Master of Science in de psychologie (theoretische en experimentele psychologie)
Psychologie is de wetenschap die de gevolgen en oorzaken van menselijk gedrag bestudeert en hoe die kennis inzichten oplevert voor hulpverlening en begeleiding. De masteropleiding leidt tot de beroepsuitoefening als psycholoog. De afstudeerrichtingen hebben elk een eigen opbouw en finaliteit en in elke afstudeerrichting is er ruim plaats gemaakt voor de stage.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Yves Rosseel
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Louisa Bogaerts
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robert Hartsuiker
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Senne Braem
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Tom Verguts
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Emilie Caspar
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Louisa Bogaerts
|
8
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Frederick Verbruggen
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Nico Böhler
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
Keuzevakken dienen opgenomen te worden tijdens het eerste jaar uit het tweejarig modeltraject.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
De student kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Senne Braem
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Ruth Krebs
|
30
|
|
Keuzevakken dienen opgenomen te worden tijdens het eerste jaar uit het tweejarig modeltraject.
De student kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Yves Rosseel
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Louisa Bogaerts
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Robert Hartsuiker
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Senne Braem
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Gilles Pourtois
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Tom Verguts
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Emilie Caspar
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Louisa Bogaerts
|
8
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Senne Braem
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Ruth Krebs
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Frederick Verbruggen
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Daniele Marinazzo
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Nico Böhler
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
6
|
|
Keuzevakken dienen opgenomen te worden tijdens het eerste jaar uit het tweejarig modeltraject.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
De student kan ook opleidingsonderdelen opnemen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
- Geavanceerde kennis van de psychologie beheersen en creatief aanwenden bij complexe onderzoeksvragen uit de cognitieve psychologie experimentele psychologie, of neurowetenschappen.
- Verwante of ondersteunende wetenschappen (zoals de neurowetenschappen) zelfstandig en kritisch betrekken bij complexe problemen (inter/transdisciplinariteit).
- Inzicht hebben in de eigen aard van wetenschap en de wetenschappelijke praktijk en kennis van actuele discussies daarover zelfstandig aanwenden bij complexe onderzoeksvragen uit de cognitieve psychologie experimentele psychologie, of neurowetenschappen.
- Paradigmata uit de cognitieve psychologie experimentele psychologie, of neurowetenschappen toepassen en de grenzen ervan aanduiden en creatief benutten.
- Zelfstandig psychologisch onderzoek in cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen kunnen ontwerpen en uitvoeren.
- Kritisch overzicht hebben van internationaal onderzoek in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen, en deze bronnen origineel gebruiken. Het eigen onderzoek kunnen situeren en positioneren in de internationale onderzoeksgemeenschap.
- Zelfstandig passende methoden en technieken kiezen of ontwerpen voor onderzoek in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen.
- Modellen of theorieën voor onderzoek in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen, of ontwerpen voor deze domeinen kritisch selecteren, voor eigen gebruik aanpassen en nieuwe modellen ontwikkelen.
- Creativiteit tonen om bepaalde verbanden en nieuwe gezichtspunten te ontdekken en deze gezichtspunten inzetten voor nieuwe toepassingen.
- De resultaten van eigen psychologisch onderzoek in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen of ontwerp en voor deze domeinen genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Met evoluties van het psychologisch onderzoek in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen omgaan en het proces op basis daarvan bijsturen.
- Systematisch wetenschappelijk integer handelen tijdens psychologisch onderzoek of praktijk.
- Zelfstandig nieuwe en complexe psychologische vraagstellingen in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen kritisch analyseren.
- Zelfstandig een oordeel vormen omtrent complexe psychologische vraagstellingen in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen.
- Een standpunt innemen ten aanzien van een complexe psychologische vraagstelling in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen. Standpunten kritisch naar waarde schatten.
- Zelfstandig en systematisch kritisch reflecteren over denken, leren, beslissen en psychologisch handelen door zichzelf en door anderen. Reflectie vertalen naar adequate psychologische interventies.
- Getuigen van voortdurend engagement om nieuwe ideeën en processen te ontwikkelen en een ingesteldheid tot levenslang leren.
- Vraagstellingen uit onderzoek in de in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen systematisch vanuit meerdere perspectieven benaderen (multiperspectivisme).
- Schriftelijk communiceren over de in de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen, eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten, niet-vakgenoten en andere betrokken partijen.
- Mondeling communiceren over cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen, eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten, niet-vakgenoten en andere betrokken partijen.
- Mondeling en schriftelijk communiceren over de bedrijfspsychologie, eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten, niet-vakgenoten en andere betrokken partijen in een tweede taal.
- Samenwerken in een (academische) multidisciplinaire omgeving met, ondersteunend personeel en collega’s.
- Basisvaardigheden bezitten van onderzoeksmanagement, leiderschap en innovatie in complexe onderzoekscontexten.
- Het belang, de context en de resultaten van psychologisch onderzoek kunnen communiceren naar proefpersonen.
- Aspecten van ontwikkelingen in de geschiedenis van de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen integreren in wetenschappelijk werk.
- Ethische en normatieve aspecten integreren in het wetenschappelijk werk.
- Getuigen van maatschappelijk engagement/actief burgerschap in domeinen die relevant zijn voor de cognitieve psychologie, experimentele psychologie, of neurowetenschappen.
- Cultuurafhankelijkheid van onderzoeksresultaten, en respect voor diversiteit van proefpersonen integreren in het wetenschappelijk werk.
- Systematisch aandacht hebben voor duurzame ontwikkeling in het wetenschappelijk onderzoek werk.
- Onderzoeksresultaten kunnen communiceren naar het brede publiek (wetenschapscommunicatie).
- Een plaats als beginnend wetenschappelijk onderzoeker in de samenleving kiezen.
- Diagnoses of metingen omtrent psychologische probleemstellingen of onderzoeksvragen aanwenden in de praktijk.
- Psychologische metingen, diagnose- en interventiemethoden kunnen aanpassen, ontwerpen of ontwikkelen met het oog op het beantwoorden van onderzoeksvragen.
- Zelfstandig aanwenden van wetenschappelijke psychologische kennis op het niveau van een beginnend wetenschappelijk onderzoeker.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
Het tweede modeltrajectjaar van deze opleidingen omvat enkel tweedesemester- en jaarvakken, waardoor
er geen examens plaatsvinden in de eerstesemesterexamenperiode. De eerstesemesterexamenperiode wordt geschrapt zodat de stages, de stageterugkomdagen en de jaarvakken Gevallenstudies en practica ook kunnen georganiseerd worden tijdens die periode.
Wettelijke beroepsvereisten waaraan het diploma voldoet
De titel van 'psycholoog' is in België beschermd (wet van 8 november 1993 ter bescherming van de titel van psycholoog). Masters in Psychologie die zich 'psycholoog' willen noemen, moeten zich laten inschrijven op de 'lijst van psychologen'. Inschrijven op en bijhouden van deze lijst gebeurt door de Psychologencommissie (www.psychologencommissie.be).