Master of Science in de industriële wetenschappen: informatica
De master in de industriële wetenschappen: informatica is theoretisch gedragen en getoetst aan de praktijk: een unieke balans tussen denken en doen. In deze opleiding wordt de nadruk gelegd op netwerken, softwareontwerp en beheer van informaticasystemen. Je kunt aan de slag als softwareontwikkelaar, systeembeheerder, software-ingenieur, functioneel analist, onderzoeker, lesgever, IT-coördinator, databaseontwerper, informatieanalist, data-ingenieur …
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eli De Poorter
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Simoens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Bronselaer
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Geert Poels
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Cnops
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ingrid Moerman
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Veelaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Aleksandra Pizurica
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Veelaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
3
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
9
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eli De Poorter
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Simoens
|
3
|
|
|
1
|
|
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Bronselaer
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Geert Poels
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Cnops
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Ingrid Moerman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
nl,en
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Geavanceerde, toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in systeemanalyse en –specificatie, algoritmen en gegevensstructuren en gedistribueerde en mobiele applicaties.
- Inzicht hebben in de werking van besturingssystemen, computersystemen en computernetwerken en deze gevorderd beheren en beveiligen.
- Gespecialiseerde kennis en vaardigheden hebben binnen een specifiek subdomein van de informatica.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.