Master of Science in de stedenbouw en de ruimtelijke planning
De analyse van de socio-economische, culturele, fysisch-morfologische of verkeerskundige gegevens wordt gedoceerd als noodzakelijke onderbouw van een ruimtelijke strategie. De nadruk ligt echter vooral op het ontwikkelen van een synthetisch vermogen via ruimtelijke conceptvorming. Je werkt autonoom in een multidisciplinair team aan een duurzame ontwikkeling van de ruimtelijke ordening.
Inhoud
De Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning heeft tot doel de studenten op te leiden tot academisch en internationaal erkende professionals in het brede domein van de stedenbouw en de ruimtelijke planning. De specifieke finaliteit van de opleiding in Gent is de vorming tot gedegen wetenschappelijk onderlegde masters met een brede (inter)nationale oriëntatie en grote uitwisselingsmogelijkheden. Kernaccenten liggen op het detecteren en verklaren van (maatschappelijke) processen die schuil gaan achter de ruimtelijke structuur, een brede oriëntatie op ruimtelijke governance met een sterke actorgerichte inzet, en het gebruik van verschillende (onderzoeks-, planning- en ontwerp)methoden om die opgaven tot robuuste en veerkrachtige oplossingen te brengen. De analyse van de socio-economische, culturele, fysisch-morfologische en verkeerskundige gegevens wordt ingeoefend als noodzakelijke onderbouw van een dergelijke ruimtelijke strategie. De opleiding is in de eerste plaats gericht op het ontwikkelen van een synthetisch vermogen, via ruimtelijke conceptvorming en maatschappelijk gedragen voorstellen. Er is bijzonder aandacht voor de specifieke eigenheid van de Vlaamse ruimte als onderdeel van een ‘horizontale metropool’ binnen de Eurodelta van de Schelde, Rijn en Maas, waarin stedelijke en meer landelijke elementen zowel nauw met elkaar vernetwerkt zijn als in contrast met elkaar staan. Die bijzondere eigenschap van het Vlaamse land wordt in een internationaal perspectief geplaatst van zowel de Eurodelta (Rand-Ruit-Ruhrstad), als in de actuele mondiale economische en ecologische uitdagingen.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
De opleiding kent een dubbele structuur met een duidelijke opsplitsing tussen het eerste en tweede masterjaar. Alle vakken in het eerste jaar garanderen de professionele, min of meer lokale onderbouw voor het werken als stedenbouwkundige en ruimtelijk planner in Vlaanderen. Het tweede jaar bestaat uit een verdere verdieping tot (inter-) nationaal erkende Masters of Science in Urbanism and Planning. Dit tweede jaar staat ook in het teken van academische én internationale vorming. Het staat nadrukkelijk open voor inkomende buitenlandse studenten via internationale Erasmusuitwisseling met geselecteerde universiteiten buiten België. Omgekeerd kunnen eigen studenten in het tweede jaar een semester in het buitenland gaan studeren.
De opleiding is opgebouwd uit vakken die:
- de technische vaardigheden van de stedenbouw en ruimtelijke planning aanleren;
- de inhoudelijke kern van de discipline doceren rond de kennis van de ruimte, stedenbouw- en planningstheorie, ontwerpen op verschillende schaalniveaus, omgaan met planningsprocessen, instrumentarium en beleidsinstrumenten;
- een verdere specialisatie van de student mogelijk maken, rond bijvoorbeeld actorgerichte governance, logistiek en transportbeleid, stedelijk project, landschap en waterbeheer, etc.
Tussen die programmaonderdelen bestaat een sterke relatie.
In aanvulling daarop kent de master:
- twee grote studio’s, waarin case- en praktijkgericht (ontwerpend) onderzoek wordt verricht naar creatieve nieuwe oplossingen en concrete praktische uitvoering rond actuele ruimtelijke uitdagingen.
- de masterproef (thesis) in het tweede jaar als de uiteindelijke proef van academisch gevormde stedenbouwkundige en ruimtelijk planner.
Arbeidsmarkt
Het belang van stedenbouwkundigen en ruimtelijke planners wordt groter als gevolg van de groeiende schaarste aan ruimte. Daarnaast spelen klimaatadaptatie, energietransitie, een mobiliteitsshift, duurzame landbouw, circular economy en het behoud van de open ruimte daarbij een grote rol. De kerndoelen van de opleiding op het gebied van governance, creativiteit, actorgericht denken, een open mind voor alternatieve voorstellen en een integrale benadering van vraagstukken, beantwoorden in onze complexe wereld aan een groeiende vraag. Dankzij de breedte en integraliteit van de opleiding, belanden onze afgestudeerden bij een breed scala van werkgevers. Dit kan zowel bij diverse overheidsdiensten (op Europees, nationaal, regionaal, provinciaal en gemeentelijk niveau), maar ook in de privésector (bij diverse planologische of stedenbouwkundige studiebureaus), in de bedrijfswereld, in de (academische) onderzoekswereld of zelfs bij burger- of specifieke belangengroepen. Omdat het tweede jaar van de opleiding borg staat voor een brede internationale oriëntatie, hoeft een toekomstige carrière zich niet alleen in Vlaanderen of België af te spelen, maar kunnen onze alumni ook voor een toekomst elders kiezen,binnen of buiten Europa.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Wetenschappelijke én professionele focus: De Master heeft tot doel de studenten op te leiden tot academisch onderlegde professionals, die in staat zijn zowel de meest actuele en state-of-the art ontwikkelingen in het vakgebied op te volgen, in dat debat te participeren en deze toe te passen in de praktijk. Daarbij ligt de focus op visionairen en gebiedsontwikkelaars die in staat zijn (maatschappelijke) processen in de ruimte te verklaren en de opportuniteiten te identificeren om deze processen te geleiden naar meer duurzame, veerkrachtige ontwikkelingen.
- Inter- en Transdisciplinariteit: Onze studenten krijgen een brede oriëntatie op ruimtelijke governance en actorgerichte projectontwikkeling, waarbij via ruimtelijke conceptvorming verschillende maatschappelijke inzichten worden geïntegreerd met de analyse van socio-economische, culturele, fysisch-morfologische en innovatieve mobiliteitsoverwegingen. Het zichtveld van de studenten wordt daarnaast ook letterlijk verbreed via de brede instroom vanuit talrijke disciplines.
- Horizontale Metropool in Deltaperspectief: Er is bijzondere aandacht voor de specifieke eigenheid van de Vlaamse ruimte als een ‘horizontale metropool’, waarin stedelijke en meer landelijke elementen sterk met elkaar vernetwerkt zijn en voor bijzondere conflicten zorgen. Die eigenschap van de Vlaamse Ruimte wordt in een internationale vergelijking geplaatst met andere (Delta-) regio’s op de wereld, alsmede in relatie tot de actuele mondiale uitdagingen op het gebied van klimaatverandering, veerkrachtig watermanagement, circulaire en deeleconomie, zelforganisatie, migratie en duurzame voedselproductie.
- Onderzoekafstemming: Er is een directe relatie met het lopende state-of-the art onderzoek van de bij de master betrokken docenten, die tot uiting komt in vier opeenvolgende en op elkaar betrokken opleidingsmomenten: onderzoekspaper, de bijzondere vraagstukken, onderzoeksreis en de masterproef. Dit geeft de opleiding een dynamisch karakter, waarbij niet alleen deze momenten, maar ook de onderliggende cursussen voortdurend worden afgestemd en aangepast aan de meest recente inzichten.
- Internationale oriëntatie: Studenten krijgen de mogelijkheid om zich breed internationaal te oriënteren via gerichte en onderbouwde Erasmus uitwisselingen, de genoemde onderzoeksreis en de aan dat onderzoek verbonden en door de docenten periodiek georganiseerde internationale uitwisselingseminars en –congressen. Het eerste jaar bestaat uit doorgaans Nederlandstalige cursussen en het tweede jaar uit Engelstalige cursussen om die uitwisseling verder te stimuleren.
Sterke punten
- Docentenuitwisseling: Docenten wisselen periodiek hun vakinhouden onderling uit. Dit voorkomt overlap, ontbrekende delen voor de beoogde brede oriëntatie worden tijdig opgespoord en waar nodig aangevuld, en de opleiding wordt indien gewenst aangepast aan de nieuwe behoeften in de praktijk. Daarmee blijft de opleiding up-to-date en gestructureerd.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door zeer geëngageerde lesgevers uit verschillende disciplines. Onze academische lesgevers combineren hun onderzoeksexpertise met een passie voor onderwijs en een gedrevenheid om zich te blijven inzetten voor het creëren van dynamische leeromgevingen in hun lessen. De gastprofessoren brengen een grote meerwaarde met hun input vanuit een academische en professionele omgeving.
- Focus op toegepaste onderwijs: Via twee grote studio’s wordt de relatie van het aangeboden onderwijs met de praktijk gegarandeerd. In deze studio’s worden de aangeboden leerinhouden verbonden met concrete (soms ook door de docenten uitgevoerde) opdrachten in de praktijk. Daarbij worden niet alleen de studenten, maar ook het onderwijs afgetoetst aan die ruimtelijke planning en ontwerppraktijk. Verder hanteren wij voortdurend vergelijkingen en verwijzingen naar voorbeeldcases om de relatie met die praktijk te garanderen.
- Toetsing: (vertegenwoordigende) studenten uit beide masterjaren zijn direct opgenomen in de opleidingscommissie van de master en kunnen daar hun verwachtingen en noden direct inbrengen. Tegelijkertijd voeren wij na elke cursus een korte evaluatie uit om direct de opvatting van de studenten te horen, naast het algemeen ingevoerde kwaliteitszorgsysteem van de UGent.
- Aanspreekbaarheid: We zetten in de eerste plaats in op een rechtstreeks en intensief persoonlijk contact tussen docenten en studenten. Bovendien is er een specifieke opleidingssecretaris op het niveau van een PhD-student, die direct aanspreekbaar is om onze studenten heel goed persoonlijk te helpen bij eventuele praktische problemen.
Werkpunten
- Instroom: De instroom van de opleiding is wisselt sterk per jaar, mogelijk als gevolg van de recente inkantelingen van de hogescholen in het universitair onderwijs. Een continue hoogwaardige instroom is een blijvend aandachtspunt om te voldoen aan de in de opleiding gestelde academische ambities en onderwijs.. Via een summercourse zal geprobeerd worden de instroom kwalitatief op peil te houden.
- Werkdruk: Als gevolg van de wisselende instroom hebben enkele opleidingsonderdelen een klein aantal studenten. Daardoor loopt de werkdruk voor de studenten soms op om de brede oriëntatie te behouden. Een blijvende studietijdmeting blijft bijgevolg aan de orde.
- Integratie: Wij willen een goed afgestemde master, waarbij het ene vak doorborduurt op het andere.. De periodieke uitwisseling van lesinhouden helpt daarbij maar om die integratie en afstemming nog verder te bevorderen overwegen wij waar nodig de aansturing door duo-lesgevers.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd het laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.