Master of Science in de pedagogische wetenschappen (klinische orthopedagogiek en Disability Studies)
De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit twee afstudeerrichtingen:
In de afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde verdiep je je in diverse contexten waarin leren en ontwikkeling centraal staan. Denk daarbij niet alleen aan het leerplichtonderwijs. Afgestudeerden zijn expert in het uitbouwen en optimaliseren van leer- en ontwikkelingsomgevingen voor kinderen, jongeren en volwassenen en worden voorbereid op tal van carrièremogelijkheden.
In de afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies ligt het accent op de studie van het pedagogisch handelen in maatschappelijk ‘verbijzonderde’ situaties. Dit zijn leef- en opvoedingssituaties die zich kenmerken door een verhoogde complexiteit en maatschappelijke kwetsbaarheid.
Inhoud
Binnen deze afstudeerrichting ligt de focus op het sterktegericht ondersteunen van alle betrokkenen, met als doel om de kwaliteit van leven, inclusie en participatie in de maatschappij te verbeteren. Bijzondere aandacht gaat onder meer naar de situaties van mensen met een (functie)beperking (Disability Studies), complexe opvoedingssituaties (ontwikkelingsgerichte orthopedagogiek), gedrags- en emotionele problemen (orthopedagogiek van gedrags- en emotionele stoornissen), een verslavingsproblematiek (herstel en verslaving) en mensen in niet-vrijwillige hulpverleningssituaties (forensische orthopedagogiek).
Binnen de opleiding krijg je een brede vorming in de orthopedagogische ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen, met een uitgesproken focus op de context, intercultureel en handelingsgericht werken, ervaringsdeskundigheid en een holistisch-integratieve, sterktegerichte benadering.
In lijn met de wettelijke erkenning van de klinisch orthopedagoog als geestelijk gezondheidszorgberoep, ligt een belangrijke focus op klinische aspecten en het toepassen van beeldvorming, diagnostiek en interventieplanning in de orthopedagogische ondersteuning in de (geestelijke) gezondheidszorg en hulpverlening. Stap voor stap wordt je getraind als een deskundige professional, die vlot theorie, praktijk, onderzoek en beleid kan integreren.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit 120 studiepunten. Je kan deze masteropleiding afwerken op twee voltijdse jaren of spreiden over een termijn naar keuze.
In de opleiding wordt continu aandacht besteed aan de wisselwerking tussen theorie, onderzoek, praktijk en beleid. Vanuit een theoretische basis ga je aan de slag in de praktijk en maak je kennis met het werkveld. Je werkt hiervoor samen met lesgevers, assistenten, onderzoekers, professionals en cliënten vanuit de praktijk. Deze praktijk- en onderzoekservaringen versterken je kennis en vaardigheden.
De opleiding Pedagogische Wetenschappen kiest ervoor om studenten intensief te begeleiden. Je krijgt regelmatig feedback op taken en opdrachten. Op die manier word je aangemoedigd om je eigen kennisopbouw en –ontwikkeling in handen te nemen. Toetsing wordt meer permanent ingepland en valt niet enkel op het einde van het leerproces.
In het curriculum krijg je ruimte om je eigen accenten te leggen: bij verschillende opdrachten kan je zelf specifieke onderwerpen naar voren schuiven. Er is ook een keuzevak opgenomen in de masteropleiding. Verder krijg je ook de kans om via werkveldbezoeken verschillende organisaties en contexten te verkennen waar je na je afstuderen kan werken.
Er is ook een uitgebreide stage voorzien. In de afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek & Disability Studies loop je minimaal 100 dagen stage bij mensen met extra ondersteuningsvragen omwille van gedrags-, emotionele, opvoedings- of ontwikkelingsproblemen, leerstoornissen, drugmisbruik, functiebeperkingen of psychiatrische problemen. Stage kan je volgen in een uitgebreid aanbod van zowel nationale als internationale stageplekken. Je kan en mag ook zelf eigen voorstellen doen waar je stage wil lopen.
De masterproef wordt gespreid over de twee masterjaren. Hierbij verdiep je je in een orthopedagogisch vraagstuk naar keuze, of sluit je aan bij een van de vele onderwerpen die de docenten aanreiken op basis van hun onderzoeksexpertise.
Het is mogelijk vanuit diverse academische en professionele bacheloropleidingen in te stromen in de master Klinische Orthopedagogiek & Disability studies, na het volgen van een voorbereidingsprogramma (voor studenten met een academische bachelor) of een schakelprogramma (voor studenten met een professionele bachelor).
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Voor de afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek & Disability Studies bestaat het ruime werkveld uit diverse vormen van ondersteuning van mensen: de zorg voor en ondersteuning van personen met een beperking, het (buitengewoon) onderwijs, diensten voor begeleid wonen, jeugdhulp, onthaaltehuizen, opvangcentra voor jongeren, eerstelijnszorg, gezinsondersteuning ...
Orthopedagogen staan ook in voor de diagnostiek en beeldvorming van kinderen en jongeren in complexe en kwetsbare opvoedings- en leefsituaties. Ze zijn betrokken bij het voorlichten, adviseren en begeleiden van ouders en (beroeps-)opvoeders en staan in voor de uitvoering van orthopedagogische interventies van bijvoorbeeld opvoedings-, ontwikkelings-, leer-, gedrags- en emotionele problemen bij kinderen, jongeren of volwassenen en hun context.
Het werkveld van Klinische Orthopedagogiek & Disability Studies is zeer breed en gevarieerd. Orthopedagogen zijn bijvoorbeeld werkzaam in de (geestelijke) gezondheidszorg, zoals kinder- en jeugdpsychiatrische voorzieningen en/of privépraktijken voor begeleiding en behandeling van gedrags-, ontwikkelings-, of opvoedingsproblemen. Daarnaast zijn orthopedagogen ook vaak betrokken in de zorg en ondersteuning van personen met een beperking, bijvoorbeeld in revalidatie- en activiteitencentra, woon- en werkinstellingen en dagverblijven voor zowel kinderen als ouderen.
Anderen voeren taken uit op het gebied van leerlingbegeleiding en ondersteunen leerkrachten, schoolteams en schoolorganisaties. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het buitengewoon onderwijs of om scholen te ondersteunen om inclusief onderwijs te helpen realiseren. Daarnaast zijn orthopedagogen werkzaam binnen de jeugdhulpverlening, zoals in diensten voor pleegzorg of gemeenschapsinstellingen.
Bekijk ook deze getuigenissen over de beroepsmogelijkheden.
De wet van 10 juli 2016 voorziet in de erkenning van het statuut van klinisch psycholoog en klinisch orthopedagoog als geestelijke gezondheidszorgberoepen. Deze wet bepaalt, onder meer, dat masters Klinische Orthopedagogiek & Disability Studies een jaar gesuperviseerde professionele praktijk (GPP) dienen te volgen indien ze als klinisch orthopedagoog erkend willen worden. Tijdens deze GPP worden ze begeleid door een ervaren collega om nadien autonoom als klinisch orthopedagoog te kunnen werken. Deze GPP staat los van de masteropleiding en dient in een erkende stagedienst, onder supervisie van een erkend stagemeester, te worden uitgevoerd. Meer info: www.fppw.ugent.be/fdo/erkenning.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Het bestuderen van menselijk handelen in domeinen zoals opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening vanuit meerdere wetenschappelijke invalshoeken staat centraal in het DNA van de pedagogische wetenschappen.
- Talentontwikkeling: Alumni en studenten zijn tevreden over de opleiding en benadrukken de ontwikkeling van een open blik en kritische houding, het flexibele statuut van werkstudenten en de bijhorende faciliteiten, evenals een uitstekende voorbereiding op de arbeidsmarkt.
- Kenniscreatie: De opleiding blijft voortdurend op de hoogte van maatschappelijke en onderzoeksmatige ontwikkelingen binnen het vakgebied. Dit blijkt onder andere uit de herstructurering van de afstudeerrichting Orthopedagogiek naar Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies, en het faciliteren van stagemogelijkheden in zowel binnen- als buitenland.
- Programma:Het opleidingsprogramma van de opleiding Pedagogische Wetenschappen weerspiegelt helder de visie: een brede benadering met geleidelijke specialisatie, gekenmerkt door een sterke verticale en horizontale samenhang. Deze visie wordt gerealiseerd via competentiegericht onderwijs, waarbij de nadruk ligt op leren in context, coaching en feedback en activerende werkvormen die (zelf-)reflectie en samenwerking bevorderen.
- Integratie van theorie en praktijk: De ontwikkeling van kennis in relatie tot praktijkverbetering staat centraal, waarbij toegepast onderzoek wordt verricht om actief bij te dragen tot veranderingen in het werkveld en de maatschappij. Met andere woorden opgeleid, studenten worden opgeleid tot multifunctionele, reflectieve praktijkwerkers én onderzoekers.
Sterke punten
- Geleidelijke specialisatie:De verschillende werkvelden binnen de pedagogische wetenschappen worden initieel breed benaderd, met geleidelijk meer mogelijkheden tot specialisatie naarmate de opleiding vordert.
- Kwaliteitscultuur: De opleiding cultiveert een kwaliteitscultuur waarbij voortdurend aandacht wordt besteed aan onderwijs en onderwijsinnovatie, en waar actie ondernomen wordt wanneer nodig.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door enthousiaste en betrokken docenten uit verschillende vakgroepen en disciplines. Uit evaluaties van het onderwijs blijkt steevast hoge tevredenheid van de studenten over de toegankelijkheid, motivatie, inzet en kwaliteit van de betrokken docenten.
- Vertrouwen:De opleiding hecht groot belang aan vertrouwen in de professionaliteit van de docenten en in de groeimogelijkheden van de studenten.
- Professionele ontwikkeling: De faculteit neemt verschillende initiatieven om de professionele ontwikkeling van de lesgevers te ondersteunen, zoals de recent ingevoerde onderwijsdagen en het bevorderen van het delen van goede praktijken over de opleidingen heen.
Werkpunten
- Het ruime gebied van de pedagogische wetenschappen: Veel studiekiezers zijn bij het verlaten van het secundair onderwijs niet bekend met het brede vakgebied van de pedagogische wetenschappen. De opleidingscommissie zet zich actief in om manieren te vinden om de interesse en kennis over de opleiding bij studiekiezers te vergroten.
- De infrastructuur: Over het algemeen, zijn de studenten tevreden over de infrastructuur, maar ze wijzen erop dat er op de campus niet voldoende lokalen zijn voor groepswerk. Ook geven ze aan dat de opstelling en inrichting van lokalen vaak (nog) niet geschikt zijn voor het gebruik van alternatieve werkvormen.
- Samenwerking met andere faculteiten: Samenwerking met andere opleidingen buiten de eigen faculteit blijft een uitdaging. De opleiding zet zich actief in om een samenwerkingsmodel te ontwikkelen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.