Master of Arts in de vergelijkende moderne letterkunde
De opleiding speelt in op een aantal culturele ontwikkelingen die de plaats van de literatuur in de hedendaagse maatschappij beïnvloeden. Niet alleen die maatschappelijke ontwikkelingen zijn onderwerp van studie, ook het wetenschappelijk onderzoek van literaire teksten wordt uitgediept.
Inhoud
De Master in de vergelijkende moderne letterkunde is een van de vier masters die volgen op de Bachelor in de taal- en letterkunde: twee talen, maar staat ook open voor andere afgestudeerde bachelorstudenten met interesse voor moderne literatuur. Heb je tijdens je bacheloropleiding een vakkenpakket letterkunde gevolgd, dan ben je welkom.
De Master in de vergelijkende moderne letterkunde speelt in op een aantal culturele ontwikkelingen die de plaats van de literatuur in de hedendaagse maatschappij grondig hebben bepaald. Elk jaar opnieuw verschijnen er meer nieuwe boeken. Uitgevers doen in een concurrentiële en snel veranderende omgeving moeite om het literaire erfgoed op de markt te houden. Kranten, tijdschriften en andere media besteden in meer of mindere mate aandacht aan literatuur. Een groeiend aantal professionele organisaties houdt zich bezig met de promotie van literatuur en neemt initiatieven om literaire teksten en hun makers bij een breder publiek te brengen. Ook de overheid laat zich hierin niet onbetuigd. In de Master in de vergelijkende moderne letterkunde richt je je niet alleen op die maatschappelijke ontwikkelingen. Ook de wetenschappelijke studie van literaire teksten, diep je verder uit.
VML-studenten worden aangespoord om zowel hun kennis van de literatuur(wetenschap) verder uit te diepen als vaardigheden te ontwikkelen die van pas komen in de latere beroepscarrière. Ook het aannemen van de juiste attitude is voor een VML-student van groot belang: nieuwsgierig zijn, proactief te werk gaan en ondernemerschap tonen worden in deze opleiding sterk aangemoedigd. Dat gebeurt zowel in methodologische vakken als in vakken waarin een specifieke literaire traditie centraal staat. Mede door de stage die je in deze opleiding volgt, zul je tegen het einde van deze opleiding zelfstandig en creatief initiatieven kunnen nemen in alle domeinen van de samenleving waarbinnen de literatuurstudie een meerwaarde biedt: het literaire bedrijf, de culturele sector, het onderwijs, de journalistiek en het wetenschappelijk onderzoek. Dat zijn meteen ook de domeinen waarin de meeste oud-studenten terechtkomen.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat de master twee finaliteiten heeft: een academische en een professionele. De opbouw van het programma is drieledig: vakken (35 sp), stage (10 sp) en masterproef (15 sp).
Vakken (35 sp)
Een eerste luik bestaat uit een algemeen opleidingsonderdeel / plichtvak (Literatuur in het culturele veld) en vier keuzevakken waaruit je er drie kiest (in het totaal komt dit op 20 sp). Deze vakken zijn methodologisch van opzet en benaderen literatuurwetenschappelijke problemen in algemene en vergelijkende termen.
- Literatuur in het culturele veld (verplicht op te nemen vak) laat je op een interactieve manier kennis maken met de verschillende actoren die in het (Vlaamse) literaire landschap actief zijn. Door theoretisch onderbouwde debatten met professionals uit het beroepenveld verwerf je inzicht in het functioneren van de instellingen waar je tijdens je stage en latere loopbaan aan de slag gaat.
- Literatuur en maatschappij gaat na hoe de moderne literatuur zich verhoudt tot de samenleving. Wat leert de literatuur ons over de samenleving? En welke sociale, economische en politieke factoren bepalen de literatuur?
- Literatuur en kritiek leert je een schrijfpraktijk ontwikkelen die je toegang kan bieden tot de wereld van de professionele literatuur- en cultuurkritiek. Dit vak neemt de vorm aan van een 'writing clinic', waarin studenten niet alleen vaardigheden ontwikkelen om eigen teksten beter te maken, maar ook die van medestudenten (en andere auteurs) constructief van feedback te voorzien.
- Literatuur en Interdisciplinariteit gaat dieper in op enkele debatten over de plaats en functie van de literatuur in de cultuur(geschiedenis). De relatie tussen het menselijke brein en literatuur, de relatie tussen filmbeelden en literaire beelden en het recente onderzoeksveld van de ‘Digital Humanities’ vormen de zwaartepunten.
- In Wereldliteraturen en globalisering ligt de focus op literaire werken van nu, die ingaan op maatschappelijk relevante thema’s zoals identiteit, postcoloniale realiteiten, vaderland/moedertaal, ecokritiek en sociale rechtvaardigheid, dit vanuit een diversiteit aan perspectieven. Er wordt stilgestaan bij hybride identiteiten, ‘in-betweenness’ die voortvloeit uit globalisering, en de literaire expressie hiervan.
Daarnaast kies je voor vijftien studiepunten keuzevakken:
- In de keuzelijst vind je gespecialiseerde vakken zoals Literatuur en zorg, Comics and graphic novels en Belgische letterkunde. In het eerste vak gaan we dieper in op het gebruik van literatuur in allerlei zorgcontexten (medische, geriatrische …), terwijl in het tweede aandacht wordt besteed aan de relatie tussen literatuur en beeld in stripverhalen en beeldromans. In Belgische letterkunde worden literaire teksten bestudeerd van auteurs die zowel in het Nederlands als het Frans schrijven.
-
Daarnaast kan je – mede op grond van eerder gekozen specialisaties in de bacheloropleiding en in het licht van de masterproef – kiezen uit o.a. een brede waaier van ‘letterkundige’ vakken uit de masteropleidingen Taal- en letterkunde en Talen en culturen (bv. Engelse letterkunde, Hispano-Amerikaanse letterkunde, Russische letterkunde …).
Stage en masterproef (10+15 sp)
Tijdens de opleiding moet je een stage volgen en een masterproef schrijven. Eventueel sluiten stage en masterproef qua onderwerp bij elkaar aan. Wil je een academisch zwaartepunt in je opleiding inbouwen, dan krijg je de mogelijkheid stage te lopen bij een van de lopende wetenschappelijke projecten van universitaire onderzoeksgroepen die actief zijn in het vakgebied (participatie in wetenschappelijk onderzoek, organisatie van lezingen en congressen, voorbereiden van publicaties ...). Wie andere professionele ervaring wenst op te doen, loopt stage bij een van de meer dan 50 organisaties uit het literaire en culturele veld waarmee de opleiding samenwerkt. Dat zijn onder andere literatuur- en cultuurhuizen (Vooruit), beleidsinstellingen (Literatuur Vlaanderen), literaire organisaties (Passa Porta, Behoud de Begeerte), literaire erfgoedinstellingen (Letterenhuis, KANTL), theatergezelschappen (NTGent, Campo) en uitgeverijen (De Bezige Bij, Borgerhoff & Lamberigts).
Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
De masteropleiding opent dezelfde mogelijkheden op de arbeidsmarkt als andere masters in de taal- en letterkunde. De stage opent nieuwe mogelijkheden binnen het literaire bedrijf en het bredere culturele veld. Je kunt aan de slag in de culturele sector (musea, uitgeverijen, theatergezelschappen, literaire organisaties, archieven, pers, bibliotheken en culturele centra). Voor wie een bijzondere belangstelling voor de literatuurwetenschap heeft, biedt de opleiding ook aantrekkelijke perspectieven in het wetenschappelijk onderzoek. VDAB-cijfers tonen aan dat wie een diploma in de Master vergelijkende moderne letterkunde op zak heeft, een goede kans heeft om binnen het jaar aan de slag te kunnen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- De opleiding slaagt er in om zowel theoretische als praktijkgerichte verdieping te realiseren. Door vier luiken binnen de opleiding (theoretische bagage, letterkundige specialisering, eigen onderzoeksoutput, praktijkgerichtheid) worden beide objectieven tegelijkertijd gehaald.
- Kenniscreatie: door de complementaire aard van de opleidingsonderdelen krijgt de student(e) een brede theoretische kijk op literaire fenomenen: cultuurhistorische, -sociologische en -filosofische denkwijzen behoren evenzeer tot de horizon van de student(e) als de methodologische instrumenten van de tekstkritiek, de geschiedenis van die methodologie en de relatie tussen literatuur en andere artistieke disciplines. De student(e) leert op die manier kritisch en creatief om te gaan met een heterogeen geheel van literatuurwetenschappelijke referentiekaders.
- Het multiperspectivisme dat vervat zit in de vier luiken en in de programmatische keuze voor vier complementaire plichtvakken (vakken die focussen op de relatie van enerzijds literatuur met anderzijds psychologie en cognitie, sociologie en maatschappelijke relevantie van literatuur, of boekbedrijf en theoretische ontwikkelingen in de menswetenschappen) is in de opleiding gegarandeerd.
- Qua talentontwikkeling zet de opleiding sterk in op spreek- en schrijftalenten, vaardigheden in opzoeken en synthetiseren, methodegericht werken en vermogen tot reflectie. Uit reacties van oud-studenten blijkt dat de alumni dit erkennen en waarderen. Deze attitudes en vaardigheden zijn als transferable skills nuttig voor diverse sectoren van de arbeidsmarkt.
- De plichtvakken en de masterproef zorgen ervoor dat de studenten in staat zijn zelfstandig te handelen als kritisch waarnemer, onderzoeker en oplosser van problemen. De programmaonderdelen zetten daarom enerzijds in op onderzoeksgebaseerd onderwijs van docenten die (recent) onderzoek verwerken, en laten anderzijds studenten toe hun zelfstandigheid als literatuurwetenschappelijk onderzoeker te ontwikkelen.
Sterke punten
- Relatie met en feedback door het werkveld is in grote mate aanwezig. De opleiding werkt, via een raad van advies, nauw samen met belangrijke actoren in het literaire veld.
- De bewaking van de integratie van de opleidingsonderdelen is prioritair: de opleiding besteedt veel aandacht aan de wisselwerking tussen stage en theoretische plichtvakken, en tussen de plichtvakken onderling.
- Motivatie: de opleiding doet heel wat inspanningen om via speciale evaluatievormen (verdediging stageverslag, evaluatie in teamverband, innoverende vormen van rapportering) en extra-curriculaire initiatieven (studiereis en scriptieshow tijdens het eerste semester) de betrokkenheid van studenten bij hun studiediscipline te vergroten.
- Toetsing: onze studenten waarderen dat ze goed geïnformeerd zijn over de vorm en de inhoud van de evaluaties zodat ze tijdens het studeren duidelijk weten waaraan ze zich kunnen verwachten.
- Aanspreekbaarheid: als kleine opleiding zetten wij in op een onmiddellijk en intensief persoonlijk contact tussen onze docenten en onze studenten. De alumniwerking (sociale media, leesclub) ligt in het verlengde daarvan.
Werkpunten
- Optimalisatie van de relatie met het werkveld is een constante zorg. O.a. via onderwijsinnovatieprojecten en verbetering van de evaluatieprocedure in verband met de stage zou het professionaliseringstraject binnen de opleiding verbeterd kunnen worden.
- De integratie tussen masterproef en de andere opleidingsonderdelen is gegarandeerd via de letterkundige keuzevakken en de plichtvakken, maar kan nog worden uitgebreid. Zo zou onderzoek vanuit vergelijkend perspectief meer gestimuleerd kunnen worden.
- De integratie van de stage en de masterproef enerzijds en de stage en de plichtvakken anderzijds is een belangrijke uitdaging. Verwant daarmee is de problematiek van de beheersing van de studielast en de voortdurende dreiging van studieduurverlenging.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.