Master of Science in het sociaal werk
De masteropleiding sociaal werk concentreert zich op de studie en ontwikkeling van kwaliteitsvolle sociaalwerkpraktijken. Het zijn praktijken die sociale verandering en ontwikkeling, sociale cohesie, empowerment en emancipatie van mensen bevorderen.
Inhoud
Bij de ontwikkeling van kwaliteitsvolle sociaalwerkpraktijken staan de principes van sociale rechtvaardigheid, mensenrechten, collectieve verantwoordelijkheid en respect voor diversiteit centraal. Deze praktijken krijgen vorm in een diversiteit van organisaties en contexten zoals algemeen welzijnswerk (werken met thuislozen, gedetineerden, slachtoffers van misdrijven, personen in armoede ...), jeugdhulp, jeugdwerk, buurtwerk, sociaalartistieke praktijken, vluchtelingenwerk, kinderopvang, ouderenzorg en onderwijs.
De opleiding besteedt aandacht aan hoe praktijk, beleid en onderzoek vorm krijgen, maar ook aan diverse sociale problemen en nieuwe uitdagingen waarmee onze samenleving geconfronteerd wordt en die een belangrijke invloed hebben op de leefwereld van mensen. Denk bijvoorbeeld aan armoede, sociale ongelijkheid, migratie, uitdagingen rond duurzaamheid, en tendensen van criminalisering en individualisering. De academische master sociaal werk is gericht op het ontwikkelen van een kritisch-reflectieve houding en persoonlijke visie op deze actuele maatschappelijke vraagstukken. Tijdens de opleiding krijgen studenten theoretische kaders en vaardigheden aangereikt om sociaalwerkpraktijken, beleid en onderzoek beter te begrijpen en mee vorm te geven. Het beroepsprofiel van de sociaal werker is niet eenduidig vast te leggen, maar krijgt vorm in een diversiteit van professionele settings.
De masteropleiding sociaal werk biedt je een academische vorming, gericht op het competent pedagogisch ondersteunen van individuen en groepen in het brede sociaalwerkveld. Het pedagogisch handelen binnen de diverse settings is geïnspireerd op vijf krachtlijnen die beschouwd kunnen worden als het DNA van sociaal werk: nabijheid, politiserend werken, procesmatig werken, generalistisch werken en verbindend werken. De opleiding gaat dus zowel om het leren ondersteunen van mensen als het leren analyseren en bevragen van maatschappelijke vraagstukken. De verbinding tussen individueel en structureel werken vormt een belangrijk aandachtspunt binnen de opleiding.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De academische masteropleiding sociaal werk legt in het werken met de studenten de nadruk op de integratie van onderzoek, praktijk en theorievorming. Het is mogelijk vanuit diverse academische en professionele bacheloropleidingen in te stromen in de master sociaal werk, na het volgen van een voorbereidingsprogramma (voor studenten met een academische bachelor) of een schakelprogramma (voor studenten met een professionele bachelor).
De combinatie van diverse types opleidingsonderdelen toont de uitdrukkelijke keuze voor een academisch georiënteerd programma én voor een ruime benadering van het sociaal werk. Een eerste groep opleidingsonderdelen is methodologisch en onderzoeksgericht met aandacht voor fundamentele basisvorming in kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden. Een tweede type opleidingsonderdelen benadrukt de professionele component. Dat weerspiegelt zich voornamelijk in de stage. De intervisies verbonden aan de stage schenken aandacht aan de nauwe aansluiting met het praktijkveld. Studenten kunnen zowel stage doen in het binnen- als buitenland. Een derde type opleidingsonderdelen focust zich op de inhoudelijke verdieping en verbreding van voor het sociaal werk relevante theorieën en praktijken. Denk daarbij onder meer aan sociaalwerktheorieën, sociale pedagogiek, management in de zorg, gemeenschapsvorming, sociaal recht en sociale zekerheid, duurzaamheid, sociaal beleid, migratie, armoedebestrijding, kinder- en mensenrechten en sociaalruimtelijke vraagstukken.
Als sluitstuk van de opleiding is er de masterproef. Daarin voer je onder begeleiding een individueel en origineel onderzoek over een thema naar keuze.
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
De masteropleiding in het sociaal werk biedt uitgebreide kansen op de arbeidsmarkt.
Binnen de publieke en private sector kun je coördinerende, leidinggevende en beleidsfuncties uitoefenen. Afgestudeerden gaan aan de slag bij steunpunten, koepelorganisaties en andere samenwerkingsstructuren binnen de jeugdzorg, het welzijnswerk, het sociaal-cultureel werk, het vluchtelingenwerk, de zorg voor personen met een beperking, de kinderzorg, de samenlevingsopbouw en diverse settings en voorzieningen in het (lokaal) sociaal beleid. Bijvoorbeeld: pedagogisch coördinator in een jeugdzorgvoorziening, beleidscoördinator welzijn in een gevangenis, coördinator van kinderopvang, stafmedewerker bij de jeugddienst, educatief medewerker sociaalartistieke praktijken, coördinator van een armoedevereniging, trajectbegeleiders ter ondersteuning van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, beleidsmedewerker vluchtelingenwerk, leerlingenbegeleider of medewerker binnen een departement van de Vlaamse overheid.
Er zijn ook mogelijkheden voor masters sociaal werk in het onderzoek, op academisch niveau, evenals in het kader van praktijkontwikkeling, praktijkondersteuning, beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie. Bijvoorbeeld: onderzoeker aan hogeschool of universiteit, stafmedewerker bij koepelorganisaties of medewerker van de studiedienst van een politieke partij.
Vanuit je masteropleiding sociaal werk ben je tevens goed geplaatst om vormingsinitiatieven over diverse thema’s uit het sociaal werk op te zetten en inhoudelijk uit te werken en om praktijken te ontwikkelen en te implementeren. Bijvoorbeeld: medewerker binnen drugspreventiecampagne, vluchtelingenwerk, schuldbemiddelingprojecten of time-outprojecten, pedagogisch verantwoordelijke in de jeugdzorg, kwaliteitscoördinator …
Op de website van de faculteit vind je getuigenissen over de beroepsmogelijkheden. Ook op www.durfdenken.be vind je interessante getuigenissen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Een sterke onderzoeksbasis: studenten die kiezen voor de Gentse opleiding sociaal werk kiezen voor een opleiding met een sterke onderzoeksbasis, die ook internationaal wordt gewaardeerd.
- Stevig ingebed in de praktijk: onze sterke onderzoeksbasis gaat gepaard met stevige inbedding in de praktijk via stages, praktijkgericht onderzoek, gastcolleges door praktijkwerkers, studiebezoeken, … Dit toont aan dat onze opleiding een zeer goede band heeft met de opleidingen sociaal werk aan de hogescholen en met het werkveld.
- Vanuit een diversiteit van perspectieven: in de opleiding brengen we een verscheidenheid aan theoretische en praktijkperspectieven met elkaar in interactie. Daarbij kijken we ook buiten de muren van het sociaal werk en leggen we verbanden met verwante domeinen zoals pedagogiek, psychologie, criminologie, sociologie, gezondheidszorg, …
- Aandacht voor kenniscreatie en praktijkervaring: onderwijs en onderzoek zijn in ons programma nauw met elkaar verbonden. Onze studenten leren zelf wetenschappelijk onderzoek opzetten en creëren dus zelf wetenschappelijke kennis die relevant is voor het sociaal werk en de samenleving. Dat gebeurt in samenwerking met die praktijk.
- Een breed en uitdagend toekomstperspectief: masters in het sociaal werk kunnen aan de slag in een brede waaier van boeiende sectoren en functies.
Sterke punten
- Een dynamische opleiding: we sturen onze opleiding regelmatig bij op basis van nieuwe tendensen en ontwikkelingen in de samenleving.
- In overleg met de studenten: we zien onze studenten als volwaardige partners in de vormgeving van de opleiding. Studenten zijn dan ook vertegenwoordigd in belangrijke overlegorganen. We hebben daarbij specifiek aandacht voor de betrokkenheid van werkstudenten.
- In overleg met de praktijk: de opleiding houdt de vinger aan de pols inzake ontwikkelingen in de praktijk. Een werkveldcommissie met vertegenwoordigers uit diverse sectoren van het sociaal werk geeft ons opleidingsprogramma mee vorm.
- Gedragen door een gemotiveerd docententeam: onze opleiding kan rekenen op een geëngageerd team van experts. Studenten weten de aanspreekbaarheid van ons team zeer te appreciëren.
- Vanuit een internationale waardering: de Gentse opleiding sociaal werk wordt internationaal gerespecteerd en gezien als een rijke leeromgeving waar toonaangevend sociaal werk onderzoek gebeurt.
Werkpunten
- Een groeiende aandacht voor internationalisering: op vlak van onderzoek kent onze opleiding een sterke internationale waardering en is ze onderbouwd met een diversiteit van theoretische perspectieven. Niettemin zullen we vanuit de opleiding in de toekomst nog meer aandacht besteden aan mogelijkheden tot buitenlandse stages en - waar mogelijk - ook Erasmusuitwisselingen. We geven internationalisering ook nu al expliciet een plaats in het programma, bijvoorbeeld door lessen van buitenlandse sprekers te organiseren of door deel te nemen aan (internationale) studiedagen en congressen.
- Een duidelijker competentieprofiel voor de diverse instroomprofielen: in de master sociaal werk komen studenten vanuit heel diverse vooropleidingen samen, zowel uit professionele als uit academische bacheloropleidingen. Het uitgangspunt achter deze diverse vooropleidingen en de afstemming van die programma’s met dat van onze master krijgt in de toekomst blijvend aandacht.
- Een verdere profilering van de opleiding ten aanzien van aangrenzende disciplines, zoals pedagogiek, psychologie, sociologie en criminologie: onze opleiding oriënteert zich op het spanningsveld tussen individu en samenleving, en vraagstukken inzake sociale rechtvaardigheid. Communiceren over het belang van een sociale kijk in een context van dominante klinische en individuele denkbeelden blijft een voortdurende uitdaging.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.