Een industrieel ingenieur machine- en productieautomatisering (Campus Kortrijk) beschikt over een uniek profiel dat zeer gegeerd is voor de competitieve en duurzame industrie van de toekomst. Er wordt verder gebouwd op de kennis uit de bacheloropleiding met als doel het efficiënter maken van de systemen (= snellere productie) en een hogere flexibiliteit (= kortere levertermijnen). Digital twins en machine learning vormen daarbij de tools.

Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur

Ingenieurs Machine- en Productieautomatisering bouwen mee aan de wereld van morgen. Je ontwerpt productiemachines en de geautomatiseerde productieomgeving voor morgen.

De opleiding bouwt verder op de twee hoofdleerlijnen uit de bacheloropleiding:

Productieautomatisering: het integreren van sturingen, PLC’s, robots, camera’s en mechatronisch geoptimaliseerde machines tot één groot productiesysteem.

Machineautomatisering (mechatronica) ontwikkelen en optimaliseren van beweging door een goed elektromechanisch ontwerp te combineren met een hoogdynamische aansturing.

In de master wordt in beide hoofdleerlijnen sterk ingezet op het gebruik van digitale tools. De basis van de opleiding blijft gestoeld op de klassieke elementen van elektromechanica en automatisering, maar combineert dit op een doorgedreven manier met de opkomende digitale technieken. Het ontwerpen gebeurt steeds meer op basis van virtuele modellen (digital twins) en je krijgt een grondige kennis van data-analyse voor het preventief onderhoud (machine learning) en de optimalisatie van het machinepark (condition monitoring).

Daarnaast ga je verder in het optimaliseren van het volledige productieproces (van grondstof tot eindproduct) en opslag in het magazijn. Het aansturen van robots is hierbij een belangrijk item in de opleiding. Zo bouw je mee aan een duurzame en competitieve industrie.

In de vele labo’s wordt hands-on gewerkt op industriële opstellingen en kom je uitgebreid in contact met bedrijven via projecten, stage en de masterproef om praktische ervaring op te doen. De Master of Science in de industriële wetenschappen: machine- en productieautomatisering is een unieke opleiding in Vlaanderen.

De Master of Science in de industriële wetenschappen: machine- en productieautomatisering is een unieke opleiding in Vlaanderen. Deze opleiding wordt aangeboden in Kortrijk en is verbonden aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.

De opleiding is opgebouwd uit drie bachelorjaren (bachelor industriële wetenschappen) gevolgd door één masterjaar. In de master kan je kiezen tussen 3 inhoudelijke minoren:

• Smart machines
  • Smart factories
  • Smart technologies

De verscheidenheid aan jobs is bijzonder groot. Een groot deel van de afgestudeerden komt in technische, management- of commerciële functies terecht: als automatiseringsingenieur, R&D ingenieur, productie-en onderhoudsingenieur (hout, textiel, kunststof, voeding, ...), sales engineer, technisch verantwoordelijke, projectmanager, service ingenieur, veiligheidsverantwoordelijke of docent, ... Je komt terecht in sectoren als machinebouw, metaalindustrie, elektronica, integratoren, de dienstensector (ziekenhuizen, openbare diensten, transport ...). Ook studiebureaus nemen heel wat ingenieurs in dienst. Andere belangrijke werkgevers zijn de overheid, parastatale instellingen (vb. Federaal Planbureau, Regie der Gebouwen...) en het onderwijs. Ook een carrière in een onderzoeksinstelling behoort tot de mogelijkheden. Of misschien start je je eigen bedrijf op?

Op ikbenindustrieelingenieur.be vind je interessante getuigenissen.