Master of Science in de handelswetenschappen (commercieel beleid)
De masteropleiding handelswetenschappen opent de deur naar een kaderfunctie in het bedrijfsleven, waarbij leiding geven belangrijk is. Je hebt de keuze uit vijf afstudeerrichtingen: fiscaliteit, finance en risicomanagement, management en informatica, personeels- en organisatiemanagement en commercieel beleid.
Inhoud
De klemtoon van de opleiding Handelswetenschappen ligt op de organisatie van een onderneming en de manier waarop ze zaken doet. Je krijgt een goed inzicht in de structuur van de onderneming, de dynamiek binnen een bedrijf en de relaties met de stakeholders. Je leert je stakeholders beter begrijpen. Hierdoor kan je succesvolle bedrijfsbeslissingen nemen. Tijdens de masteropleiding verwerf je inzicht in één domein dat een belangrijke uitdaging vormt voor een onderneming. Zo word je voorbereid op een leidinggevende functie in één van de functionele managementdomeinen (bv. HRM, fiscaliteit, financiën, marketing). Je leert immers hoe een klant denkt, wat het belang van de fiscale omgeving is, hoe je een efficiënt personeelsbeleid ontwikkelt, hoe je IT inzet om de rentabiliteit te monitoren, waar je op let bij het financieren van nieuwe activiteiten of hoe je door een optimale structuur je strategische doelstellingen haalbaar maakt.
In ‘Commercieel beleid’ verwerf je inzicht in welke producten en diensten een organisatie moet ontwikkelen en aanbieden, welke service daarbij noodzakelijk is, welk prijsbeleid wordt gevoerd en welke communicatievormen relevant zijn en welke verkoopstechnieken en distributiekanalen gebruikt kunnen worden voor verschillende marktsegmenten. Door de multidisciplinaire en ondernemende aanpak leer je verschillende inzichten uit economische, socio-psychologische en ICT domeinen op een duurzame en maatschappelijk verantwoordelijke manier te integreren. In de opleidingsonderdelen worden creatieve, ondernemende en analytische vaardigheden verder ontwikkeld en aangescherpt. Door een sterke integratie van casestudies, gastsprekers en/of bedrijfsopdrachten bouwt de afstudeerrichting eveneens een sterke brug tussen academische en professionele vaardigheden.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
In de master kies je voor één van de vijf afstudeerrichtingen: fiscaliteit, finance en risicomanagement, management en informatica, personeels- en organisatiemanagement en commercieel beleid. In elk van die afstudeerrichtingen heb je de keuze in het tweede semester tussen een binnenlandse ervaring (Stage + ‘Strategisch management’ met business game) of buitenlandse ervaring (Erasmus uitwisseling).
Naast de (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
De masteropleiding Handelswetenschappen opent de deur naar een kaderfunctie in het bedrijfsleven, waarbij leiding geven belangrijk is. Hierdoor beschik je over een brede waaier aan competenties. Zij laten je toe je te oriënteren binnen de vele uitdagingen van een moderne onderneming. Je oefent een job uit met verantwoordelijkheid, waar je persoonlijke voldoening uit haalt. Je kan ook bij de overheid, openbare instellingen of non-profitorganisaties aan de slag. Tot slot kan je ook als zelfstandige starten; bv. als accountant, fiscaal adviseur of managementconsulent.
Als afgestudeerde ‘Commercieel beleid’ kan je aan de slag bij organisaties in marketing- en verkoopsafdelingen van zowel grote als kleine bedrijven. Heel wat van onze afgestudeerden gaan ook aan de slag bij marktonderzoeksbureaus, consultingbedrijven en communicatiebureaus.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Doing business: De opleiding verschaft een breed inzicht in de werking van (private) organisaties die je bestudeert als een geïntegreerd geheel van processen en actoren. Als student verken je de diverse functies, taken en processen van een organisatie, en weet je hoe deze op elkaar af te stemmen om de organisatiedoelen te realiseren. Bij het nemen van beslissingen houd je rekening met deze interne relaties en processen, alsook met alle externe spelers die relevant zijn voor de organisatie. In de opleiding maakt de student zich diverse theorieën, modellen en methoden eigen die hem/haar helpen onderbouwde bedrijfsbeslissingen te nemen.
- Praktijkoriëntatie: De opleiding hanteert een wetenschappelijke benadering van problemen en de toepassing van kennis (gebaseerd op de recente stand van het wetenschappelijk onderzoek), om de complexe problemen en uitdagingen waar een organisatie in een economische context mee moet omgaan te analyseren en op te lossen. Dit komt tot uiting in het feit dat de masteropleiding wordt afgesloten met enerzijds het schrijven van een masterproef en anderzijds een bedrijfsstage.
- Ondernemerschap: De opleiding moedigt ondernemerschap bij studenten aan en leert hen succesvol een project op sporen te zetten. In het verplichte opleidingsonderdeel “ondernemersvaardigheden” maken ze een business-plan en proeven ze de uitdagingen en kansen van het ondernemerschap. De verplichte stage laat studenten hun tijdens de opleiding opgedane bagage aanwenden op de werkvloer. De opleiding bevat een leerlijn met “managerial” opleidingsonderdelen en steunt initiatief bij studenten (bijv. student-ondernemerschap).
- Duurzaamheid: De opleiding maakt studenten bewust en biedt hen de nodige bagage om duurzaam en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Dit via een geïntegreerde benadering doorheen de bacheloropleiding alsook in specifieke vakken zoals Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen De opleiding neemt tevens deel aan diverse UGent-initiatieven inzake duurzaamheid.
- Open blik: De opleiding handelswetenschappen leert studenten kritisch openstaan voor de samenleving en in het bijzonder de ondernemingswereld. Hun basiskennis en zelfstandige benadering van uitdagingen moet hen helpen om de elkaar snel opvolgende evoluties in hun denkkader te integreren. Werken in team, kennis van vreemde talen en aandacht voor een internationaal perspectief zijn belangrijke skills waarmee de handelswetenschapper projectmatig boeiende en complexe bedrijfsvraagstukken kan helpen oplossen.
Sterke punten
- Programma: De opleiding handelswetenschappen bewaakt voortdurend de opbouw van het programma. Recent is het programma hervormd om sterker in overeenstemming te zijn met de doelstellingen van de opleiding: breed gevormde professionals opleiden die enerzijds voldoende gespecialiseerde kennis hebben en anderzijds een breed perspectief hebben om beredeneerd strategische beslissingen te helpen nemen.
- Talentontwikkeling: De opleiding handelswetenschappen wil iedere student de ruimte bieden zijn talenten optimaal te laten bloeien en wil door een studentgerichte aanpak, overleg tussen lesgevers, remediëringsmogelijkheden, een uitgebreide monitoraatsfunctie… de gemotiveerde student optimaal ondersteunen om het beste uit zichzelf te halen. Dit begint reeds vóór de eerste lesdag, met voorbereidende cursussen (opfriscursus wiskunde, voorbereidingscursus boekhouding, enz.) en informatie die de studiekeuze faciliteert. Aangezien de opleiding studenten de mogelijkheid wil geven om zich verder te ontplooien gedreven door de eigen voorkeuren en interesses, kunnen studenten in de masteropleiding een keuze maken uit een brede waaier aan afstudeerrichtingen welke toelaten om zich, na een brede vorming in de bacheloropleiding, te verdiepen in één van de functionele domeinen van de onderneming. Door sterk in te zetten op het schakelprogramma voor studenten die reeds over een professionele bachelordiploma beschikken, biedt de opleiding deze opportuniteit bovendien aan een bredere groep van studenten diepgaander en geïntegreerd kennis met één van de functionele domeinen van de onderneming.
- Enthousiasme: De lesgevers in de opleiding hebben een aanstekelijk enthousiasme en zetten zich sterk in voor de opleiding en haar studenten. Ongeacht welke context (hoorcollege of werkcollege,…) zijn de docenten makkelijk aanspreekbaar voor studenten met vragen, opmerkingen.
- Maatwerk:ondanks dat we een grote opleiding zijn, bieden we de studenten veel mogelijkheden om hun eigen traject vorm te geven. Dit start met de taalkeuze in de eerste bachelor, de keuzevakken in tweede en derde bachelor en de aandacht voor internationalisering (gaande van keuzevakken over kortlopende initiatieven tot een Erasmus-uitwisseling) . Het eindpunt is de keuze voor de afstudeerrichting in de master, de masterproef en de stage.
- Doorgedreven kwaliteitscontrole:In nauwe samenwerking met studenten en docenten streeft de betrokken opleidingscommissie naar een voortdurende optimalisatie van de opleiding. Op basis van studentenfeedback en feedback vanuit het werkveld wordt elk aspect van de opleiding kritisch geëvalueerd en wordt er bijgestuurd indien nodig.
Werkpunten
- Internationalisering: Internationalisering moet deel uitmaken van het genetisch materiaal van een opleiding die studenten voorbereidt op het werken in een commerciële omgeving. Daarom wil de opleiding studenten blijvend aanmoedigen om en ondersteunen bij het integreren van internationale/interculturele componenten in hun opleiding. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De opleiding wil investeren in internationaliseringsmogelijkheden en studenten hier nog meer warm voor maken. In het kader van hun opleiding kunnen studenten nu reeds een buitenlandse stagen opnemen, deelnemen aan kortlopende internationaliseringsinitiatieven of op uitwisseling gaan
- Verdere uitrol aandacht voor duurzaamheid in de masteropleiding. De opleiding wil de klemtoon op duurzaamheid ook versterken in de masteropleidingen
- Nauwer betrekken van alumni bij de opleiding. De betrokkenheid van de alumni bij de opleiding is op dit moment te beperkt. We willen dit verbeteren door de selectie van alumni in de opleidingscommissie te herbekijken en de wederzijdse verwachtingen (tussen opleiding en alumni) beter af te stemmen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze opleiding is geaccrediteerd door AACSB International - The Association to Advance Collegiate Schools of Business. AACSB is een wereldwijde non-profitorganisatie waarvan de accreditatieprocessen ISO 9001:2015 gecertificeerd zijn.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.