Master of Science in Biology
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Studenten starten hun opleiding vanuit een brede wetenschappelijke basis en groeien verder in meerdere gespecialiseerde subdisciplines in de biologie, waardoor multidisciplinaire visies ontwikkeld worden. Daarenboven wordt het belang en de toepasbaarheid van de biologie in de maatschappij breed gekaderd, zodat studenten uitgroeien tot kritische en maatschappijbewuste denkers (natuurbeheer, duurzame ontwikkeling, klimaatsverandering, bio-ethiek, etc.). De talrijke groepsactiviteiten bieden ook een stimulerende omgeving om interactief en vanuit verschillende standpunten een probleemoplossende aanpak te realiseren.
- Talentontwikkeling: In de brede bacheloropleiding kunnen studenten de nodige ervaring opdoen om hun eigen interesses en talenten te ontdekken. In de masteropleiding wordt dit vertaald in een eigen keuzepakket aan majoren, minoren en keuzevakken, en vooral de eigen masterscriptie. De keuzes die gemaakt dienen te worden in de master worden ook bepaald door de professionele interesse van de student: onderzoek, onderwijs of ondernemerschap. Via specifieke werkvormen worden tools aangereikt om de bewustwording van hun eigen talenten ook binnen een professionele context te stimuleren (vb. organisatie van symposium, sollicitatiebrief, beroepsstage, etc.).
- Kenniscreatie: De opleiding streeft naar een evenwicht tussen kennisontwikkeling en praktische vaardigheden, welke op een zo geïntegreerd (interdisciplinair) mogelijke manier worden toegepast. Kritisch, analytisch en probleemoplossend denken staat centraal, om gefundeerd tot een communiceerbare synthese en oplossing te komen. Het programma berust ook op uitgebreide onderzoeksexpertise van de betrokken lesgevers, die onderwijs verstrekken vanuit hun eigen specialisatie en excellentie.
- Programma: Het Engelstalig masterprogramma richt zich op onderzoeksprofilering (leerlijn ‘Research Biology’) of een profilering in onderwijs (via de Educatieve Master Biologie) of ondernemerschap (leerlijn ‘General Biology’). Het majorprogramma is gestructureerd rond de kernexpertises van de onderzoekers in de vakgroep Biologie: ‘Biodiversity and Evolutionary Biology’, ‘Functional Biology’ en ‘Global Change Ecology’. Afhankelijk van de gekozen profilering zijn er verdere keuzemogelijkheden en is er ruimte voor uitwisselingen met buitenlandse universiteiten.
- Integratie theorie en praktijk: De masteropleiding Biologie omvat een evenwichtige combinatie van hoorcolleges en een uitgebreid pakket aan praktische werkvormen (in het laboratorium, het computerlokaal, in het veld, de leszaal, etc.). Individuele of groepsopdrachten stimuleren daarbij het creatief en kritisch omgaan met wetenschappelijke problemen, en hoe dit te vertalen naar bepaalde doelgroepen (andere studenten, beleidsmakers, maatschappij, etc.). De opleiding steunt daarbij sterk op een verder groeiproces rond wetenschappelijke integriteit, communicatievaardigheden, technische en analytische vaardigheden.
Sterke punten
- Onderwijsvisie en –doelstelling: Het hervormde programma steunt op een doordachte en actuele onderwijsvisie (nl. “het afleveren van “creative and reflective practitioners”, die hun probleemoplossend denken binnen een realistische (beroeps)context vertalen naar adequaat handelen, via een proces van constante evaluatie en bijsturing van hun leer- en denkproces”), welke als ‘excellent’ werd beschouwd door de visitatiecommissie. Dit vertaalt zich onder meer in een programmastructuur en keuzemogelijkheden die studenten sturen naar een bewustere beroepsprofilering. Op masterniveau weerspiegelt de onderwijsvisie daarenboven de beleidsvisie van de vakgroep Biologie, wat de garantie biedt op onderwijs aangeleverd door experts uit de betrokken focus-disciplines.
- Brede wetenschappelijke basis: Startend vanuit de bacheloropleiding wordt een zeer brede wetenschappelijke basis aangeleverd, gestructureerd rond een drietal leerlijnen (functionele biologie, biodiversiteit en evolutie, en ecologie). In de masteropleiding laten deze toe om gerichte keuzes te maken die individuele interesses en talenten van studenten weerspiegelen, maar tevens een brede interdisciplinariteit stimuleren.
- Integratie theorie en praktijk: Theorie in hoorcolleges wordt uitgebreid gekoppeld aan een brede waaier van verschillende actieve werkvormen (al dan niet in groepsverband), waar integratie (van interdisciplinaire informatie en technieken) en kritische zelfreflectie centraal staan.
- Analytische vaardigheden: Onderzoekscompetenties in de biologie vereisen uitgebreide analytische competenties in de statistiek. Doorheen de opleiding krijgen studenten de kans om de nodige statistische en analytische vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen in onderzoek (eveneens binnen de beroepscontext).
- Communicatie en laagdrempelig: De opleiding hecht veel belang aan een efficiënte communicatiestructuur, zowel tussen het onderwijzend personeel (in kader van kwaliteitszorg), als naar studenten toe (opleidingsonderdelen en actieve werkvormen gericht naar het verwerven van competenties in communicatie naar een brede waaier van doelgroepen). De laagdrempelige aanpak van het onderwijzend personeel stimuleert een actieve informatiestroom in beide richtingen.
Werkpunten
- Integratie praktische werkvormen: De huidige programmastructuur van het curriculum impliceert dat praktische werkvormen binnen individuele vakken geprogrammeerd zitten, terwijl interdisciplinariteit en integratie bevorderd zou worden indien dit over vakken heen gebeurt. De opleiding zal een haalbaarheidsstudie uitvoeren om praktische werkvormen verder te ontkoppelen van individuele opleidingsonderdelen, en deze te integreren in een overkoepelend integratief practicum.
- Feedback: De studenten wensen terecht meer tussentijdse feedback van de opdrachten uitgevoerd tijdens het jaar. Lesgevers worden gestimuleerd om hun verwachtingen en prestaties duidelijker en frequenter te communiceren.
- Externe blik: Afgestudeerde biologen komen in een zeer breed arbeidsveld terecht, gaande van onderzoeker binnen biodiversiteit en natuurbeheer, tot milieuconsulent of medisch vertegenwoordiger. De noden van het beroepenveld evolueren echter erg snel onder invloed van nieuwe wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals het toenemende gebruik van genoom-analyse in alle takken van biologisch onderzoek, of de urgente nood aan adequate evaluatietechnieken om de impact van klimaatverandering op ecosystemen in kaart te brengen. Het is dan ook noodzakelijk dat de opleiding voortdurend de vinger aan de pols van het brede en dynamische beroepenveld houdt, en de opleiding continu bijstuurt om biologen de beste kansen te bieden op een succesvolle én maatschappelijk nuttige carrière. De opleiding laat zich daarom sinds 2016 adviseren door een adviesgroep met vertegenwoordigers uit een 10-tal grote sectoren binnen het (internationale) beroepenveld. Het is echter een uitdaging om de meest geschikte formule te vinden om voldoende terugkoppeling en actieve participatie vanuit dit beroepenveld te verankeren in het programma.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.