Master of Science in de industriële wetenschappen: elektrotechniek (automatisering)
De master in de industriële wetenschappen: elektrotechniek heeft twee afstudeerrichtingen. De afstudeerrichting automatisering legt de brug tussen de technologie én de software die instaat voor de besturing ervan (vnl. productieautomatisering en procesbeheersing). De afstudeerrichting elektrotechniek bestudeert het beheersen van elektrische energie en hernieuwbare energiebronnen (evenals productie en transport van energie).
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Sergeant
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom Lefebvre
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Paul Devos
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Op te nemen: 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Studenten mogen maximaal 1 keuzevak met referentie a opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christof Dauwels
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Vandevelde
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Guillaume Crevecoeur
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Hendrik Bonne
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Hendrik Bonne
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Rousseau
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tom Depover
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Beyne
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Paul Devos
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frédéric Maes
|
3
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
a
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
a
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Enkel voor afstudeerrichting 'elektrotechniek' (campus Gent en campus Kortrijk): Bezitten van diepgaande kennis en vaardigheden betreffende elektrische energie, energieproductie- en transport, elektriciteitstechnologie en installaties en van aandrijf- en automatiseringstechnieken.
- Enkel voor afstudeerrichting 'automatisering' (campus Gent en campus Kortrijk): Bezitten van diepgaande toegepaste kennis en vaardigheden betreffende het ontwerpen en programmeren van complexe automatiseringsprocessen.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.