Master of Science in de pedagogische wetenschappen (pedagogiek en onderwijskunde)
In de Master in de pedagogische wetenschappen zijn er twee afstudeerrichtingen.
De afstudeerrichting Pedagogiek en onderwijskunde richt zich op het bestuderen en doorgronden van de onderliggende processen in opvoeding, onderwijs en ontwikkeling. Afgestudeerden zijn expert in het uitbouwen en optimaliseren van leer- en ontwikkelingsomgevingen voor kinderen, jongeren en volwassenen en worden voorbereid op tal van carrièremogelijkheden.
In de afstudeerrichting Klinische orthopedagogiek en Disability Studies ligt het accent op de studie van het pedagogisch handelen in maatschappelijk ‘verbijzonderde’ situaties. Het betreft de bijzondere situaties van mensen met een beperking (Disability Studies), met gedrags- en emotionele problemen (gedragsstoornissen), met een verslavingsproblematiek (middelenmisbruik), met complexe opvoedingssituaties (gezinsgerichte orthopedagogiek) en mensen in niet-vrijwillige hulpverleningssituaties (forensische orthopedagogiek).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieve Bradt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeltsen Peeters
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tammy Schellens
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Colins
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan van Braak
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
20
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
20
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieve Bradt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeltsen Peeters
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tammy Schellens
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan van Braak
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Colins
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
20
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
20
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tammy Schellens
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
- Pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische concepten uit de theorievorming kunnen duiden en er kritisch kunnen over reflecteren.
- Geavanceerde pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische kennis toepassen om pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische situaties en processen te analyseren.
- Ondersteunende wetenschappen op een originele manier gebruiken bij de analyse van pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische praktijken.
- Kritisch reflecteren over complexe pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische vraagstukken in praktijk, onderzoek en beleid.
- De diversiteit van pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische processen en situaties kunnen interpreteren vanuit verschillende perspectieven.
- Kritisch inzicht hebben in de wetenschappelijke literatuur in het internationaal onderzoek binnen de (ortho)pedagogische wetenschappen en de onderwijskunde.
- Op een wetenschappelijke wijze kritisch kunnen omgaan met theorieën, beleid en praktijk van onderwijs en opvoeding.
- Hedendaagse maatschappelijke situaties, probleemdefinities en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren vanuit verschillende theoretische referentiekaders en wetenschappelijke paradigma's.
- Een relevant en samenhangend onderzoeksdesign kritisch kunnen selecteren en voor eigen gebruik adapteren.
- Zelfstandig passende methoden van kwalitatief en kwantitatief onderzoek kunnen selecteren, verantwoord gebruiken en kritisch evalueren.
- Zelfstandig passende analysetechnieken kunnen selecteren, uitvoeren en de resultaten hiervan kritisch kunnen interpreteren.
- Op een methodologisch verantwoorde wijze zelfstandig een onderzoek met betrekking tot een pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische probleemstelling kunnen opzetten, uitvoeren en evalueren.
- Een kritische, deontologische en ethische professionele houding hebben die getuigt van wetenschappelijke gerichtheid, integriteit en zelfstandigheid in onderzoek en praktijk.
- Zelfstandig systematisch en kritisch reflecteren over het eigen denken en handelen. Reflectie vertalen naar adequate oplossingen.
- Zelfstandig systematisch en kritisch reflecteren over de plaats van de methode in onderzoek, praktijk en theorievorming.
- Blijk geven van een actieve houding tegenover permanente kennisontwikkeling, probleemoplossend handelen, levenslang leren en getuigen van zelfstandigheid in het sturen van het eigen leerproces.
- Een standpunt innemen ten aanzien van een complex pedagogisch, onderwijskundig of orthopedagogisch probleem. Standpunten kritisch naar waarde schatten.
- Pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische problemen systematisch benaderen vanuit meerdere perspectieven (multiperspectivisme)
- Eigen pedagogisch, onderwijskundig of orthopedagogisch handelen kunnen verantwoorden aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Eigen wetenschappelijk werk kunnen presenteren en verantwoorden aan experts en niet-deskundigen.
- Over eigen wetenschappelijk onderzoek schriftelijk kunnen rapporteren.
- Afhankelijk van de situatie gepast inspirerend, adviserend of leidinggevend kunnen communiceren, samenwerken en handelen.
- In team kunnen werken in complexe multidisciplinaire (academische) contexten.
- Een eigen expertise realiseren en die in het kader van teamwork kunnen confronteren en integreren met de perspectieven en competenties van ‘anderen’.
- Het maatschappelijk debat openhouden en een onderbouwde analyse maken van de wijze waarop pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische praktijken maatschappelijke veranderingen mee bepalen.
- Maatschappelijke, historische, sociale en culturele aspecten integreren in wetenschappelijk werk.
- Getuigen van maatschappelijk engagement/actief burgerschap in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische contexten.
- Cultuurbetrokkenheid en respect voor diversiteit integreren in pedagogisch, onderwijskundig en orthopedagogisch handelen en onderzoek.
- Duurzaamheid nastreven in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische contexten.
- Initiatieven van pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische aard kunnen realiseren.
- In een verscheidenheid van multidisciplinaire gespecialiseerde beroepssituaties zelfstandig kunnen functioneren.
- Pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische processen kunnen diagnosticeren, plannen, analyseren en ondersteunen.
- Pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische interventies en behandelingswijzen kunnen ontwikkelen, implementeren en evalueren.
- Pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische processen met de nodige creativiteit, humor en empathie kunnen bekijken.
- Vanuit een pedagogische professionaliteit kunnen participeren in vormen van management, sturing en evaluatie van beleid.