderzoek en ontwikkeling, waardoor je je nog dieper inwerkt in fundamenteel onderzoek, je verder kan specialiseren in geografie of geomatica, of andere vakgebieden kan verkennen. Deze minor is de voortreffelijke voorbereiding op het doctoraat of een toekomstige job in onderzoeksinstellingen of studiediensten en -bureaus.
- De minor Omgeving en planning behandelt thema’s zoals milieu, mobiliteit en ruimtelijke planning vanuit een ruimtelijke insteek in zowel beleid als toegepast onderzoek. Je volgt opleidingsonderdelen die je laten kennismaken met andere vakgebieden zoals milieubeleid, juridische aspecten, natuurbeheer. Met je wetenschappelijke geografische competenties ben je klaar voor een goede start van je loopbaan in de overheidswereld, in toegepast onderzoek of binnen een regelgevend of adviesverstrekkend orgaan in planning en omgeving.
-
De minor Landmeetkunde bereidt je voor op het zelfstandig beroep van landmeter-expert. Als landmeter ben je belast met de opmetingen en berekeningen om de juiste ligging en de kenmerken van terreinen te bepalen. Je bent betrokken bij de opmaak van kadastrale plannen en maakt studies over eigendomsbepaling. Als meetkundig schatter doe je ook waardebepalingen van andere onroerende goederen. Dat verantwoordt een zekere basis in recht en economie.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Afgestudeerde masters in de geografie en de geomatica hebben een brede wetenschappelijke vorming, een interdisciplinaire opleiding en een sterk tijd-ruimtelijk denkvermogen waardoor ze zeer gewaardeerd zijn op de nationale en internationale arbeidsmarkt. Ze komen terecht in tal van tewerkstellingsdomeinen: in de privésector, bij de overheid en in het onderwijs. Als onderzoekers gaan geografen en geomatici aan de slag in verschillende wetenschappelijke instellingen zoals universiteiten, het Nationaal Geografisch Instituut, het KMI en diverse Vlaamse onderzoeksinstellingen rond milieu, natuur en mobiliteit. Andere afgestudeerden werken in toegepaste wetenschappelijke domeinen zoals de energiesector, milieusector, stedenbouw en ruimtelijke ordening (streekontwikkeling, stadsvernieuwing) en mobiliteit. Verschillende overheidsdiensten (openbare werken, verkeer en mobiliteit, economische zaken, onroerend erfgoed, natuur en milieu) en intercommunales zijn grote werkgevers voor geografen en geomatici waar ze het toekomstige beleid mee bepalen. De sector van de geografische informatieverwerking en -beheer biedt tal van nieuwe opportuniteiten (Agentschap Informatie Vlaanderen, gemeenten, studiebureaus). Afgestudeerden met een minor Landmeetkunde kunnen zich ook vestigen als zelfstandig beëdigd landmeter-expert, schatter van onroerende goederen of kunnen actief zijn bij bathymetrische opnamen in binnen- of buitenland. Ook in uitgeverijen, toerisme, distributiebedrijven, informaticasector, bank- en verzekeringswezen, of bij internationale organisaties zijn alumni aan de slag.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Unieke opleiding. De integratie van geografie en geomatica in de opleiding biedt een unieke combinatie in het Vlaamse academische opleidingsaanbod en is toonaangevend op internationaal vlak. In de opleiding wordt de wisselwerking tussen mens en natuur uitgediept in een ruimtelijke context. We doen dit met specifieke aandacht voor het thema duurzaamheid en voor de meest recente technologische ontwikkelingen.
- Interdisciplinariteit en internationaal. Een brede wetenschappelijke vorming met inbreng vanuit verschillende disciplines uit natuur- en sociale wetenschappen vormt de basis van de opleiding. Met deze brede basis brengen we zowel theoretische concepten als praktijkvoorbeelden uit geografie en geomatica aan en passen we professionele en technische kennis en vaardigheden concreet toe. We moedigen je aan de omgeving vanuit meerdere perspectieven te onderzoeken, om internationale ervaringen op te doen en om maatschappelijke engagementen op te nemen.
- Excellent onderzoek. De opleiding kent een hoogstaande internationale onderzoekstraditie waarmee we je laten kennis maken. Je wordt doorheen je studietraject ook mee betrokken bij dit onderzoek. De sterke verwevenheid tussen onderzoek en onderwijs is duidelijk aanwezig in diverse projectwerken, buitenlandse excursies en de bachelor- en masterproef. Op die manier leer je stapsgewijs onderzoeksvaardigheden aan en leer je ze ook zelfstandig toepassen.
- Terrein en werkveld. Het terrein en de maatschappij nemen een centrale plaats in voor de geograaf en geomaticus. Als student kom je op verschillende manieren in aanraking met het werkterrein van de geograaf en geomaticus en met hun rol in de maatschappij. Tijdens gastcolleges, stages, veldwerk, (buitenlandse) excursies, meetkampen en masterproeven brengen we je in contact met het werkveld en verschillende beroepssectoren.
- Brede tewerkstelling. Afgestudeerde geografen en geomatici zijn zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Je komt zowel bij overheids- als bij privébedrijven vlot terecht in uiteenlopende sectoren zoals ruimtelijke ordening, milieu, erfgoed, mobiliteit, ontwikkelingssamenwerking, landmeetkunde, geo-ICT, de baggerwereld en het onderwijs. Veel van die jobs hebben een internationale dimensie.
Sterke punten
- Visie en programma. Het programma is recent aangepast en geïntegreerd opgebouwd vanuit de twee duidelijke zwaartepunten geografie en geomatica. De opleiding kon daarbij rekenen op een geëngageerd opleidingsteam dat vanuit een doordachte visie en feedback verbeteringen structureel doorvoerde. Het programma is opgebouwd zodat je naargelang je interesse kan kiezen uit tal van verdiepende en verbredende keuzevakken of een beroepsgerichte focus (bv. de educatieve master).
- Brede opleiding. Onze opleiding is breder en meer verscheiden dan het schoolvak aardrijkskunde. Gezien de nadruk op onderzoeksgerichte, wetenschappelijke, maatschappelijke en technologische aspecten van geografie en geomatica, verwachten we van studenten een breed interesseveld en voldoende voorkennis van wiskunde en wetenschappen. Als opleiding houden we een vinger aan de pols in het secundair onderwijs door samenwerking met leraren aardrijkskunde.
- Actief leren. Onze kleine studentengroepen geven de lesgevers de mogelijkheid om veel activerende werkvormen te gebruiken, zowel on campus als online. We begeleiden onze studenten op een laagdrempelige en stapsgewijze manier in het zelfstandig, kritisch en creatief (durven) denken en (samen) handelen.
- Toetsen. We voorzien gevarieerde evaluatievormen die evolueren naargelang de groeiende zelfstandigheid van onze studenten.
- Na de studies. Onze opleiding beschikt over een actieve alumniwerking, waardoor je ook na je studies in contact kan blijven met andere alumni tijdens zeer uiteenlopende activiteiten.
Werkpunten
- Studierendement. Op basis van feedback van studenten blijven we, samen met onze studenten, de werklast monitoren en blijven we extra inzetten op een duidelijke communicatie over wederzijdse verwachtingen. Via o.a. tussentijdse feedbackmomenten en begeleiding, de afstemming van deadlines en organisatorische verbeteringen, monitoraat en studiebegeleiding blijven we werken aan optimale randvoorwaarden zodat studenten alle kansen krijgen om in de voorziene vijf studiejaren af te studeren.
- Talentontwikkeling en internationalisering. De opleiding maakt reeds gebruik van de sterke banden met het werkveld via een verplichte (internationale) stage en de masterproef. Via een aanbod van kwaliteitsvolle partnerschappen met buitenlandse universiteiten zullen we ook de uitgaande mobiliteit van studenten verder blijven stimuleren.
- Duurzaam ondernemen. Studenten stimuleren tot duurzaam ondernemerschap gebeurt momenteel minder expliciet en systematisch. Via een stevige nadruk op de stage en sterke(re) banden met het werkveld willen we de ondernemerszin van onze studenten verder aanwakkeren.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.