Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT (ICT)
Elektronica en ICT zijn onmisbaar geworden in onze huidige samenleving en omvatten veel facetten: gsm’s, chatten en skypen, een cruise-control, apparaten in ziekenhuizen, injectie van automotoren, bewaking van treinverkeer, domotica ... In de opleiding master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT verwerf je een grondige kennis in de elektronica en in de informatie- en communicatietechnologie. De opleiding heeft drie afstudeerrichtingen: elektronica, ingebedde systemen en ICT.
Inhoud
Elektronica en ICT zijn onmisbaar geworden in onze huidige samenleving en omvatten veel facetten: gsm’s, chatten en skypen, een cruise-control, apparaten in ziekenhuizen, injectie van automotoren, bewaking van treinverkeer, domotica ... In de opleiding master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT verwerf je een grondige kennis in de elektronica en in de informatie- en communicatietechnologie. De opleiding heeft drie afstudeerrichtingen.
In de afstudeerrichting ICT leer je systemen ontwikkelen die worden ingezet in de informatie- en communicatie-industrie. Met wat jij ontwerpt kan de informaticus zijn softwareproducten operationeel maken. Multimedia, digitaal ontwerpen, datacommunicatie, computersystemen en computernetwerken, beeldverwerking: het is maar een greep uit het ruime aanbod van opleidingsonderdelen die van jou een succesvol bruggenbouwer tussen de informatica en de elektronica zullen maken.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De masteropleiding in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT bouwt verder op de academische bachelor in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT.
De masteropleiding heeft drie afstudeerrichtingen. Een masterjaar bestaat uit drie delen: 2 verplichte vakken (voor in totaal 12 studiepunten), de masterproef (18 studiepunten) en voor de resterende 30 studiepunten een aantal keuzevakken. Van deze 30 studiepunten worden 3 studiepunten ingevuld door een maatschappelijk opleidingsonderdeel en ligt er een pakket van 18 studiepunten vast. Dit vul je aan met 9 studiepunten keuzevakken.
De masterproef vormt de brug tussen je opleiding en je job als ingenieur. De competenties die je tijdens je opleiding hebt verworven, gebruik je tijdens de masterproef voor het bedenken, uitwerken, implementeren en valideren van een originele oplossing voor een complex probleem. Het onderwerp van de masterproef leunt zo dicht mogelijk aan bij de problemen die een beginnend ingenieur of onderzoeker moet oplossen in het werkveld, hetzij in de bedrijfswereld of in de academische wereld.
Arbeidsmarkt
Als master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT kan je in erg veel sectoren terecht: in de elektronica, bij leveranciers van informatie- en communicatietechnologie (inclusief radio, televisie, telefonie, internet en multimediatoepassingen), softwareontwikkeling, spraakherkenning, computervisie, sensortechnologie, micromachines, medische elektronica, fysische en optische elektronica, transport, energieproductie en -distributie enz.
Je bent direct inzetbaar in technische functies en functies waarvoor een grote zelfstandigheid en creativiteit vereist zijn. Je kunt grote projecten initiëren, plannen en leiden, bijvoorbeeld als ontwerpingenieur, ICT-ingenieur, software-ingenieur, R&D ingenieur, systeemingenieur, onderhoudsingenieur, service-ingenieur, kwaliteitsingenieur, wetenschappelijk medewerker, manager, technisch-commercieel verantwoordelijke.
Op ikbenindustrieelingenieur.be vind je interessante getuigenissen.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Theoretische basis: onze opleiding biedt een praktische vorming met stevige theoretische onderbouw, die de student gegarandeerd voorbereidt op een succesvol beroepsleven als toekomstig industrieel ingenieur.
- Integratie theorie en praktijk: het opleidingsprogramma bestaat uit een groot aantal uren werkcolleges en practica waarin de theoretische kennis uit de hoorcolleges wordt ingeoefend in onze goed uitgebouwde infrastructuur. Daarbij scherpen wij de kritische zin en het probleemoplossend denken van onze studenten aan en houden wij hen op de hoogte van de nieuwste technologische ontwikkelingen in het vakgebied.
- Brede eerste bachelor: het eerste bachelorjaar is een basiswetenschappelijk jaar met smaakmakers waarin we studenten laten kennismaken met de verschillende afstudeerrichtingen. Een definitieve keuze maak je na dit eerste jaar, waardoor je je al vroeg in de opleiding kan specialiseren in elektronica-ICT.
- Relatie werkveld: Om de kansen van onze studenten op de latere arbeidsmarkt te vergroten, onderhouden we onze contacten met ondernemers en onderzoekers in de bedrijfswereld. Onze studenten nemen deel aan bedrijfsbezoeken, beurzen, stages, masterproeven, lezingen en andere vormingsinitiatieven.
- Internationaal projectonderwijs: in verschillende opleidingsonderdelen komen onze studenten al vanaf het eerste jaar in contact met het projectonderwijs van het CDIO-netwerk Dat is een internationale samenwerking van gereputeerde buitenlandse hogescholen en universiteiten - o.l.v. het Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Sterke punten
- Voorbereiding: om goed voorbereid het eerste academiejaar in te zetten kunnen studenten deelnemen aan onze zomercursussen en de onthaaldag. In het eerste semester houden we een infoavond waarop studenten en hun ouders worden uitgenodigd.
- Studiebegeleiding: met vragen over het studietraject kunnen studenten altijd terecht bij de studietrajectbegeleider. Vragen over de leerstof kunnen studenten stellen aan de docent tijdens het monitoraat. Na de examens krijgen onze studenten bovendien nog feedback op maat. Studenten met een leerstoornis kunnen extra begeleid worden.
- Teamwork: in elk bachelor- en masterjaar nemen studenten deel aan een groepsproject om zich te verdiepen in een elektronica-ICT onderwerp. Zo leiden wij onze studenten op tot goede teamspelers.
- Onderwijs en onderzoek: onze docenten zijn experten in de domeinen van analoge en digitale elektronica, informatie- en communicatietechnologie en dataverwerking en multimedia en verwerken hun eigen onderzoeksexpertise in de opleidingsonderdelen die ze verzorgen.
- Participatie: als opleiding moedigen we iedereen – lesgevers, studenten én potentiële werkgevers – aan om na te denken over en mee te bouwen aan de dagdagelijkse werking van de opleiding, zowel nu als met het oog op de toekomst.
Werkpunten
- Internationalisering: er zijn op dit moment relatief weinig studenten die tijdens hun studies een internationale ervaring opdoen. We trachten echter onze studenten optimaal hiertoe te stimuleren. Studenten kunnen (vrijwillig) een semester naar een buitenlandse universiteit met Erasmus+, stage lopen bij een buitenlands bedrijf of deelnemen aan onze buitenlandse studiereis. Voor studenten die liever in het binnenland blijven, hebben we een aanbod van gastcolleges met internationale sprekers.
- Werkveldervaring: een stage is in ons huidige programma niet verplicht. Toch zien we nauw toe op een evenwichtige balans tussen het academische en toepassingsgerichte karakter van onze opleiding door masterproeven in samenwerking met de industrie, gastcolleges en/of bedrijfsbezoeken te organiseren.
- Inspraak: nog te weinig studenten vinden de weg naar formele overlegmomenten. Hoewel onze lesgevers veel belang hechten aan een vlot contact met hun studenten, willen we er naast dit persoonlijke contact ook voor zorgen dat studenten hun stem kunnen laten horen, bijv. door deel te nemen aan vergaderingen en onderwijsevaluaties.
Gericht coaching traject: De opleiding gaat samen met de faculteit en de Directie Onderwijsaangelegenheden aan de slag om de werkpunten binnen een redelijke termijn zoals bepaald in het kwaliteitsverbeterplan weg te werken. De opleiding rapporteert tussentijds aan het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent over de voortgang van de werkzaamheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.