Voorbereidingsprogramma tot Master of Science in het sociaal werk

Een voorbereidingsprogramma is een overgangsprogramma tussen een academische bachelor en een master. Je volgt dit programma omdat jouw bachelordiploma geen rechtstreekse toegang geeft tot de master.

voorbereidingsprogramma
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Verder studeren

In het voorbereidingsprogramma ligt de klemtoon vooral op het domeinspecifieke. Je volgde eerder al een academische opleiding en je beheerst dus al de algemeen wetenschappelijke competenties. Via een voorbereidingsprogramma behaal je geen academisch bachelordiploma, het geeft je enkel een toegangsticket naar een specifieke master.

De master sociaal werk richt zich tot studenten die actief mee willen nadenken over hoe we kunnen vormgeven aan een meer rechtvaardige samenleving. Sommige studenten hebben vanuit hun vooropleiding reeds affiniteit met het sociaal werkveld, bij andere studenten zal die basis beperkter zijn. Schakel- en voorbereidingsprogramma' s worden dan ook op maat gemaakt voor de verschillende vooropleidingen. Afhankelijk van de basis die je in die opleiding hebt meegekregen, werd een aangepast pakket uitgewerkt.

Dit voorbereidingsprogramma is een toegangsticket naar een specifieke master. De toelatingsvoorwaarden worden vastgelegd op het niveau van de master in kwestie. Op de fiche van de master vind je of jouw diploma toelating geeft. De link vind je op het tabblad 'verder studeren' op deze pagina.

Sommige programma’s omvatten te veel studiepunten om op één academiejaar af te leggen en die spreid je best over meerdere academiejaren. Ook minder zware pakketten kan je spreiden. Je bent vrij het aantal studiepunten op te nemen dat je het meest haalbaar acht. Ook de volgorde van je vakken is vrij te kiezen. Wij raden aan te starten met een pakket van ongeveer 60 studiepunten. Als het programma dat je moet volgen beperkt is, of als je na het eerste jaar al redelijk wat credits behaald hebt, dan kan je vakken van het schakelprogramma combineren met vakken uit de masteropleiding. Je moet dus niet volledig geslaagd zijn voor het schakelprogramma om vakken uit de master op te nemen. Meer info vind je op https://www.fppw.ugent.be/fdo/spvp.