Master of Science in de gezondheidsbevordering
Er is een groeiende nood aan deskundigen op vlak van gezondheidsbevordering. De primaire preventie van chronische aandoeningen wordt belangrijker. Ook het effect van de omgeving op onze gezondheid en de druk van omgevingsfactoren op het gezondheidsgedrag vraagt aandacht. De opleiding leert je om de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van gezondheidsbevorderende programma' s op een systematische en planmatige manier aan te pakken.
Inhoud
Er is een groeiende nood aan deskundigen op het vlak van gezondheidsbevordering. De primaire preventie van een aantal chronische aandoeningen (hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, obesitas …) wordt steeds belangrijker.
Het effect van de omgeving op onze gezondheid en de druk die uitgaat van omgevingsfactoren op het gezondheidsgedrag van de populatie zijn niet te onderschatten. Burgers dienen ondersteund te worden bij het aannemen van een gezonde levensstijl. Zo is er een toenemende aandacht voor het organiseren van rookvrije omgevingen, het voeren van een gezondheidsbeleid in scholen en bedrijven ... Een systematische en planmatige aanpak voor ontwikkeling, implementatie en evaluatie van gezondheidsbevorderende programma’s is dan ook uitermate belangrijk. De opleiding zorgt voor een goede kennis van theorieën die dergelijke programma’s kunnen onderbouwen en van methoden om die programma’s op hun waarde en effect te evalueren.
Gezondheidsbevordering is sterk multidisciplinair: het is een combinatie van gedragswetenschappen, sociale wetenschappen, medische en paramedische wetenschappen, communicatiewetenschappen e.a. Met een diploma van een dergelijke basisopleiding op bachelor- of masterniveau kun je je met deze masteropleiding verder verdiepen in de basiswetenschappen van het werkveld, die kennis verruimen met andere wetenschappen en ze integreren in het toepassingsgebied van de gezondheidsbevordering.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De Master in de gezondheidsbevordering heeft geen eigen specifieke bacheloropleiding maar is gericht op een instroom uit diverse professionele en academische bachelors. Ook na het behalen van een andere master kun je de master volgen.
De masteropleiding concentreert zich op het uitwerken en evalueren van gezondheidsbevorderende programma’s. Grote aandacht gaat naar de theoretische onderbouw van dergelijke programma’s en de wetenschappelijke benadering van preventieproblemen. Je wordt opgeleid om als professional samen met andere betrokkenen creatieve en ethisch verantwoorde interventies te ontwikkelen en te verspreiden. Veel aandacht gaat naar gedragsverandering bij zowel individuen, groepen als organisaties. Je verwerft inzicht in het lokale, Vlaamse, federale en internationale beleid en de invloed hiervan op gezondheid. Als wetenschapper leer je de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om het gezondheidsprobleem en factoren gerelateerd aan gezondheidsgedrag te onderzoeken. Je leert interventies op hun (kosten)effectiviteit te evalueren en ook de verspreiding ervan in het werkveld te bestuderen.
In de rol van communicator verwerf je de nodige kennis en vaardigheden om op een effectieve manier te communiceren met verschillende doelgroepen over bevindingen in de gezondheidsbevordering. Je leert ook deelnemen aan het maatschappelijk debat rond preventie. Je leert functioneren in multidisciplinaire teams en bij te dragen aan het gezondheidsbevorderend beleid. Kennis en methoden uit verschillende wetenschapsgebieden komen aan bod: geneeskunde, epidemiologie, psychologie, communicatiewetenschap, economie, beleidswetenschap, sociologie.
Het tweede semester van het masterjaar wordt afgesloten met een stage van 30 dagen: je past de theoretische kennis toe in de praktijk en maakt kennis met het werkveld van de gezondheidsbevordering. De masterproef vormt het belangrijke sluitstuk van de opleiding.
Er zijn eveneens mogelijkheden om binnen het Erasmusprogramma de masterproef en/of stage uit te werken in buitenlandse onderzoekscentra. Dat kan in één van de partnerinstellingen: University of Oslo (Noorwegen), Syddansk Universitet (Odense, Denemarken), Vrije Universiteit Amsterdam (Nederland), Universiteit Maastricht (Nederland), Universidad de Zaragoza (Spanje), University of Porto (Portugal), Universidad de Cuenca (Ecuador) en Deakin University Melbourne (Australië).
Arbeidsmarkt
Het ontwikkelen en implementeren van preventieprogramma’s is van oudsher verspreid over diverse types van organisaties en is sterk multidisciplinair. De overheid organiseert zelden zelf activiteiten of programma’s maar subsidieert vooral organisaties om die taken op te nemen.
In het verleden werd een aantal overheidsinitiatieven genomen om de ontwikkeling van de preventieve sector te activeren, zoals het erkennen van lokale gezondheidsnetwerken (LOGO’s), het decreet op de preventieve gezondheidszorg e.a. Naast de door de overheid gesubsidieerde organisaties met een specifieke preventieve opdracht zijn er nog tal van organisaties werkzaam op dat terrein. Ook binnen de private sector nemen de activiteiten op dat vlak toe, denk maar aan de voedingsbedrijven die actief informatie verspreiden in het kader van de dreigende obesitasepidemie.
De sector van de preventieve gezondheidszorg heeft de laatste jaren, onder impuls van internationale ontwikkelingen, een sterke professionalisering doorgemaakt en de nood aan goed opgeleide preventiewerkers neemt toe. Ook binnen de sector van de geestelijke gezondheidszorg is er een groeiende belangstelling voor gezondheidsbevordering.
Organisaties kunnen themagericht zijn, bv. de Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen of kankerverenigingen. Andere organisaties zijn meer gericht op het organiseren van programma’s in scholen en bedrijven. Het Vlaams Instituut Gezond Leven richt zich, naast het ontwikkelen van methodieken voor een aantal thema’s (voeding, roken en ongevallen) en sectoren (scholen, bedrijven, kansarmen), ook op het bevorderen van de kwaliteit van preventieprogramma’s. Nog andere organisaties richten zich op doelgroepen als kinderen, bv. Kind en Gezin. Domus Medica (huisartsenvereniging) en de wijkgezondheidscentra ontwikkelen steeds meer gezondheidsbevorderende programma’s. Door de groeiende aandacht bij ziekenfondsen, arbeidsgeneeskundige diensten, lokale gemeenten e.a. voor het organiseren of financieren van preventieve activiteiten, hebben ook die diensten nood aan beroepskrachten op dat terrein.
De tewerkstellingsmogelijkheden in de ziekenhuissector nemen eveneens toe. Meer en meer worden programma’s opgezet voor patiënteneducatie zoals voor kankerpatiënten, diabetespatiënten en hartpatiënten. Ook in de ziekenhuishygiëne zijn er tewerkstellingskansen.
Mocht je interesse hebben voor tewerkstelling in ontwikkelingslanden, dan biedt de opleiding een goede voorbereiding in het kader van aidsprogramma’s, tuberculosebestrijding of reproductieve gezondheid. Ten slotte zijn er tewerkstellingskansen in het hoger onderwijs in de paramedische en sociale richtingen.
Voorbeelden van tewerkstelling vind je terug in de carrièregids.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Duidelijke profilering: De opleiding is de enige masteropleiding Gezondheidsbevordering in België en profileert zich duidelijk t.o.v. andere academische opleidingen door haar unieke focus op preventie en gezondheidsbevordering.
- Instroom uit een waaier van disciplines: De opleiding kiest voor een instroom van zowel professionele bachelors als academische bachelors en masters uit diverse disciplines. Dit zorgt o.a. voor interessante discussies tijdens de lessen en groepsoefeningen en bereidt studenten voor op het functioneren in een inter- en multidisciplinair teamverband.
- Inzichten vanuit verschillende perspectieven: In de opleiding wordt gebruik gemaakt van kennis en methoden uit verschillende wetenschapsgebieden: geneeskunde, epidemiologie, psychologie, sociologie, communicatiewetenschap, economie, beleidswetenschap, politicologie en ethiek. Daarom kiest de opleiding ervoor om voor verschillende opleidingsonderdelen, alsook voor het begeleiden van masterproeven, beroep te doen op vakspecifieke experten uit andere vakgroepen en faculteiten.
- Onderzoeksgebaseerd programma: Er is een duidelijke leerlijn ‘onderzoeksvaardigheden’ aanwezig in het programma. De studenten bevestigen ook dat de opleiding sterk bijdraagt tot kennis en vaardigheden m.b.t. onderzoeksmethoden.
- Gebruik van actieve werkvormen: De opleiding stimuleert studenten tot het opnemen van een actieve rol in hun leerproces (o.a. door het gebruik van actieve werkvormen zoals debat, groepswerken, presentaties).
- Stage: De student krijgt de mogelijkheid om te kiezen voor een meer onderzoeksgerichte stage of voor een praktijkgerichte stage. Er worden ook mogelijkheden aangeboden voor een buitenlandse stage. Door de verschillende stageplaatsen krijgt de student de kans om voor een thema te kiezen op basis van de eigen interesse en ervaring.
Sterke punten
- Betrokkenheid van stakeholders: Er is een heel grote betrokkenheid van de studenten, alumni en werkveldvertegenwoordigers in het beleid van de opleiding. Zij participeren actief in commissies en vertegenwoordigen hierbij de stem van de medestudenten, afgestudeerden en het werkveld.
- Talentontwikkeling studenten: In de opleiding zijn er heel wat initiatieven (o.a. vakspecifieke begeleiding, feedback, veldwerk masterproef, mogelijkheid tot verblijf aan internationale gastinstelling, stage) om de talenten van studenten te ontwikkelen en te versterken.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door geëngageerde lesgevers uit verschillende disciplines. De lesgevers combineren hun onderzoeksexpertise met een passie voor onderwijs en een gedrevenheid om zich te blijven inzetten voor de kwaliteit van de lessen die ze geven.
- Communicatie: De studenten zijn heel tevreden over de communicatie binnen de opleiding. Ze geven in de evaluaties aan goed op de hoogte te zijn van de evaluatievormen, eindcompetenties en algemene informatieverstrekking.
- Aanspreekbaarheid: De opleiding zet in op persoonlijk contact tussen docenten en studenten.
- Uitstroommogelijkheden: De studenten krijgen zicht op de uitstroommogelijkheden in het werkveld via de Career night (afstudeerbeurs) die georganiseerd wordt door de alumnivereniging. Ook de stage in het programma geeft de studenten een goed zicht op de verschillende mogelijkheden in het werkveld. Tenslotte geeft de carrièregids, opgesteld i.s.m. de alumnivereniging, een overzicht van alumni die werkzaam zijn binnen verschillende sectoren van de gezondheidsbevordering.
- Externe blik: De opleiding voert op regelmatige basis een benchmark uit met gelijkaardige opleidingen aan internationale instellingen (bv. Maastricht University, National University of Ireland-Galway, Deakin University en La-Trobe University in Melbourne).
Werkpunten
- Blijvend inzetten op diplomabekendheid: Het diploma is goed gekend bij de klassieke spelers in het werkveld van gezondheidsbevordering, maar aangezien de sector waar afgestudeerden terecht kunnen zeer ruim is, is hier nog ruimte voor verbetering. Samen met de alumnivereniging en via stage en vertegenwoordiging van de opleiding in het Sectoroverleg Ziektepreventie en Gezondheidsbevordering, wordt verder gewerkt aan het bekend maken van het unieke diploma Master Gezondheidsbevordering in het ruime werkveld van preventie.
- Uitbreiding masterproefonderwerpen voor uitwisselingsstudenten: Momenteel zijn de mogelijkheden tot buitenlandse mobiliteit beperkt tot bestaande contacten van de kerndocenten, waardoor deze masterproeftopics zich beperken tot onderwerpen gerelateerd aan voeding, fysieke activiteit, sedentair gedrag of slaap.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.