Bachelor of Arts in de geschiedenis
De uitdagingen van nu, onze instellingen, gewoontes en conflicten hebben hun wortels in het verleden. Ken je je verleden niet, dan begrijp je ook je heden niet en ben je blind voor wat komen kan in de toekomst. Bekeken vanuit het heden is dat verleden een vreemde wereld, een exotisch land waarin de mensen anders denken en doen dan wij. Precies dat contrast maakt van de opleiding Geschiedenis een boeiende, uitdagende studie!
Inhoud
Als geschiedenisstudent leer je hoe je de juiste vragen stelt, hoe je relevante bronnen op het spoor komt, en met welke methodes je nuttige informatie uit die bronnen haalt. Die historische gegevens leer je vervolgens te analyseren, te evalueren en te synthetiseren. De opleiding Geschiedenis leidt jou en je medestudenten op tot historici met een diepgravende kennis van het verleden en een brede kennis aan humane en sociale wetenschappen. Afgestudeerden hebben een onderzoeksgerichte attitude, een brede blik op de wereld en kritisch inzicht – niet alleen in vroegere, maar ook in hedendaagse maatschappelijke processen en structuren. Als universitair geschoolde historicus zal je op zelfstandige basis geschiedkundig onderzoek verrichten, de resultaten daarvan zowel schriftelijk als mondeling kunnen voorstellen aan een breed publiek, en kunnen deelnemen aan het hedendaagse maatschappelijk debat.
Voor wie
Je koestert een enorme belangstelling voor alles wat met geschiedenis te maken heeft, niet alleen vanwege het verleden zelf, maar ook omdat je de structuren van je eigen tijd beter wil leren begrijpen. Daarbij wil je niet enkel weten wat er gebeurd is, maar vooral ook waarom. Verder kijk je ernaar uit om inzicht te krijgen in de samenhang en betekenis van historische gebeurtenissen. Tot slot ben je nieuwsgierig van aard. Historisch werk heeft immers veel weg van detectivewerk: vragen, zoeken, analyseren, interpreteren – daar draait het om! Aanleg en belangstelling voor talen hebben is niet onbelangrijk als student geschiedenis. Je moet immers geschreven bronnenmateriaal en historische literatuur, ook in vreemde talen, nauwgezet verwerken. Daarvoor heb je een talent voor kritisch schrijven nodig. Latijn en/of Grieks kennen is een voordeel als je je wil verdiepen in de periode klassieke oudheid of middeleeuwen.
Structuur
Bachelor
De bacheloropleiding programmeert drie soorten vakken. De kennis- en inzichtsvakken geven een overzicht van de periodes en de grote thema’s in de geschiedenis; de historische praktijkvakken zijn begeleide oefeningen waarin je leert zelfstandig onderzoek op te zetten en uit te voeren; de niet-historische vakken introduceren je in de humane en sociale wetenschappen.
- In het eerste jaar volg je een aantal algemeen vormende vakken. Het gaat om inleidingen op enkele essentiële menswetenschappen en twee historische basisvakken. Daarnaast krijg je opleidingsspecifieke vakken, vier periodegebonden vakken, die zich bijvoorbeeld op de oudheid of de middeleeuwen richten, en twee regiogebonden vakken over respectievelijk de geschiedenis van België en Afrika. Verder voorziet Historisch atelier in twee vakken waarin je leert hoe je een historisch onderzoek opzet en erover rapporteert volgens de regels van de kunst, én in een praktijkvak waarin je deze kennis al meteen toepast op een thema uit een specifieke periode.
- In je tweede jaar neemt het aantal keuzemogelijkheden toe, en breid je je methodologische kennis uit. Je praktijkvakmanschap diep je uit door twee onderzoeksfocussen te kiezen uit een aanbod van vier historische periodes en een optie buiten-Europese geschiedenis. Via twee bijkomende keuzevakken wordt je geïntroduceerd in het interdisciplinaire denken over het verleden en doe je diepgaande kennis op over een niet-Westerse regio, religie en cultuur.
- In het derde bachelorjaar krijg je de kans om je curriculum nog meer op je eigen interesses af te stemmen (zie het studieprogramma hiernaast). Naast twee algemene verdiepende vakken over de inzet van geschiedenis en herinnering in de samenleving en historische economische concepten, modellen en structuren zet het derde jaar sterk in op het aanscherpen van de onderzoekscompetenties. Je zet je keuzetraject uit het tweede jaar verder door één onderzoeksfocus te kiezen waarin je je specialiseert. Daarbinnen werk je ook aan je bachelorproef. Je krijgt bijkomend de mogelijkheid om meer focusvakken op te nemen, een keuzepakket uit een andere opleiding te volgen dan wel een praktijktraject Publieksgeschiedenis.
Master
De echte vakspecialisatie gebeurt in je masteropleiding. Je kiest voor een onderzoeksproject in een bepaalde periode (bv. de vroegmoderne tijd), in een bepaald thema (bv. stadsgeschiedenis of wereldgeschiedenis) of in een bepaalde regio (bv. de geschiedenis van Afrika). Je masterproef sluit daarbij aan.
- Je bachelordiploma geeft ook toegang tot andere masters dan hierboven vermeld, waaronder een educatieve master. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
Als geschiedkundige kan je – dankzij de brede contouren en de wetenschappelijke diepgang van de opleiding – je kennis en vaardigheden inzetten in tal van beroepen. Afgestudeerde historici zijn terug te vinden in alle sectoren van het maatschappelijke leven: onderwijs, wetenschappelijk onderzoek, de cultuursector, de (overheids)administratie, de journalistiek, de diplomatie, de sociale sector, uitgeverijen, banken en verzekeringen. Ook de functies waarin historici actief zijn, variëren sterk: van projectcoördinator, commercieel manager, redacteur en data-analist over publieks- of beleidsmedewerker tot lokale of regionale dienstverantwoordelijke.
- In de brochure Historici en hun jobs vind je niet alleen cijfergegevens over de beroepssectoren waarin historici vandaag aan de slag zijn, maar ook enkele boeiende getuigenissen van oud-studenten. ugent.be/lw/geschiedenis/nl/onderwijs/historici-en-hun-jobs-1
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Een breed aanbod van specialisaties. De opleiding bestrijkt de hele Westerse geschiedenis van de Oudheid tot heden, ingebed in wereldgeschiedenis. Ze biedt specialisaties in periodes (Oudheid, Middeleeuwen, Vroegmoderne Periode, Moderne en Hedendaagse Periode), regio’s (Afrikaanse geschiedenis) en thema’s (zoals stadsgeschiedenis en economische en ecologische geschiedenis).
- Publieksgeschiedenis. In dit traject gaat de aandacht naar de rol van geschiedenis en de historicus buiten de academische wereld, inclusief de mogelijkheid van een praktijkstage. De opleiding organiseert ook een jaarlijkse projectweek, de Verleden Week, waarin alle bachelor- en masterstudenten samenwerken rond een publiekhistorisch thema.
- Keuzevrijheid. De studenten hebben grote vrijheid om hun eigen programma samen te stellen uit een reeks van gespecialiseerde historische colleges en vrije keuzes.
- Focus op onderzoek. In ons bron-georiënteerd en interdisciplinair onderwijs staat de masterscriptie centraal. Daarin kunnen studenten een zelf gekozen thema onderzoeken en zo hun onderzoeksvaardigheden aantonen. Daarbij zet de opleiding ook in op het verbeteren van de schriftelijke en mondelinge communicatie.
- Algemene vaardigheden. De studenten verwerven een hele reeks vaardigheden die nuttig zijn in de latere carrière, ook buiten geschiedenis: kritisch, analytisch en synthetisch denken; zelfstandigheid en teamwork; presentatietechnieken.
Sterke punten
- Tevredenheid. Studenten ervaren hun opleiding duidelijk als positief, in het bijzonder wat betreft de inhoud van het programma en de aangeleerde methodes.
- Excellentie in onderzoek. Het internationaal gerenommeerd wetenschappelijk onderzoek van de docenten stimuleert het kritisch denkvermogen van de studenten.
- Kwaliteitsbewaking. De opleiding stimuleert studentenparticipatie in de onderwijscommissie en toetst regelmatig af met hen waar er verbeterpunten zijn en volgt deze nauwgezet op.
- Diversiteit. De opleiding heeft een sterke aandacht voor diversiteit in het programma. Het programma brengt het internationale onderzoek binnen, o.a. door het aanbieden van colleges in het Engels.
Werkpunten
- Versterking van niet-Westerse geschiedenis. De opleiding plant de uitbreiding van het aanbod van colleges van niet-Westeuropese geschiedenis, o.a. door samenwerking met andere vakgroepen.
- Bewaken van de werkdruk. De opleiding legt de lat hoog voor de studenten, maar bewaakt de werkdruk nauwgezet en coördineert de planning van deadlines tussen verschillende vakken.
- Internationalisering en interculturele vaardigheden. De opleiding wil het internationale aspect van de studie van geschiedenis nog sterker zichtbaar maken en wenst de studenten te leren omgaan met culturele verschillen in zoveel mogelijk vakken. Ze neemt zich voor werk te maken van een coherent aanbod van Engelstalige vakken.
- Werkveld. Door academische en niet-academische partners nauwer te betrekken bij de opleiding, willen we de juiste balans vinden tussen een wetenschappelijke opleiding en de voorbereiding op de vele beroepsmogelijkheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.