Voorbereidingsprogramma tot Master of Science in de bedrijfseconomie (bedrijfseconomie)

In het voorbereidingsprogramma ligt de klemtoon vooral op het domeinspecifieke. Je volgde eerder al een academische opleiding en je beheerst dus al de algemeen wetenschappelijke competenties. Via een voorbereidingsprogramma behaal je geen academisch bachelordiploma, het geeft je enkel een toegangsticket naar een specifieke master.

voorbereidingsprogramma
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Verder studeren

De masteropleiding Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Bedrijfseconomie is een verbredende opleiding gericht op studenten met een niet-economische vooropleiding. Je maakt kennis met de interne structuren en processen die een bedrijf in staat stelt zijn doelstellingen te bereiken. Je bestudeert de functionele aspecten van een organisatie: het ontstaan van bedrijven en organisaties, het management, de financiering, de financiële rapportering, de administratieve organisatie, het personeelsbeleid, de productie en verkoop van goederen en diensten, en de rol van het management. Na deze opleiding heb je oog voor economische opportuniteiten en ondernemerschap en begrijp je de maatschappelijke implicaties van bedrijfseconomische beslissingen. In deze opleiding combineer je eerder verworven kennis en vaardigheden met bedrijfseconomische inzichten.

Dit voorbereidingsprogramma is een toegangsticket naar een specifieke master. De toelatingsvoorwaarden worden vastgelegd op het niveau van de master in kwestie. Op de fiche van de master vind je of jouw diploma toelating geeft. De link vind je op het tabblad 'verder studeren' op deze pagina.

De opleiding bestaat uit een voorbereidingsprogramma en een masterprogramma. Het voorbereidingsprogramma telt 25 studiepunten en brengt je een grondige basiskennis bedrijfseconomie bij. Je krijgt een globaal overzicht in de economische wetenschap en praktische toepassingen op hedendaagse economische problemen. Deze basisconcepten omvatten o.a. het begrippenkader van vraag en aanbod, het concept elasticiteit, welvaart, overheidsingrijpen, consumptiegedrag, monopolie, mededingingsbeleid, bankencrisis, eurocrisis, vergrijzing, … Daarnaast bestudeer je macro-economisch beleid, overheidsfaling, internationale handel, de werking van de geld- en arbeidsmarkt, economische groei, … Deze grondige basis stelt jou in staat om een onderneming te situeren in een bredere maatschappelijke-economische context. Daarnaast zal je ook in staat zijn om een marketing– strategie te vertalen in een professioneel commercieel beleid, gebruikmakend van modellen en onderzoeksmethoden. Je leert zelfstandig een beleidsprobleem of onderzoeksvraag afbakenen, de juiste analysetechnieken aanwenden en uitvoeren, en de output interpreteren en hierover zorgvuldig rapporteren. Tot slot is het beheersen van de dubbelboekhouding een noodzaak in het bedrijfsleven. Daartoe leer je de inleidende aspecten van financiële rapportering en boekhoudtechniek volgens het Belgisch boekhoudrecht.

Het masterprogramma (60 studiepunten) bestaat uit vier verplichte vakken die een grondige kennis op het vlak van het financieel en algemeen beheer nastreven. Zo moet je in staat zijn om een jaarrekening op te stellen en de betekenis van de cijfers te begrijpen in het licht van investeringsbeslissingen en waardering. Je leert de impact van verschillende financieringsvormen op de waarde van de onderneming schatten en je gebruikt kostprijzen in beslissings- en besturingsprocessen. Aanvullend bieden we jou een raamwerk om na te denken over strategische keuzes waarmee organisaties worden geconfronteerd. De verplichte vakken worden aangevuld met 21 studiepunten aan keuzevakken waardoor je jouw kennis verdiept in één domein of verbreedt binnen meerdere domeinen. Je kiest uit de volgende clusters: ondernemerschap, dienstenmanagement, beleidsinformatica en operationeel beheer, bedrijfsfinanciering, accountancy of marketing en personeelsbeleid. De masterproef (15 studiepunten) peilt naar jouw vermogen om de verworven kennis zelfstandig toe te passen in een grondige studie van een onderwerp naar keuze. Na overleg met jouw promotor baken je een onderwerp af dat zich volledig binnen het economische vakgebied situeert of je stelt een onderwerp voor uit jouw vooropleiding waarvan je een economisch aspect wenst uit te diepen. Vrijstellingen zijn mogelijk op basis van eerder behaalde credits. In jouw vooropleiding kan je dus reeds keuzevakken afstemmen op het voorbereidings- of masterprogramma.

Neem voor meer details over de inhoud van het voorbereidingsprogramma gerust even een kijkje in de brochure van de faculteit.